سلامتورزش و سلامت

تأثیر ورزش بر مغز

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که وقتی مغز شما “ورزش” زیاد انجام میدهد ، در حالت بهینه سازی هست. فعالیت بدنی برای عملکرد مناسب این اندام ضروری است زیرا آن را از بدتر شدن نگه می دارد. به علاوه اثرات آن بر توانایی های شناختی بی نظیر دارد. فعالیت بدنی منظم یک عامل تعیین کننده برای بهزیستی انسان است. دلیل این امر این است که ورزش برای مغز ما خوب است و این یک واقعیت است.

 

بهزیستی روانی و جسمی ما تا حد زیادی به سلامتی مغز ما بستگی دارد. بنابراین ، اگر می خواهید کیفیت زندگی ما را بهبود ببخشید ، مهم است که فعال باشید. شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ورزش برای مغز ما مفید است. مطالعات نشان داده اند که پیری را کند می کند و می تواند به جلوگیری از بیماری های جدی مانند آلزایمر کمک کند. به همین ترتیب ، تأثیر شدیدی بر روحیه و کیفیت زندگی ما دارد.

 

مردم از زمان های قدیم تأیید می کردند که ورزش برای مغز ما مفید است. نقل قول معروف لاتین “Mana sana in corpore sano” (ذهن سالم ، بدن سالم) حتی در قرن دوم توسط شاعر یوونتال ابداع شده است. امروز و به لطف علم ، می دانیم که او درست بود.

 

تأثیر ورزش بر مغز

ورزش برای سلامتی مغز ما مفید است

در اصل ، ورزش برای مغز ما خوب است زیرا مغز به سیستم قلب و عروق وابسته است. این به نوبه خود ، هنگامی که به طور منظم فعالیت های بدنی انجام می دهید ، بسیار بهتر عمل می کند. سلامت قلب و عروق تأثیر مستقیمی بر سلامت مغز ما دارد.

چرا سرفه می کنیم؟ علل و پیشگیری
بخوانید

به طور کلی ، چندین مطالعه رابطه بین فعالیت بدنی مکرر و خطر کمتری از بیماریهای عصبی را نشان می دهد.

 

به همین ترتیب ، تحقیقات ثابت کردند که فعالیت بدنی عملکردهای مختلف شناختی را بهبود می بخشد و فواید روانشناختی زیادی به همراه دارد. گروهی از دانشمندان دانشگاه وسترن سیدنی و دانشگاه منچستر مطالبی راجع به این موضوع در NeuroImage ، یک مجله منتشر کردند. طبق تحقیقات آنها ، برخی مناطق از مغز هر دهه بعد از 40 سالگی 5٪ کاهش می یابد. وقتی افراد ورزش می کنند ، این درصد می تواند همه راه ها را به صفر برساند.

 

تأثیر ورزش بر مغز

فواید فیزیولوژیکی و شناختی

 

یکی از مهمترین دلایلی که ورزش برای مغز ما خوب است این است که سلولهای عصبی بیشتری تولید می کند. برای مدت طولانی مردم معتقد بودند که این ارگان نمی تواند سلول های جدیدی ایجاد کند ، اما امروز ما می دانیم که می تواند. نام این فرآیند “نوروژنز” است.

 

هیپوکامپ یکی از مناطق مغزی است که درگیر نوروژنز است. در آزمایشی با 737 نفر ، به سرپرستی دکتر جوزف فیر ، دریافتند که ورزش هوازی منظم باعث افزایش اندازه ناحیه هیپوکامپ چپ می شود. بنابراین ، تشکیل سلولهای عصبی جدید را ارتقا می بخشد.

چرا خیساندن بادام در آب بهتر از خوردن آنها خام است
بخوانید

در کل ، دانشمندان متوجه شده اند که این ورزش:

 

ماده خاکستری را حفظ می کند.

این ماده مسئول انتقال داده و چابکی ذهنی است اما در طی سالها رو به زوال می رود. با این وجود ، مطالعات نشان داده است که صرف نظر از سن آنها ، در افرادی که ورزش می کنند ، متراکم تر و کامل تر است.

 

عملکردهای اجرایی را بهبود می بخشد.

این کارکردها به انسان اجازه می دهد تا وظایف خود را انجام داده و مشکلات پیچیده ای را حل کند.

 

غلظت را بهبود می بخشد.

مطالعات متعددی نشان می دهد ، افرادی که مرتباً ورزش می کنند تمرکز را آسانتر می کنند.

 

انعطاف پذیری شناختی را افزایش می دهد.

فعالیت بدنی توانایی تغییر آسان از یک کار به کار دیگر را افزایش می دهد.

 

حافظه بلند مدت را بهبود می بخشد.

یک مطالعه نشان داد افرادی که قبل از به کار بردن یک متن ورزش می کنند ، این کار را بهتر از افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند ، به خاطر می آورند.

 

پیری مغز را کند می کند.

تحقیقاتی وجود دارد که ثابت می کند افرادی که ورزش می کنند بعد از 30 سالگی به طور مرتب حجم هیپوکامپ مغزی را 1 تا 2 درصد افزایش می دهند.

9 مزایای عالی آب زیره که هرگز نمی دانید
بخوانید

تأثیر ورزش بر مغز

فواید روانشناختی و عاطفی ورزش

 

به نظر می رسد اگر تمام موارد فوق کافی نباشد ، مطالعات دیگر نیز ثابت کردند که مزایای روانشناختی و عاطفی زیادی ناشی از فعالیت بدنی است. سلامت روان یکی از مهمترین مؤلفه های عملکرد صحیح مغز است و فعالیت بدنی به بهبود و حفظ آن کمک می کند.

 

برخی از دلایلی که ورزش بدنی برای سلامتی مغز ما مفید است عبارتند از:

 

  • از بروز افسردگی جلوگیری می کند و کاهش می یابد. فعالیت بدنی یک داروی ضد افسردگی طبیعی است زیرا بر تولید سروتونین ، یک انتقال دهنده عصبی که برای احساس بهزیستی و خلقی کلی تعیین کننده است ، تأثیر دارد.

 

  • استرس و اضطراب را کاهش می دهد. بدن هنگام ورزش اندورفین ها را آزاد می کند (دوپامین و نوراپی نفرین ، به طور دقیق). به طور کلی ، آنها به کاهش حالت های بیقراری و سوزش کمک می کنند و ثبات عاطفی را تقویت می کنند.

 

  • سرانجام ، این باعث افزایش عزت نفس و خلاقیت فرد می شود. ورزش بدنی همچنین بر انگیزه و سطح سرزندگی ما تأثیر می گذارد. همه این مشارکتها ما را خلاق تر و فعال تر می کند. به همین ترتیب ، فعالیتهای بدنی هنگامی که می خواهیم ترک اعتیاد کنیم ، به کاهش سندرم ترک کمک می کند.

پس برای چی منتظری؟ حرکت کنید! مغز شما ازتون متشکر خواهد شد.

منبع: steptohealth

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا