بارداریسلامتمادر و فرزند

آیا چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟ چای سبز یک نوشیدنی تسکین دهنده با فواید زیادی برای سلامتی است اما مادران باردار غالباً فکر می کنند که آیا استفاده از آن در دوران بارداری بی خطر است یا خیر.

خبر خوب این است که لازم نیست زیاد نگران باشید. چند فنجان در روز خوب است. اما اگر زیاده روی کنید ، می تواند بر میزان فولات تأثیر منفی بگذارد ، خطر سقط جنین را افزایش دهد و وزن تولد نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد. نوشیدن بیش از حد فنجان همچنین می تواند باعث سردرد ، سرگیجه ، اسپاسم شکم و حتی بی خوابی شود!

آیا چای سبز در دوران بارداری بی خطر است؟

چای سبز می تواند چای بسیاری از مادران آینده باشد. اما آیا شما نگران این هستید که آیا این می تواند سلامتی شما یا کودک شما را خراب کند؟ نباید باشید! همانطور که خواهید دید ، چای سبز خواص خوبی برای ارائه دارد. فقط به مقدار کافئین و کاتچین موجود در آن توجه داشته باشید که در صورت مصرف بسیار زیاد ممکن است بارداری شما را پیچیده کند.

نوشیدن چای سبز در دوران بارداری چقدر ایمن است؟

متخصصان بهداشت پیشنهاد می کنند مصرف کل کافئین شما – از چای سبز و همچنین سایر منابع کافئین مانند شکلات ، قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار – به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود شود. به عنوان مثال ، سازمان ایمنی مواد غذایی به طور خاص توصیه می کند مصرف چای سبز را کمتر از 4 فنجان در روز نگه دارید. با این حال ، توجه داشته باشید ، میزان واقعی کافئین موجود در دوران بارداری نیز نسبی است.

همانطور که اکثر تولیدکنندگان چای توضیح می دهند ، سطح کافئین موجود در یک فنجان چای سبز به اندازه وعده و مقدار برگ چای استفاده شده ، مدت زمان دم کشیدن چای و نوع خاصی از چای بستگی دارد. .

مارک های مختلف و انواع مختلف در هر مارک دارای سطوح مختلف کافئین هستند. به طور متوسط 30-50 میلی گرم انتظار داشته باشید ، اگرچه برخی از چای های سبز ممکن است به اندازه 70 میلی گرم در یک فنجان داشته باشند. فقط به دلیل ایمنی در مصرف کافئین در سمت پایین خطا ایجاد کنید.

اگر چای سبز شما گیاهی است که چای را با سایر مواد گیاهی ترکیب می کند ، باید بیشتر احتیاط کنید. در صورت بی خطر بودن مصرف مخلوط چای سبز ، به خصوص در روزهای اول ، با پزشک یا ماما مشورت کنید.

باز هم ، مقدار مصرف شده و همچنین سابقه پزشکی خود نیز تعیین می کند که آیا گیاهان خاصی مشکل ایجاد می کنند یا نه.

چای سبز فواید خاصی در رابطه با بارداری ندارد

نگران از دست دادن مواد مغذی مرتبط با بارداری یا فواید چای سبز نباشید. برخلاف چای های گیاهی خاصی که در طی بارداری توسط ماماها و درمانگران جایگزین توصیه می شوند – برای سلامت رحم می گویند ریشه زنجبیل برای حالت تهوع یا برگ تمشک قرمز در اواخر بارداری – چای سبز هیچ مزایای سلامتی به طور خاص برای یک زن باردار یا کودک او ندارد.

با این وجود می توانید از مزایای دیگر آن برای سلامت کلی بهره مند شوید. و به همین دلیل است که شما می خواهید بعد از باردار شدن نیز به نوشیدن ادامه دهید.

فواید کلی چای سبز برای سلامتی

  • نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز (در اکثر مطالعات حدود 3 فنجان) ممکن است با کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول در بدن ، به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.
  • پلی فنول های موجود در آن ممکن است به مقابله با آسیب رادیکال های آزاد و پیری کمک کنند اما مهمتر از همه ، ممکن است به دفع سرطان نیز کمک کند.
  • این می تواند التهاب همراه با بیماری التهابی روده (IBD) را در مبتلایان به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون کاهش دهد.
  • بیماران دیابتی ممکن است از خواص تنظیم کننده قند خون آن بهره مند شوند.
  • چای سبز ممکن است از کبد شما در برابر سمیت و آسیب ناشی از الکل محافظت کند.
  • عصاره چای سبز همچنین می تواند به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کرده و به طور بالقوه به کاهش وزن کمک کند.

اگرچه ادامه مصرف چای سبز بی خطر و حتی مفید است ، اما در هنگام انتظار میزان چای نوشیدنی شما باید تنظیم شود. به همین دلیل است.

مصرف چای سبز را در دوران بارداری تنظیم کنید

1. EGCG موجود در چای سبز می تواند سطح فولات را تغییر دهد

مقادیر بالای چای سبز کاتیچین اپی گالوکاتچین (EGCG) ، مسئول خواص ضد سرطانی آن ، در صورت بارداری ممکن است در واقع مشکل ساز شود.

گفته می شود که EGCG بر میزان فولات در گردش بدن تأثیر منفی می گذارد. و این دقیقاً همان چیزی است که یک مطالعه ژاپنی بر روی زنانی که مقادیر بسیار زیادی چای سبز یا اولانگ مصرف کرده اند (چای دیگری با مقادیر بالای EGCG) پیدا کرده است.

سطح فولات سرم در زنانی که مقادیر زیادی چای سبز یا اولانگ مصرف کرده اند – بیش از 57.3 میلی لیتر چای سبز در هر 1000 کیلوکالری مصرف شده – به طور قابل توجهی کمتر از زنانی است که چای کمتری می نوشند.

این امر بسیار مهم است زیرا فولات در دوران بارداری برای کمک به رشد طبیعی کودک و بارداری سالم مورد نیاز است. به طور خاص ، سطح ناکافی فولات می تواند منجر به نقص لوله عصبی مانند spina bifida شود یا رشد جنین را در داخل رحم محدود کند. حتی ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی ، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی برای زنان باردار را افزایش دهد.

2. دوزهای بالای کافئین می تواند منجر به سقط جنین شود

اگر از خود می پرسید که آیا مصرف کافئین از طریق چای سبز می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد ، پاسخ مثبت است. کافئین می تواند به نوزاد شما برسد. مقادیر بسیار بالای دریافت کافئین حتی می تواند باعث وزن کم کودک هنگام تولد شود. این به نوبه خود ممکن است خطر مشکلات سلامتی مانند سندرم دیسترس تنفسی نوزاد ، خونریزی داخل بطنی در مغز یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد.

همانطور که نگران کننده است ، کافئین بیش از حد حتی ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. دلیل کافی برای راحت گرفتن چای سبز مخصوصاً در اوایل بارداری. گرچه این یک نوشیدنی نیست که کاملاً خارج شود ، اما قطعاً نوشابه ای است که باید به مقدار محدود مصرف شود.

3. چای سبز بیش از حد می تواند علائم بارداری را بدتر کند

چای سبز زیاد می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند که برخی از آنها به ویژه در زمان بارداری می توانند خطرناک باشند. مصرف زیاد کافئین از چای سبز می تواند منجر به سرگیجه شود. این ممکن است حالت تهوع و استفراغ یا اسهال را بدتر کند و باعث از دست دادن اشتهای شما شود – به سختی آنچه زنی که قبلاً به دلیل ویار تحت فشار بوده است می خواهد بشنود! برخی از افراد دچار سردرد ، بی خوابی و حتی تپش قلب می شوند. حداقل ممکن است در نهایت احساس بسیار تحریک پذیری کنید.

به یاد داشته باشید ، اگر دچار اسپاسم شکم یا استفراغ هستید و می دانید چای سبز زیادی خورده اید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه مسمومیت با کافئین باشد. برای علائم خفیف ، حتما مصرف خود را کاهش دهید. اگر حتی می توانید به طور کلی نوشیدنی را کنار بگذارید.

به صفحه اینستاگرام و آپارت ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا