آیا میدانستید؟سبک زندگیسلامتویتامین ها

آیا شما در معرض افت فشار خون هستید؟ علائم و عوامل خطر

آیا شما در معرض افت فشار خون هستید؟ علائم و عوامل خطر. افت فشار خون فشار خون (BP) زیر 90/60 mmHG است. معمولاً BP کم به تنهایی خطرناک نیست و ممکن است برخی از افراد دائماً به آن مبتلا باشند . اما اگر جریان خون را به مغز و اندام های حیاتی ناکافی در صورتی که باعث تاری دید ، سرگیجه یا به بیماری سلامتی مانند بیماری قلبی مرتبط باشد ، باعث نگرانی می شود. شدیدترین و کشنده ترین شکل آن شوک است ، جایی که بیمار حتی می تواند سکته یا حمله قلبی کند.

آیا شما در معرض افت فشار خون هستید؟ علائم و عوامل خطر

ما همیشه در مورد اینکه اجازه ندهیم فشار خون بالا برود هشدار داریم ، اما آنقدر توجه نمی کنیم که فشار خون پایین باشد. یک باور عمومی این است که افت فشار خون یا فشار خون پایین به اندازه فشار خون بالا یا فشار خون مضر نیست. اما افت فشار خون ، به ویژه افت فشار خون مرتبط با شوک ، می تواند به همان اندازه خطرناک و حتی کشنده باشد. خوشبختانه ، درک افت فشار خون ، علائم ، دلایل و روش های پیشگیری نیز می تواند به شما در کنترل آن کمک کند.

میزان فشار متوسط در حدود 120/80 mmHG است. هر چیزی زیر 90/60 نشانه فشار خون پایین است. این بدان معنی است که قلب شما قادر به پمپاژ خون با نیروی ایده آل نیست. برای بسیاری از افراد ، افت فشار خون ممکن است ناراحت کننده باشد و عملکرد طبیعی آنها را مختل کند. علائم شامل:

1. سرگیجه یا غش کردن

بعد از یک حرکت ناگهانی

ممکن است بعد از یک حرکت ناگهانی مانند بلند شدن از روی صندلی یا بیرون تخت احساس گول کنید. این به عنوان فشار خون پایین یا ارتواستاتیک شناخته می شود. این اتفاق می افتد وقتی جریان خون و فشار به اندازه کافی سریع با تغییر ناگهانی موقعیت تنظیم نشوند. در این مدت ، اندام ها و عضلات خون کافی دریافت نمی کنند. اگرچه این اتفاق می تواند خیلی سریع رخ دهد ، اگر چند دقیقه به استراحت بپردازید و فشار خون را به حالت طبیعی برسانید ، برطرف می شود.

بعد از یک وعده غذایی

اگر از افت فشار خون بعد از غذا رنج می برید ممکن است بعد از غذا نیز احساس سبکی سر کنید. در یک فرد سالم خون بیشتری برای کمک به دستگاه گوارش در طول وعده غذایی پمپ می شود. در همان زمان ، رگهای خونی دور معده باریکتر می شوند تا فشار را یکنواخت نگه دارند.

اگر دچار افت فشار خون بعد از غذا هستید ، رگ های خونی باریک نمی شوند و باعث می شوند فشار به غیر از سیستم هضم در هرجای دیگر کاهش یابد. در نتیجه احساس سرگیجه یا حتی غش می کنید.

پس از ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

اگر دچار افت فشار خون با واسطه عصبی شوید ، ممکن است احساس جنون یا حتی ضعف کنید. اگر مدت طولانی ایستاده یا نشسته اید ، به دلیل جاذبه خون در پاهای شما جمع می شود. هنگامی که تغییر موقعیت می دهید ، مغز شما فکر می کند فشار خون بالا دارید و به قلب نشان می دهید خون بیشتری پمپاژ می کند و به قلب سیگنال می دهد که خون کمتری را پمپاژ کرده و رگ های خونی را گشاد کند.

در نتیجه ، مغز خون کمی دریافت می کند و شما را برای مدتی گیج یا حتی سیاه می کند. نترس دراز بکشید تا اثر جاذبه را نفی کرده و خون را در بدن تقسیم کنید.

بعد از یک تجربه آسیب زا

خطرناک ترین شکل افت فشار خون شدید است که شامل شوک و از دست دادن هوشیاری است. این ممکن است به دلیل یک تجربه آسیب زا مانند آسیب شدید سر ، مسمومیت ، واکنش آلرژیک یا حمله قلبی یا هر چیزی که باعث از دست دادن خون شدید یا نارسایی قلبی می شود ، ایجاد شود.

فشار شما ممکن است به قدری پایین بیاید که اندام های حیاتی – مانند کلیه ها ، قلب و مغز – خون کافی نداشته و از کار بیفتند. علائم قابل مشاهده تعریق ، سردی اندام ، مشکلات تنفسی و پریشانی شدید است. این می تواند کشنده باشد ، بنابراین شما باید مراقب فوری پزشکی باشید. اگر به شدت عرق می کنید ، اندام شما سرد و آبی می شود و به نظر نمی رسد نفس می کشید ، فوراً برای کمک پزشکی تماس بگیرید.

2. عرق یا پوست نرم

از آنجا که خون کافی در گردش نیست ، دمای بدن شما پایین می ماند و پوست شما را سرد و نرم نگه می دارد. گاهی اوقات تعریق ممکن است خود دلیل کاهش فشار شما باشد زیرا تعریق زیاد الکترولیت ها را از بدن شما خارج می کند و فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر افت فشار خون شدید ناشی از شوک دارید ، ممکن است پوست شما کبود شود . این یک مورد اورژانسی است.

3. تاری دید

فشار خون پایین به معنی گردش خون ضعیف در چشم و اکسیژن و مواد مغذی کافی نیست. از آنجا که شبکیه شما به عملکرد مداوم خون و اکسیژن نیاز دارد ، این امر باعث تاری دید می شود.

4. خستگی

باز هم ، گردش خون ضعیف و کمبود اکسیژن در مغز و اندام های حیاتی مسئول خستگی و ضعف عمومی است.

در حقیقت ، بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن – وضعیتی که فرد بدون هیچگونه بیماری زمینه ای خستگی مفرط را تجربه می کند – اغلب از افت فشار خون با واسطه عصبی رنج می برند.

5. حالت تهوع

حالت تهوع در طی دوره های افت فشار خون بعد از غذا یا در مواردی که گردش خون ضعیف به دلیل فشار خون پایین در هضم غذا تداخل ایجاد می کند ، معمول است.

6. تنگی یا فشار دادن در سینه

آنژین اصطلاح پزشکی برای درد ، سنگینی ، تنگی یا فشار دادن در قفسه سینه است که در صورت فشار خون پایین ممکن است احساس کنید. این معمولاً علامت بیماری عروق کرونر قلب است و در صورت انسداد یا تنگی عروق کرونر اتفاق می افتد. اما کاهش جریان خون در قلب به دلیل افت فشار خون نیز امکان پذیر است.

عوامل خطر شامل کمبود آب ، کمبود B12 و پیری است

هر عاملی که مکانیسم کنترل جریان خون در بدن را مختل کند ، بدن را در معرض افت فشار خون قرار می دهد.

افت فشار خون ارتواستاتیک: کمبود آب بدن ، کم خونی ، کمبود B12

این می تواند شامل کم آبی ، بیماری های قلبی ، عفونت ها یا کم خونی باشد. حتی ممکن است در دوران بارداری به دلیل گشاد شدن رگ های خونی اتفاق بیفتد و جای نگرانی نیست مگر اینکه دچار سرگیجه یا غش های مکرر شود.

داروهای ادرار آور و دارویی برای اضطراب یا افسردگی نیز می توانند خطر افت فشار خون را افزایش دهند. همچنین می تواند در نتیجه اعتیاد به الکل ، استراحت طولانی مدت در رختخواب ، یا پارکینسون ، زوال عقل و کمبود B12 باشد.

افت فشار خون بعد از غذا: پیری و فشار خون بالا

این شکل از فشار خون پایین در بین افراد مسن به دلیل کند شدن کلی عملکردهای بدن مرتبط با پیری شایع است. همچنین ممکن است در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا شرایطی مانند دیابت ، بیماری پارکینسون و آتروفی سیستم چندگانه شایع باشد.

در این بیماری ها ، قسمت هایی از مغز که اعصاب مسئول کنترل فرآیندهای داخلی بدن را کنترل می کنند ، آسیب می بینند.

فشار خون پایین با واسطه عصبی: سیگنال های عصبی معیوب

افت فشار خون با واسطه عصبی پس از مدت طولانی سکون مانند نشستن بیش از حد در اتومبیل یا ایستادن در صف آهسته رخ می دهد. بیشتر در کودکان و بزرگسالان مشاهده می شود. اگرچه علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است ، اما به نظر می رسد افت فشار خون با واسطه عصبی ناشی از نقص سیگنالهای عصبی بین مغز و قلب باشد. همچنین ممکن است ژنتیکی باشد.

افت فشار خون شدید مرتبط با شوک: ضربه

این معمولاً در کنترل شما نیست. اما می تواند کشنده باشد و کمک فوری پزشکی بسیار حیاتی است. علاوه بر این ، افت فشار خون به دلیل شوک سپتیک یا سپسیس شدید نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ظرف یک ساعت دارد. با چند اقدام پیشگیرانه که ذکر کردیم ، می توان فشار خون را از پایین تر از حد طبیعی بررسی کرد. هنگام رژیم های محدود کننده به ویژه مراقب باشید.

فشار کم همیشه بد نیست

توجه داشته باشید که برخی از افراد به طور طبیعی فشار خون پایین دارند – این به عنوان افت فشار خون بدون علامت مزمن شناخته می شود – و کاملاً سالم هستند. این “طبیعی است”. فشار خون پایین تنها در صورتی باعث ایجاد نگرانی می شود که علائم نامطلوبی را ایجاد کند یا به یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی مرتبط باشد.

به صفحه اینستاگرام و آپارت ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا