بارداریسلامتمادر و فرزند

آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری بی خطر است؟ شایعه های خاصی درباره هندوانه وجود دارد که مانع لذت بردن زنان از میوه ها می شود. گفته می شود که باعث اسهال می شود ، مواد مغذی حیاتی را از بدن دفع می کند و منجر به اضافه وزن می شود.

در واقع ، این یک میوه مغذی است و دارای فواید زیادی برای سلامتی است. شما را هیدراته نگه می دارد ، از پره اکلامپسی جلوگیری می کند ، تورم را کاهش می دهد و بثورات گرمایی را درمان می کند. میوه به شرطی که در حد متوسط باشد ، برای زنان باردار بی ضرر است.

آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری بی خطر است؟

شاید شما هم شنیده باشید که هندوانه چقدر برای شما مفید است ، اما آیا این حتی در زمان بارداری هم صادق است؟ آیا حتی اگر در رحم خود زندگی لطیف داشته باشید ، خوب است که به خوبی های شیرین ، ترد و آبدار آن بپردازید؟

بله ، خوردن هندوانه در دوران بارداری فقط بی خطر نیست بلکه مفید هم هست. کمی توضیح خواهیم داد. اما ابتدا اجازه دهید افسانه های مضر در مورد خوردن هندوانه در دوران بارداری را از بین ببریم.

باور غلط 1: هندوانه خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد

دیابت بارداری شرایطی است که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود وقتی که بدن شما نمی تواند انسولین کافی برای کنترل سطح قند خون تولید کند. بنابراین داشتن غذاهای پر قند برای خانم های باردار منفی نیست.

اما برخلاف تصور عمومی ، هندوانه در واقع برای بیماران دیابتی بی خطر است. و خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش نمی دهد. در حالی که شاخص گلیسمی بالای آن 76 است ، حدود 10 قطعه هندوانه طول می کشد تا باعث افزایش قابل توجه قند خون شود.

همچنین ، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان لیکوپن است که در پیشگیری و تسکین عوارض مرتبط با دیابت موثر است.

لذت بردن از چند قطعه هندوانه قرمز و آبدار به شما آسیب نمی رساند.

هندوانه حاوی قند است ، اما برای اینکه تأثیر زیادی بر سطح گلوکز خون شما بگذارد ، باید مقدار زیادی از آن را بخورید. به یاد داشته باشید ، اعتدال کلیدی است.

باور غلط 2: هندوانه باعث افزایش وزن می شود

پرورش یک کودک کوچک در رحم شما نیاز به تحمل وزن دارد ، اما وزن زیاد می تواند خطر ابتلا به عوارضی مانند فشار خون بالا ، دیابت بارداری ، زایمان سزارین و زایمان بزرگتر از سن حاملگی (LGA) را افزایش دهد.  نوزاد تماشای آنچه می خورید عامل مهمی در تعیین میزان افزایش وزن در دوران بارداری است.

هندوانه یک گزینه میان وعده سالم است. تقریباً 92٪ آب و 7.55٪ کربوهیدرات دارد. این منبع غنی از کاروتنوئید و فلاونوئیدها است و فاقد چربی و فاقد کلسترول است. از آنجا که 2 قطعه هندوانه فقط حدود 80 کالری دارد ، افزایش وزن باید آخرین چیزی باشد که هنگام خوردن هندوانه در ذهن شما نقش می بندد.

باور غلط 3: اثر خنک کنندگی هندوانه بد است

برخی بارداری را شرایطی می دانند که درجه حرارت اصلی زن را افزایش می دهد و بنابراین خوردن هندوانه ، که اثر خنک کننده دارد ، به بدن او آسیب می رساند. در حقیقت ، گرمای بیش از حد بدن ممکن است منجر به مرگ جنینی ، نقص رشد و تأخیر در رشد شود. برای خنک نگه داشتن بدن و بهبود مصرف مایعات باید هندوانه را در رژیم خود بگنجانید.

نکته: اگر تب یا سرما خورده اید ، یا اگر آب و هوا سرد است از خوردن هندوانه خودداری کنید.

باور غلط 4: هندوانه باعث اسهال می شود

بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات ناخوشایند بی شماری می شود و برای بدتر کردن شرایط ، باید با یبوست کنار بیایید. در دوران بارداری ، بدن شما هورمونی به نام ریلکسین تولید می کند که باعث آرامش عضلات صاف از جمله عضلات دستگاه گوارش می شود و مانع حرکات روده می شود. هندوانه سرشار از فیبر است و محتوای آب بالایی دارد. این خصوصیات هندوانه باعث رفع یبوست می شود.

باور غلط 5: هندوانه باعث مشکلات معده می شود

هنگامی که باردار هستید ، مسائل مربوط به معده ، مانند اسیدیته و سوزش معده ، بخشی از زندگی شما می شود. این مسائل ناشی از هورمون ریلکسین است که اجازه نمی دهد دریچه ای که معده و لوله غذا را جدا می کند به درستی بسته شود. این اجازه می دهد تا غذا به راحتی در لوله غذا عقب بماند و باعث سوزش معده شود. خوشبختانه هندوانه هیدراته کننده است و اثر خنک کنندگی دارد. این معده و لوله غذایی شما را آرام می کند و شما را از سوزش معده راحت می کند.

نکته: هندوانه تازه بریده یا آبدار داشته باشید زیرا به راحتی خراب می شود.

باور غلط 6: هندوانه مواد مغذی حیاتی را از بدن خارج می کند

هندوانه فوق العاده آبرسان است و از طریق کلیه ها سموم را از بدن دفع می کند. سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است. وقتی 1 یا 2 وعده هندوانه می خورید ، بدن خود را به جای اینکه از بدن خارج کنید ، با مواد مغذی فراوان پر کنید.

چرا باید در دوران بارداری هندوانه بخورید؟

اکنون که برخی از شایعه ها از بین رفته اند ، می توانیم برخی از فواید خوردن هندوانه در دوران بارداری را بررسی کنیم.

1. به شما از ابتلا به بیماری صبحگاهی (ویار) تسکین می دهد

تهوع صبحگاهی ، حالت تهوع و استفراغ در مراحل اولیه بارداری کاملاً شایع است. داشتن هندوانه برخی از علائم تهوع صبحگاهی را تسکین می دهد ، شما را تازه می کند و مقداری قند برای شما فراهم می کند تا بتوانید روز را پشت سر بگذارید.

2. از کمبود آب بدن جلوگیری می کند

هنگامی که باردار هستید ، وجود مقدار کافی مایعات در بدن ضروری است. کمبود آب بدن می تواند بر میزان مایعات موجود در کیسه آمنیوتیک تأثیر بگذارد و ممکن است در بیماری به نام الیگوهیدرامنیوز نقش داشته باشد.

الیگوهیدرامنیوس می تواند منجر به ناهنجاری های جنین شود. از آنجا که هندوانه دارای محتوای آب زیادی است ، مصرف آن از کمبود آب بدن جلوگیری می کند.

3. از پره اکلامپسی جلوگیری می کند

هندوانه سرشار از یک آنتی اکسیدان قوی است که به عنوان لیکوپن شناخته می شود. شناخته شده است که باعث کاهش پیشرفت پره اکلامپسی و بروز عقب ماندگی رشد داخل رحمی در زنانی می شود که برای اولین بار باردار هستند.

4- دردهای عضلانی را تسکین می دهد

اگر در دوران بارداری از درد و دردهای عضلانی رنج می برید ، خوردن مقداری هندوانه باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که به انتقال تکانه های عصبی کمک می کند و انقباض عضلات اسکلتی را کنترل می کند تا مقداری از درد تسکین یابد.

5- بثورات گرمایی را درمان می کند

هنگامی که شما یک کودک کوچک را در رحم خود پرورش می دهید ، متابولیسم بدن شما افزایش می یابد که در نتیجه آن درجه حرارت بدن کمی افزایش می یابد. از آنجا که خنک ماندن برای بدن شما دشوار است ، قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد می تواند منجر به بثورات گرمایی شود. از آنجا که هندوانه به شدت خنک کننده است ، از بروز بثورات گرمایی جلوگیری یا درمان می کند.

6. عفونت های دستگاه ادراری را درمان می کند

در دوران بارداری ، دستگاه ادراری شما دچار تغییرات فیزیولوژیکی می شود که به دلیل آن کاملاً در معرض عفونت ادراری از مجرای ادرار قرار دارد. می توانید به جای استفاده از آنتی بیوتیک ها ، از هندوانه برای درمان طبیعی عفونت استفاده کنید.

این ماده حاوی اسیدهای آمینه مانند سیترولین و آرژنین است که می تواند باعث افزایش تولید اوره در کبد شود. مقدار زیاد آب جریان ادرار را افزایش می دهد ، که میکروب ها را از مجرای ادرار دفع می کند. اگر دچار عفونت ادراری هستید همیشه پزشک خود را در جریان نگه دارید تا از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید.

7. تورم دست و پا را کاهش می دهد

هنگامی که باردار هستید ، گردش خون در دست ها و پاها ممکن است ضعیف شود ، بنابراین تمایل دارید که دست و پاها را پف کرده یا متورم کنید.

خوشبختانه هندوانه گزینه مناسبی برای کاهش تورم است. این ماده حاوی L- سیترولین ، یک اسید آمینه است که گردش خون شما را تنظیم می کند.

حکم نهایی

هندوانه دارای مزایای متعددی برای سلامتی است و به شرطی که با آن زیاده روی نکنید ، خوردن آن کاملاً امن است. اگر قصد دارید به طور منظم هندوانه بخورید ، همیشه متخصص زنان و زایمان خود را مطلع کنید. از آنجا که هر فرد متفاوت است و هر بارداری نیز متفاوت است ، پزشک به شما اطلاع می دهد که هندوانه چقدر برای شما مناسب است. آنها حتی می توانند یک سایز مناسب برای شما پیشنهاد دهند.

به صفحه آپارات ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا