آیا میدانستید؟سلامت

تشخیص و درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات)

تشخیص و درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات) . بیشتر افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان ژن HLA-B27 را دارند. با این حال ، تنها برخی از این افراد به این بیماری مبتلا می شوند.

تشخیص و درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات)

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی مزمن است که در درجه اول بر روی مفاصل صورت تأثیر می گذارد.

این اتصالات تمایل به فیوز شدن دارند و منجر به کاهش تحرک می شوند. در نتیجه ستون انعطاف پذیرتر می شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به این شرط ، می توانند یک موضع فرسوده را به پیش ببرند.

هیچ کس دقیقا نمی داند چه عواملی باعث این بیماری می شود ، اما DNA در بروز آن نقش مهمی دارد. بیشتر افرادی که اسپوندیلیت آنکیلوزان دارند ژن HLA-B27 دارند. با این حال ، فقط برخی از افراد مبتلا به این ژن به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات)

تشخیص و درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات)

این بیماری روماتیسمی شیوع التهاب مفاصل صورت را ایجاد می کند. اما ممکن است التهاب مفاصل دیگر مانند مفصل شانه ها ، باسن ، زانوها یا مچ پا وجود داشته باشد.

اولین علائم اسپوندیلوآرتریت آنکیلوزان شامل درد و سفتی در ناحیه کمر است. با این حال ، اینها عمدتا در صبح و بعد از دوره های عدم فعالیت رخ می دهند. درد گردن و خستگی نیز مکرر است.

خطرات استفاده از ذغال فعال برای سلامت دهان و دندان
بخوانید

برخی از نقاط متداول ، مفاصل صورت بین پایه ستون فقرات و لگن و مفاصل لگن است. با این حال ، همچنین می تواند بر نقاطی که تاندون ها و رباط ها به استخوان ها بپیوندند ، به ویژه در ستون فقرات ، تأثیر بگذارد.

هنگامی که اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود دارد ، استخوان جدید به عنوان بخشی از تلاش بدن برای بهبودی شکل می گیرد. این استخوان جدید فضای بین مهره ها را کاهش می دهد. در نتیجه بخش هایی از هر دو مهره از بین میرود.

سپس آن قسمت های ستون فقرات سفت و انعطاف پذیر می شوند و همچنین می تواند قفسه دنده را تصرف کرده و ظرفیت و عملکرد ریه ها را کاهش دهد.

عوارض اسپوندیلیت آنکیلوزان

برخی از عوارض اسپوندیلیت آنکیلوزان عبارتند از:

  • التهاب چشم (یووییت): این یکی از شایع ترین عوارض اسپوندیلیت آنکیلوزان است. باعث بروز سریع درد چشم ، حساسیت به نور و تاری دید می شود.
  • آسیب به دریچه های قلبی: این بیماری می تواند در آئورت مشکلاتی ایجاد کند. آئورت ملتهب می تواند بر شکل دریچه آئورت در قلب تأثیر بگذارد ، که باعث تغییر عملکرد دریچه می شود.

تشخیص

چندین علائم قابل شناسایی اسپوندیلیت آنکیلوزان وجود دارد. این شامل:

  • علائم بالینی مانند کمردرد که بیش از سه ماه طول می کشد. ممکن است با ورزش بهبود یابد اما با استراحت از بین نرود. همچنین باید محدودیت انبساط قفسه سینه و همچنین تحرک ستون فقرات را نیز در نظر بگیرید.
  • شواهد رادیولوژیکی از التهاب مفاصل ساکروایلیاک.
7 اثر جانبی دانه شنبلیله که باید بدانید
بخوانید

بسته به معیارهای ارائه شده در بیمار ، تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان یا از طریق معیار بالینی و رادیولوژیست تعریف خواهد شد یا به احتمال زیاد (در صورت ارائه 3 معیار بالینی یا 1 رادیولوژی).

آزمایش خون و ادرار با حضور در خون آنتی ژن HLA-B27 می تواند در تشخیص کمک کند. آنها همچنین می توانند شدت روند التهاب را که ممکن است فرد را تحت تأثیر قرار دهد تعیین کند.

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان

تشخیص و درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان(روماتیسم ستون فقرات)

درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان ترکیبی از گزینه های مختلف دارویی و توان بخشی است.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و مسکن ها. اینها درمانهای دارویی با هدف کنترل درد و کاهش یا سرکوب التهاب مفاصل هستند. در نتیجه ، کیفیت زندگی بیمار بهبود می یابد. همچنین با رفع ناراحتی ، استراحت شبانه را بهبود می بخشند.
  • داروهای اصلاح کننده بیماری. اینها روی سیستم ایمنی بدن خود عمل می کنند.
  • داروهای بیولوژیکی. اگرچه این داروها شرایط را درمان نمی کنند ، اما بسیاری از افراد علائم این بیماری را کنترل می کنند.
  • توانبخشی. شما باید تمرینات توانبخشی را به طور مداوم و همراه با داروهای درمانی انجام دهید. تمرینات بدنی و تنفسی باعث بهبود تحرک ستون فقرات و قدرت عضلات می شود.
  • همچنین ، شما باید تمریناتی آرام انجام دهید که پشت شما را تقویت می کند ، مانند شنا.
  • عمل جراحي. جراحی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد ، فقط مفاصل بسیار آسیب دیده و تحرک تقریبا از بین رفته است.
آیا افراد بلندتر باهوش تر هستند؟
بخوانید

هنگام انجام دادن موارد ضروری و مطابقت با درمان های احتمالی ، می توانید از سفت شدن خودداری کنید. همچنین ، این موارد می توانند به شما در پیشگیری از اختلالات عملکرد عضلات و حرکات کمک کنند.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

منبع: steptohealth

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا