بارداریسلامتمادر و فرزند

بارداری چگونه بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد؟

بارداری چگونه بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد؟ در دوران بارداری میزان خون پمپ شده توسط قلب شما 30 تا 50 درصد افزایش می یابد. ضربان قلب شما نیز از 70 ضربه در دقیقه به 80 یا 90 ضربه می زند.

این کار اضافی گاهی اوقات باعث بی نظمی ضربان قلب می شود که نگران کننده نیست. در برخی موارد ، استرس ، اضطراب ، نوسانات قند خون و برخی از داروها نیز می توانند مسئول تپش قلب باشند. عادات سالم را تمرین کنید ، از استرس خودداری کنید و برای تپش قلب آب به صورت خود بپاشید.

بارداری چگونه بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارد؟

در دوران بارداری ، بدن شما چندین تغییر ایجاد می کند تا به مناسبت مراقبت و به دنیا آوردن یک کودک سالم افزایش یابد. برخی از این تغییرات ، مانند بزرگ شدن سینه ها ، قابل مشاهده است. با این حال ، سایر قسمت های بدن شما نیز در حین حمل کودک بی سر و صدا با خواسته های متغیر بدن شما سازگار می شوند.

سیستم قلبی عروقی شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. قلب شما اکنون باید بیشتر کار کند ، زیرا با رشد کودک خون بیشتری باید به رحم پمپ شود. بیایید نگاهی به معنی این ضربان قلب شما بیندازیم.

بارداری چگونه بر ضربان قلب و جریان خون شما تأثیر می گذارد؟

جریان خون و فعالیت قلبی شما در دوران بارداری تحت تغییرات زیر قرار می گیرد:

  • حجم خون در بدن شما حدود 50 درصد افزایش می یابد.
  • مقدار خون پمپ شده توسط قلب شما – معروف به برون ده قلبی – در حدود 30-50 درصد افزایش می یابد.
  • همزمان ، ضربان قلب شما نیز از حدود 70 ضربان در دقیقه به حدود 80 یا 90 ضربان در دقیقه می رسد.
  • وقتی حدود 30 هفته باردار هستید ، بازده قلب کمی کاهش می یابد.
  • سپس در حین زایمان 30 درصد اضافی افزایش می یابد.
  • پس از زایمان ، در ابتدا خروجی قلب و ضربان قلب شما به سرعت پایین می آید ، سپس با سرعت کمتری کاهش می یابد تا حدود 6 هفته پس از تولد کودک به سطح قبل از بارداری بازگردد.

ضربان قلب نامنظم در دوران بارداری به چه معناست؟

ضربان قلب نامنظم ممکن است به این معنی باشد که ضربان قلب شما خیلی سریع (تاکی کاردی) ، خیلی آهسته (برادی کاردی) یا الگوی نامنظم (آریتمی) است. تغییرات در ریتم قلب شما می تواند به دلیل موارد زیر باشد:

5 صبحانه آسان و سالم برای زنان باردار
بخوانید

1. افزایش بار در دوران بارداری

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، در دوران بارداری ، قلب شما بیش از حد ضربان می زند تا تغییرات در بدن شما ایجاد شود. بنابراین برخی از بی نظمی ها در ریتم قلب شما طبیعی است ، زیرا قلب شما بیشتر کار می کند. ممکن است شما این را در گردن یا سینه تجربه کنید. در بیشتر موارد ، این ممکن است بی ضرر باشد.

اما چالش این است که تشخیص بین تپش قلب بی ضرر و چیزی که نیاز به درمان پزشکی دارد ، دشوار است. در صورت احساس نامنظم بودن ضربان قلب یا تپش قلب ، حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

بسته به فرکانس یا شدت اپیزودها ، ممکن است پزشک برای تعیین علت بی نظمی در ریتم قلب شما نیاز به معاینه فیزیکی یا آزمایشاتی مانند الکتروکاردیوگرام داشته باشد. علائم اضافی مانند خستگی ، سبکی سر ، سرگیجه ، درد قفسه سینه ، تنگی نفس و قلب سریع یا تپش قلب به بی نظمی در ریتم قلب شما اشاره دارد که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. در صورت بروز این علائم به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

2. سبک زندگی یا عوامل بهداشتی

برخی از عوامل مرتبط با سبک زندگی روزمره ، سلامتی و وضعیت روحی شما نیز ممکن است باعث نامنظم شدن ضربان قلب شوند. وقتی هورمون های بارداری با سیستم شما درگیر هستند ، ممکن است کاملاً شدید بر بدن و ذهن خود تأثیر بگذارید.

در اکثر موارد ، بدون مداخله پزشکی باید بتوانید از طریق برخی از تغییرهای سبک زندگی ساده یا درمان های سریع با آنها کنار بیایید.

این عوامل عبارتند از:

  • اضطراب یا استرس: با تمرینات آرامش یا تنفس ، درد بارداری خود را آسان کنید.
  • کمبود آب بدن: مایعات زیادی مصرف کنید یا یک محلول آب رسانی خوراکی داشته باشید. اگرچه به خاطر داشته باشید که کم آبی شدید بدن به درمان فوری پزشکی نیاز دارد.
  • قند خون پایین: با خوردن آب ، بیسکویت یا حتی یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل با آن کنار بیایید. با این حال ، مانند کم آبی بدن ، یک مورد شدید قند خون پایین باید به عنوان یک فوریت پزشکی درمان شود.
  • برخی از داروها برای سرفه و سرماخوردگی ، آسم و غیره استفاده می شوند می توانند باعث تپش قلب شوند. در مورد هر دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.
  • داشتن بیش از حد شکلات یا کافئین می تواند دلیل تپش قلب باشد. این موارد را کاهش داده یا تا حد امکان از آنها اجتناب کنید.
7 اثر جدی سیگار کشیدن در دوران بارداری
بخوانید

3. شرایط پزشکی

گاهی اوقات ، ضربان قلب نامنظم می تواند نشان دهنده مشکلی مانند اختلال قلب یا عدم تعادل تیروئید باشد که ایجاد شده و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

بی نظمی قلب

علائم اضافی مانند درد قفسه سینه ، سرگیجه ، تنگی نفس ، یا غش کردن همراه با تپش قلب می تواند به بیماری قلبی اشاره کند.

پرکاری تیروئید

علائمی مانند خستگی ، ریزش مو ، مشکل در تمرکز ، لرزش دست ، حرکات مدفوع مداوم ، افزایش تعریق و اشتها ، مشکلات در وزن یا خواب و عدم تحمل گرما ممکن است نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد.

اگر احساس می کنید قلب شما بیش از حد زیاد می دوزد یا علائم دیگری را تجربه کردید ، این موضوع را به دکتر خود معرفی کنید.

یک بیماری قلبی و بارداری موجود

اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید و قصد بارداری دارید ، منطقی است که پیش از این با پزشک صحبت کنید. در صورت بروز اختلال قلبی ، تغییرات طبیعی که در دوران بارداری رخ می دهد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین ممکن است برای اطمینان از سالم ماندن شما و کودک به نظارت دقیق نیاز داشته باشید.

پزشک خود را در جریان برنامه ریزی بارداری خود قرار دهید. پزشک می تواند خطرات احتمالی را مورد بحث قرار دهد و به شما کمک کند تا درمورد هر مسئله ای که به دلیل شرایط شما بوجود می آید مقابله کنید.

روش های درمانی برای ضربان قلب نامنظم در دوران بارداری (دلایل غیر پزشکی)

اگر هیچ علتی که نیاز به درمان داشته باشد برای تپش قلب شما مشخص نشده است ، می توانید این اقدامات را انجام دهید تا علائم خود را به حداقل برسانید.

عادت های سالم را تصویب کنید

کافئین خود را کاهش دهید ، اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی منظم می خورید ، مایعات کافی و همچنین خواب کافی دریافت کنید.

13 دلیل چرا دچار گرفتگی اما پریود نمیشوید
بخوانید

این عادت ها نه تنها می توانند عادات سبک زندگی را که باعث تپش قلب می شوند ، برطرف کنند بلکه برای سلامتی و سلامتی شما در دوران بارداری نیز مفید هستند.

استرس را قطع کنید

اضطراب و استرس می تواند ضربان قلب شما را نامنظم کند. تمرین روش های آرامش بخش مانند مراقبه ، تای چی یا یوگا می تواند به شما کمک کند تا با استرس کنار بیایید.

نفس عمیق بکشید

در هنگام تپش قلب نفس عمیق بکشید. از طریق بینی عمیق و آرام نفس بکشید تا احساس کنید که شکم شما حرکت می کند.

مانور والسالوا را امتحان کنید

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که هنگام تپش قلب مانور والسالوا را انجام دهید. این شامل بستن دهان ، نزدیک شدن دماغ و سپس تنفس شدید از طریق بینی است.

پاشیدن آب
پاشیدن مقداری آب سرد روی صورت می تواند در هنگام تپش قلب مفید باشد.

در مورد ضربان قلب کودک شما چطور؟

ضربان قلب جنین به طور معمول بین 120-160 ضربه در دقیقه متغیر است. همانطور که کودک شما در رحم حرکت می کند ، برخی از بی نظمی ها در ضربان قلب طبیعی است. این امر در سه ماهه دوم بارداری نیز با بلوغ قلب کودک شما معمول است. با این حال ، در صورت ادامه بی نظمی ، مداخله پزشکی لازم است.

پزشک شما در معاینات قبل از تولد این مورد را کنترل می کند. به گفته متخصصان ، مصرف بیش از حد کافئین ، مثلاً بیش از یک فنجان قهوه در روز ، می تواند باعث بی نظمی در ضربان قلب کودک شما شود ، بنابراین به طور کامل قطع یا از مصرف آن اجتناب کنید.

در اکثر موارد ، ضربان قلب نامنظم در نوزادان به خودی خود برطرف می شود. اما ، گاهی اوقات ، می تواند نشان دهنده ناهنجاری ساختاری قلب یا سایر مشکلات باشد. پزشک شما ضربان قلب کودک شما را کنترل می کند ، علت آن را بررسی می کند و برای شما تجویز دارو می کند و یا اقدامات دیگری را برای اطمینان از سلامتی کودک شما انجام می دهد.

به صفحه آپارات ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا