تربیت فرزندسلامتمادر و فرزند

بهترین غذای اول کودک شما: از بدو تولد تا 12 ماهگی

بهترین غذای اول کودک شما: از بدو تولد تا 12 ماهگی . اگرچه نوزادان می توانند غذاهای جامد را در 4 تا6 ماه شروع کنند ، از شیر دادن آنها به شیر مادر (یا شیر خشک) خودداری نکنید ، تا زمانی که نوبت آنها نرسد.

ابتدا با برنج پوره شده ، جو دوسر ، سیب زمینی ، کدو تنبل ، هویج ، سیب ، گلابی ، موز ، گوشت را شروع کنید. ماهی در مقادیر کمی.

وقتی کودک 6 ماهه شد ، به غذاهای پوره و نرم بپردازید و پس از 8 ماهگی ، روزانه 3 وعده غذایی با کربوهیدرات ، پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی به آنها بدهید. مراقب تغییر در مدفوع آنها و هرگونه علائم آلرژی باشید.

بهترین غذای اول کودک شما: از بدو تولد تا 12 ماهگی

بدون شک بهترین غذای اول کودک شما شیر مادر تا سن 6 ماهگی است. در حالی که آکادمی اطفال آمریکا و سازمان بهداشت جهانی توصیه می کنند که کودک شما باید 6 ماه اول زندگی خود را به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کند ، بسیاری از متخصصان اطفال توصیه می کنند بین 4 تا 6 ماهگی غذای جامد خود را در کنار شیر مادر میل کنند ( اما نه قبل از 4 ماه)

اما کودک شما نیز باید برای پذیرش غذای جامد آماده باشد – بعضی از نوزادان تا 4 ماهگی آماده شروع خوردن غذاهای جامد میکنند. کودکان از تمام غذاها به جز شیر خودداری می کنند تا حدود 8 ماهگی. پاسخ کودک بیشتر به میزان رشد و پیشرفت وی بستگی دارد.

تا 12 ماهگی از شیر مادر استفاده کنید

حتی اگر کودک شما در حدود 4 ماه با موفقیت مواد غذایی جامد استفاده میکند ، می توانید تا 12 سالگی به شیردهی ادامه دهید یا حتی اگر این همان چیزی باشد که شما کودک می خواهید باشد.

این امر برای اطمینان از این است که کودک شما از مواد مغذی و اجزای محافظتی که برای رشد طبیعی لازم است ، از دست ندهد.

هنگامی که کودک را اولین غذاهای جامد خود شروع شروع به استفاده کرد ، قبل از تهیه مواد جامد ، به او شیر دهید زیرا در صورت گرسنه نبودن ، احتمال دارد در مورد غذای جدید کنجکاو شود. بعد از اینکه غذای جامد را امتحان کرد ، دوباره به او شیر دهید.

4-6 ماه: برنج خالص ، موز ، و گوشت را خوراک دهید

از کدام گروه غذایی باید شروع کنید؟ آکادمی اطفال آمریكا گفت: مهم نیست كه اکثر مادربزرگها نیز همین حرف را می زنند!) هنگام معرفی غذاهای مکمل بین 4 تا 6 ماه ، غذاهای تک ماده ، پوره شده را یکبار امتحان کنید. .

یک پوره ها به شما امکان می دهد تا غذایی را با قوام مناسب برای سن کودک رقیق کنید. فقط با یک ماده در یک زمان ، می توانید به سرعت علت معده ناراحت کودک را شناسایی کنید.

برنج و جو دوسر

به طور سنتی ، غلات مانند برنج و جو دوسر گزینه های ارجح برای شروع غذای جامد کودک شما هستند. شما می توانید با برنج پخته شده نرم شروع کنید تا کودک بتواند شروع به خوردن کند. بعدا می توانید غلات دیگر مانند جو دوسر و جو را نیز اضافه کنید.

غلات و حبوبات گندم باید برای مرحله بعدی رزرو شوند تا مبادا آلرژی ایجاد شود. هر کدام از غلات را انتخاب کنید ، اطمینان حاصل کنید که برای نوزادان تهیه شده است.

چگونه این کار را می کنید؟ هنگام خرید غلات ، اطمینان حاصل کنید که این ماده یک دانه غنی شده با آهن است و هیچ گونه افزودنی مانند شیرخشک کودک ، ماست یا شیر وجود ندارد.

مجدداً ، این کار برای کاهش خطر واکنش آلرژیک هنگام اولین استفاده از غذای جامد است. برای غذاهای اولیه آماده سازی رقیق شده با شیر مادر یا آب تهیه کنید.

خواص میوه ها برای سلامتی شما (قسمت سوم)
بخوانید

هنگامی که کودک شما این غذای جدید را پذیرفت و یاد گرفت که چگونه آن را بخورد ، به تدریج مواد جامدرا زیاد کرده و غلات بیشتری را در هر تغذیه پیشنهاد دهید.

سیب زمینی ، کدو تنبل ، موز ، و سیب

در طی این مرحله ، مواد غذایی هنوز هم نیاز به بافت صافی دارند. بعد از امتحان کردن غلات ، می توانید روی سبزیجات و میوه ها شروع کنید.

تا حد امکان سبزیجات تازه بخرید. میوه ها باید قبل از اینکه خورده شوند یا خام خورده شوند ، رسیده ، خوب شسته و پوست گرفته شوند.

در اینجا چند توصیه میوه و سبزیجات آورده شده است:

  • سیب زمینی ، کدو تنبل ، هویج: پخته شده و پوره شده یا پوره شده است
  • موز: پوره شده
  • سیب یا گلابی: پخته و پوره شده است
  • آووکادو: 10 قاشق چنگال و پوره

در مراحل اولیه همه این غذاها را با آب ، شیر مادر یا شیر خشک رقیق کنید و قوام بیشتری را ارائه دهید زیرا کودک شما در خوردن غذا مهارت بیشتری پیدا کرده است.

گوشت ، ماهی یا توفو

گوشت منبع خوبی از روی و آهن است که به راحتی جذب می شود ، ماده مغذی مهمی بین سنین 4 تا 6 ماهگی است که نوزادان شروع به از دست دادن آهن خود می کنند که باید با آن از بین بروند و باید آن را از شیر مادر و سایر غذاها دریافت کنند.

آکادمی اطفال آمریکا به طور خاص توصیه می کند که اگر کودک زودرس به دنیا بیاید یا وزن کمی در هنگام تولد داشته باشد ، غذاهای مکمل غنی از آهن را در 6 ماه یا زودتر (مثلاً حدود 4 ماه) استفاده کند.

همچنین گوشت منبع مهمی از پروتئین با کیفیت بالا است. منابع غیر پروتئینی پروتئین شامل توفو و حبوبات است. مانند سایر غذاهایی که در این مرحله معرفی می کنید ، گوشت ، مرغ و ماهی نیز باید به خوبی پخته شده و به اندازه قوام کودک شما تهیه شود.

طب آیورودا پیشنهاد می کند از میوه های مرکبات و لبنیات خودداری کنید

پزشکان طب آیورودا همچنین توصیه می کنند یک غذای جامد را به طور همزمان معرفی کنید ، به مدت چند روز هر غذای جدید را تهیه کنید تا کودک بتواند به آن عادت کند – تا والدین هرگونه واکنشی را مشاهده کنند.

با غذاهای مایع شروع کنید ، به آرامی با یک قوام غلیظ تر کار کنید. موز و میوه های ترش مانند توت فرنگی و گریپ فروت در سنین خردسالی توصیه نمی شود ، زیرا اعتقاد بر این است که وجود خلط را افزایش می دهد.

پنیر ، ماست و سایر فراورده های لبنی به همین دلیل از آنها استفاده نمیشود. به نظر می رسد میوه با طعم شیرین که به آرامی آغشته شده است برای شیر دادن به نوزادان ایده آل است.

6 ماه به بعد: حرکت به غذای پوره

در 6 ماهگی و رفتن به جلو ، کودک شما می تواند انواع مختلفی از سبزیجات و میوه های خوب پخته شده – سیب زمینی ، جعفری ، نخود فرنگی ، لوبیا ، هویج ، گلابی و سیب را بخورد.

به یاد داشته باشید که قبل از تغذیه آنها را خنک کنید. هلو و خربزه نیز بسیار نرم و آسان برای غذا خوردن هستند. وقتی کودک شما به این غذاها کاملاً عادت کرده است ، می توانید به غذاهای پوره بروید.

گوشت و مرغ پخته شده را امتحان کنید. ماهی پوره یک غذای پر پروتئین با پروتئین بالا است ، اما استخوان های ریز را بررسی کنید. تخم مرغ های پخته و پخته شده ، ماکارونی ، عدس و برنج پخته شده همه آنها می توانند بخشی از زمانهای جالب غذا برای کودک شما باشند.

فرزند من از حیوانات می ترسد. باید چکار کنم؟
بخوانید

 به تغییر در مدفوع کودک شما توجه داشته باشید

هرچه غذاهای جامد تری به رژیم غذایی کودک شما وارد شود ، مدفوع او نیز تغییر می کند ، محکم تر می شود و رنگ غذایی را که می خورد بازتاب می دهد.

مدفوع ممکن است حاوی مقادیری مواد غذایی غیر قابل هضم مانند پوست سبزیجات باشد. اگر مدفوع او آبکی ، بسیار گشاد یا پر از مخاط ظاهر شود ، این بدان معنی است که دستگاه گوارش هنوز نابالغ او تحریک شده است.

غذاهای جامد را قطع کرده و هنگامی که شکمش حل شد ، آنها را به مقدار کم دوباره به او بدهید. در صورت ماندن مدفوع شل با پزشک خود مشورت کنید.

8-12 ماه قدیمی: روزانه 3 وعده غذایی با تمام مواد مغذی

بین 8 تا 9 ماه ، کودک به طور معمول روزانه 3 وعده غذایی می کند. رژیم غذایی وی شامل عمده گروههای غذایی: کربوهیدرات ها (برنج ، ماکارونی ، نان و سیب زمینی) ، پروتئین (گوشت ، تخم مرغ ، ماهی ، لوبیا ، نخود فرنگی ، پنیر و ماست) ، ویتامین ها و مواد معدنی (میوه و سبزیجات) و البته ، شیر مادر یا شیر خشک است.

غذاهای انگشتی مانند انگور ، کراکر یا تخم مرغ های خرد شده را بدهید

حدود 8 ماه ، هنگامی که کودک شما در خوردن غذاهای سخت تر حساسیت بیشتری نشان می دهد ، ممکن است نشانه هایی از تمایل به تغذیه خودش نشان دهد.

با ارائه غذاهای کوچک ، او را تشویق کنید. این یک مرحله سخت ، اما گامی خوب در جهت یادگیری او به طور مستقل از خوردن است.

  • غذاهای انگشتی برای رسیدن به غذا شامل موز ، هویج ، سیب و گلابی هستند.
  • برای جلوگیری از خفگی کودک ، تمام غذاهای انگشت باید نرم و به عنوان قطعات کوچک سرو شوند.
  • میوه های سخت مانند سیب را بپزید.
  • قبل از دادن غذای کودک ،آنهارا برش ، سپس نصف کنید و مواد غذایی گرد مانند موز ، هویج ، انگور تقریبا یک چهارم کنید.
  • تخم مرغهای خرد شده نرم ، ماکارونی یا سیب زمینی های خوب و پخته شده دیگر غذاهای توصیه شده کوچک هستند.
  • برای میان وعده های انرژی زا ، نان تست ، نان یا کراکر را امتحان کنید. نوارهای گوشت پخته شده و مرغ منبع خوبی از آهن و پروتئین هستند.

تا 12 ماه ، 3 وعده غذایی کودک شما شامل غذاهای خرد شده و میان وعده های مغذی مانند تکه های میوه و میوه‌های سبزیجات پخته شده خواهد بود.

این هم زمان خوبی برای بچه دار شدن بر روی شیر کامل است زیرا او به چربی و ویتامین های اضافی موجود در لبنیات پر چربی احتیاج دارد.

بدون هر چاشنی هر غذایی را به اندازه مناسب میل کنید

غذاهای تجاری کودک بی تردید راحت است اما می تواند از تمایل کودک شما برای امتحان کردن طعم های جدید جلوگیری کرد. همچنین می تواند ظرفیت جویدن کودک را کند کند. آنها را فقط به موقعیت هایی استفاده کنید که شما نمی توانید خودتان غذا درست کنید یا در مسافرت هستید.

غذاهای خانگی کودک طیف بیشتری از طعم های طبیعی را دارند. آنها همچنین بسیار ارزان قیمت هستند! این نکات ساده به شما کمک می کند تا از اولین غذاهای جامد کودک استفاده کنید.

  • سبزیجات و میوه ها: آنها را در آب بسیار کمی بخارپز کرده یا آنها را جوش دهید. نمک یا شکر اضافه نکنید.
  • گوشت ، مرغ و ماهی: در مقدار کمی آب تا خیلی نرم و بدون هیچ چاشنی بپزید.
  • مخلوط کردن: برای تهیه پوره از مخلوط کن استفاده کنید. از طرف دیگر ، مواد غذایی و غربال را برای اطمینان از عدم وجود توده ها ، تهیه کنید.
موسیقی بلند در دوران بارداری: بله یا نه؟
بخوانید

غذای کودک ممکن است طعم بی نظیری برای شما داشته باشد اما اجازه ندهید که این امر در انتخاب شما تأثیر بگذارد. زبان کودک شما نسبت به طعم ها حساس تر است ، بنابراین قند ، نمک ، کره ، مارگارین یا هیچ ادویه ای را اضافه نکنید.

بهداشت را حفظ کنید ، بخش های کوچکی را برش دهید و از خطرات خفگی مراقب باشید

  • مهم نیست که کدام غذای جامد را هنگام شروع انتخاب کنید ، فقط یک چهارم قاشق چایخوری ، یک بار در روز پیشنهاد نکنید. آیا کودک شما به نظر علاقه دارد؟ آیا عوارض جانبی درمورد غذا وجود دارد؟ بر این اساس میزان و فراوانی هر ماده غذایی را افزایش یا کاهش دهید.
  • اگر کودک شما از غذای جدید خوشش نمی آید ، قبل از اینکه دوباره آن را پیشنهاد کنید ، چند روز فاصله داشته باشید. ممکن است با مصرف برخی غذاها چندین بار این کار را انجام دهید قبل از اینکه کودک آنها را بپذیرد. صبور باش!
  • همیشه در حالی که یاد می گیرد از غذاهای جامد بخورد تا از خفگی جلوگیری کند ، در کنار کودک خود باشید. غذاهایی با بافت سخت مانند بادام زمینی.
  • با پخش کردن یک ورق پلاستیکی یا پرده دوش زیر صندلی بلند خود ، تمیز کردن بعد از وعده های غذایی کودک را آسان تر کنید.
  • بهداشت بسیار مهم است. قبل از تهیه غذاهای کودک ، دستان خود را به خوبی بشویید. قبل از صرف غذا ، دستانش را بشویید. پیشخوان های کار ، ظروف و سایر وسایل آشپزی باید تمیز باشند.
  • شما می توانید غذای کودک را دوباره گرم کنید ، اما فقط یک بار.

مراقب آلرژی باشید

برخی غذاها به طور گسترده ای باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند ، از جمله نمونه های آن تخم مرغ ، لبنیات ، بادام زمینی و ماهی.

 برخی دیگر از ماهی و تخم مرغ را دوست دارند – از سن 4 ماهگی به بعد ممکن است خطر ابتلا به آسم ، رینیت آلرژیک و اگزمای آتوپیک را کاهش دهد.

در هر زمان ، در حالی که کودک خود را به خوردن غذاهای جامد شروع کرد ، اگر او استفراغ یا اسهال ایجاد کرد ، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید تا یک رژیم غذایی متناسب با او تهیه کند.

اگر هنوز از این امر نگران هستید – به ویژه اگر سابقه حساسیت غذایی در خانواده شما وجود داشته باشد – ممکن است یک متخصص پزشکی بتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرد که از چه موقع شروع به تهیه برخی غذاها کنید .

متخصصان تغذیه همچنین نسبت به تغذیه عسل یا شربت ذرت احتیاط می کنند. نوزادان زیر 12 ماه از این غذاها می توانند به بوتولیسم منجر شوند ، یک بیماری نادر اما بالقوه خطرناک برای زندگی.

انتقال از شیردهی (یا شیر خشک) به غذاهای جامد یک فرایند یادگیری هم برای کودک و هم برای والدین است.

اگر به طور منظم در مراحل اولیه یک غذای جدید را به طور منظم وارد کرده باشید ، می فهمیدید که کودک شما چه چیزی را دوست دارد و به همان اندازه مهم ، چه چیزی برای او مناسب نیست.

این یک روند آهسته و یک درس صبر است. با جریان آرام بروید و به او دلگرمی عاشقانه زیادی بدهید!

منبع: curejoy

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا