آیا میدانستید؟بارداریسلامتمادر و فرزند

آیا قرص های ضد بارداری می توانند باعث افسردگی شوند؟

آیا قرص های ضد بارداری می توانند باعث افسردگی شوند؟ قرص ضدبارداری خوراکی برای میلیون ها زن در سراسر دنیا بسیار مفید بوده است.

و همانطور که از هر دارویی مبتنی بر هورمون ، عوارض جانبی دارد. غالباً فرض بر این است که این قرص باعث افسردگی می شود اما هنوز جامعه علمی این ایده را تأیید نمی کند.

نام Carl Djerassi احتمالاً احتمالا نشنیده اید ، اما با خلقت او ، به گفته خودش ، “روابط جنسی از تولید مثل جدا شد” و “واقعیت های تولید مثل انسان را تغییر داد.”

Djerassi معروف به پدر قرص ،  شیمیدانی بود که تولد قرص های ضد بارداری را شروع کرد. در ماه مه سال 1960 ، FDA Enovid ، قرص ضدبارداری خوراکی ،را تصویب کرد.

بخاطر نام ساده ای که داشت به سرعت در سال 1965 ، بیش از 6.5 میلیون زن آمریکایی در آن حضور داشتند!

علائم اولیه

از روزهای اولیه کاملاً مشخص بود که این قرص فقط جادویی نبوده و از هرگونه احتمال بارداری جلوگیری می کند.

این عواقب داشت – عواقبی که می توان انتظار داشت از آنجایی که شما در نهایت در حال اصلاح هورمون ها و عملکرد اندام های تولید مثل خود برای جلوگیری از بارداری هستید.

بنابراین ، قرص چگونه کار می کند؟ ترکیبی از هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون در قرص ، تخمک گذاری یا رها شدن تخمک از تخمدان را سرکوب می کند.

همچنین مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند و سفر اسپرم ها را به داخل رحم و بارور کردن تخمک سخت می کند.

خانمها در زمان استفاده از قرص به طور معمول با یک یا چند علامت مانند افزایش وزن ، خونریزی نامنظم ، سینه های درد ، سردرد ، تغییرات میل جنسی و حالت تهوع روبرو می شوند.

بسیاری از خانم ها همچنین به دلیل قرص افسردگی یا نوسانات خلقی را گزارش می کنند. اما اینکه افسردگی در واقع یک عارضه جانبی قرص است ، بسیار مورد بحث قرار گرفته است.

در حالی که اکثر عوارض جانبی با یک علامت جسمی قابل مشاهده یا قابل اندازه گیری ظاهر می شوند ، درد و رنج ذهن برای سنجش سخت تر است.

علاوه بر این ، سالهای پس از اختراع قرص همچنین با افزایش آگاهی – و به تبع آن تشخیص و مطالعات بیشتر – از افسردگی به عنوان یک بیماری روانی همزمان شده با این قرص است.

بنابراین آیا پیوندی بین قرص و افسردگی وجود دارد ، یا این فقط مورد بسیاری از عوامل مختلف همگرا است؟

مبارزه با افسردگی

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که افسردگی در یک مقطع عمر خود از هر 5 زن (در مقابل یک در ده مرد) مبتلا می شود.

یک اختلال جدی مغزی ، افسردگی با دوره طولانی غم و اندوه شدید ، بیهودگی و ناامیدی مشخص می شود و بر زندگی و سلامتی فرد تأثیر می گذارد.

این عوامل توسط عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، بیماری ، استرس ، داروها و تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

و این زاویه هورمونی است – و این واقعیت که این بیماری چنان شایع شده است – دانشمندان را وادار کرده است که به دنبال ارتباط احتمالی بین قرص و افسردگی باشند.

مطالعات گمشده

اکثر مطالعات در مورد عوارض قرص کنترل تولد جنبه های جسمی مانند افزایش وزن را مورد بررسی قرار داده است.

تا این که یک مطالعه آزمایشی در سال 1997 نشان داد که شایع ترین دلیل ذکر شده در مورد زنان برای جلوگیری از قرص افسردگی است.

زنانی که از قرصهای ضد بارداری ترکیبی استفاده می کردند نسبت به زنانی که قرص مصرف نمی کردند ، به طور قابل توجهی افسرده تر بودند.

چند سال بعد ، در سال 2012 ، بررسی همه مطالعات در مورد این موضوع از 1976 تا 2010 انجام شد.محققان شاهد دو روند بودند.

یکی ، استفاده و درک اصطلاح “افسردگی” و آنچه که تشکیل می داد ، سازگار نبود.

دوم ، روشهای ضد بارداری ترکیبی مبتنی بر هورمون ، ترکیبات مختلف تشکیل دهنده ای دارند و نمی توان آنها را به عنوان یک نوع قرص نامید.

آنها نتیجه گرفتند که ارتباط بین افسردگی و قرص به طور قطعی نمی تواند برقرار شود.

در کمال تعجب در سال 2013 ، مطالعه دیگری به سمت مخالف طیف چرخید. محققان به بررسی فعالیت جنسی در گروه سنی 25-34 سال با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی پرداختند و دریافتند که این زنان کمتر از افسردگی شکایت دارند.

مشخص شد که آنها علائم کمتری را نسبت به زنانی که از بارداری کمتر استفاده می کنند نشان می دهند.

حتی اقدام به خودکشی نیز کمتر محتمل بود. بنابراین ، در اصل ، این مطالعه خاطرنشان کرد: این قرص شانس نوسانات خلقی و افسردگی را کاهش می دهد!

واضح است که مطالعات از بله تغییر کرده است ، این امر باعث می شود که افسردگی به حد ممکن نرسد و حتی ممکن است باعث کاهش افسردگی شود.

این نیز تا حدی به این دلیل است که افسردگی به عنوان یک علامت توسط بسیاری از افراد درک می شود و غالباً با نوسان خلقی گاه اشتباه می شود.

نوسانات خلقی یک تغییر سریع خلقی به عنوان واکنشی به برخی محرک های محیط و یا تغییرات بدنی است و از احساس ناامیدی به سمت سرخوشی و بازگشت به حرکت در می آید. افسردگی یک بیماری بسیار پیچیده تر است.

نتیجه

جامعه علمی هنوز درباره اینکه آیا ارتباطی بین قرص و افسردگی وجود دارد ، هنوز تصمیم گیری نشده است. و در حالی که شواهد حکایتی فراوان است ، به طور قطعی اثبات نشده است که برای غلبه بر افسردگی باید از قرص خودداری کنید.

شکی نیست که این قرص یک افزودنی ارزشمند برای گزینه های پیشگیری از بارداری است که در دسترس یک خانم است – استفاده آسان ، غیر مداخله گر و با احتیاط.

بنابراین هنوز دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. اما اگر از قرص استفاده میکنید و گمان می کنید که باعث آرامش روحی شما شده است ، برای فهمیدن مراحل بعدی ، یک نظر واجد شرایط بدست آورید.

افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی است که نباید به آسانی از آن استفاده کرد. بنابراین هر زمان که علائم را مشاهده کردید ، هرچند جزئی باشد ، به کمک پزشکی مراجعه کنید.

منبع: curejoy

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا