سلامتلبنیات

حساسیت به لبنیات: اگر وجود داشته باشد چگونه است و چگونه می توان آن را شناخت

حساسیت به لبنیات: اگر وجود داشته باشد چگونه است و چگونه می توان آن را شناخت . علائم این بیماری از خفیف (مانند کهیر ، تورم ، خارش ، بثورات) تا یک واکنش آلرژیک شدید و بالقوه کشنده مشهور به آنافیلاکسی متغیر است.

تشخیص توسط متخصص آلرژیک واجد شرایط از طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون اغلب مؤثرترین روش تأیید آلرژی لبنی است.

حساسیت به لبنیات: اگر وجود داشته باشد چگونه است و چگونه می توان آن را شناخت

اگرچه شیر به طور گسترده منبع عالی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی محسوب می شود ، اما یکی از رایج ترین آلرژن ها در جهان به ویژه در بین کودکان است.

طبق کالج آمریکایی آلرژی ، آسم و ایمونولوژی ، حدود 2.5، از کودکان در سن سه سال یا کمتر به محصولات لبنی حساسیت دارند. خبر خوب این است که حدود 80٪ از کودکان احتمالاً تا سن 16 سالگی از حساسیت به لبنیات خود پیشی خواهند گرفت.

درک حساسیت شما

آلرژی لبنیات در مقابل حساسیت به شیر

به طور خاص ، حساسیت به لبنیات حساسیت به پروتئین شیر کازئین (شامل حدود 80٪ پروتئین موجود در شیر) و آب پنیر (حدود 20٪) است.داشتن حساسیت واقعی به شیر معمولاً به معنای اجتناب از تمام لبنیات از جمله کره ، پنیر ، ماست ، بستنی ، خامه ترش ، گِی ، کشک ، شکلات شیر ، پنیر خامه ای و غیره است.

حساسیت به لبنیات در مقابل عدم تحمل لاکتوز

بسیاری از مردم فکر می کنند که آلرژی لبنیات همان عدم تحمل لاکتوز است. اما برخلاف تصور عامه ، این دو کاملاً بی ارتباط هستند!افرادی که حساسیت به لبنیات دارند علائم آلرژیک را نسبت به شیر تجربه می کنند زیرا سیستم ایمنی بدن کازئین و یا آب پنیر را به عنوان ماده مضر تشخیص می دهد.

به نوبه خود ، این باعث می شود سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان داده و باعث بروز کهیر ، استفراغ ، خارش و حتی شوک آنافیلاکسیک در موارد شدید شود که این می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بله ، جالب نیست!?

در مقایسه ، افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند به دلیل کم بودن آنزیمی به نام لاکتاز قادر به هضم مؤثر قند موجود در شیر ( لاکتوز) نیستند.

مصرف شیر یا محصولات مشتق شده در هنگام عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به علائمی مانند اسهال ، گاز یا گرفتگی شکم شود ، اما این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست. مطمئناً ، ناراحت کننده خواهید بود ، اما زنده خواهید ماند!

افراد مبتلا به حساسیت به لبنیات نسبت به شیر و کلیه محصولات مبتنی بر شیر حساسیت نشان می دهند.با این وجود ، افرادی که تحمل لاکتوز ندارند ، بسته به نحوه فرآوری چربی شیر در محصولات مشتق خاص ، می توانند نسبت به برخی از محصولات شیر حساسیت نشان دهند.

استفاده از نعناع در دوران بارداری: جوانب مثبت و منفی که باید آگاه باشید
بخوانید

به عنوان مثال ، کسی که تحمل لاکتوز ندارد ممکن است بتواند ماست را به راحتی هضم کند اما نمی تواند پنیر یا کره را تجربه کند. واکنش خاص به نحوه تجزیه و پردازش کازئین و آب پنیر در هر محصول بستگی دارد.

چه چیزی باعث آلرژی لبنیات می شود؟

مانند سایر آلرژی های غذایی ، آلرژی به شیر و لبنیات به دلیل نقص در سیستم ایمنی قدیمی خوب ایجاد می شود.وقتی فردی که به لبنیات حساسیت دارد شیر یا فرآورده های شیر را مصرف می کند ، سیستم ایمنی بدن کازئین و یا پنیر را به عنوان متجاوز خطرناک تشخیص می دهد و آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین تولید می کند.

دفعه بعد که فرد شیر یا سایر لبنیات مصرف می کند ، IgE برای خنثی کردن تهدید (پروتئین های شیر) با تحریک سیستم ایمنی بدن برای آزاد کردن مواد شیمیایی به نام هیستامین عجله می کند که می تواند باعث انواع مختلفی از واکنشهای آلرژیک شود.

آیا وراثت نقش ایفا می کند؟

بله ، شما می توانید مادر و پدر را برای این یکی مقصر بدانید! مطالعات همچنین نشان داده اند که داشتن والدین یا خواهر و برادرانی که به شیر حساسیت دارند ، احتمال ابتلا به شما را نسبت به شیر حساس می کند.

در صورت آلرژی های ارثی ، آلرژی لبنی معمولاً چیزی نیست که شما از آن خارج شوید و پزشکان گزینه های لبنی را برای اطمینان از دریافت مواد مغذی حیاتی در رژیم غذایی خود توصیه می کنند.

حساسیت به لبنیات: علائم و واکنشها

طبق تحقیقات و آموزش حساسیت غذایی (FARE) ، حساسیت یا عدم تحمل شیر و محصولات مرتبط با آن متفاوت است.علائم فوری ممکن است شامل کهیر ، بثورات پوستی ، خارش ، استفراغ ، تورم گلو / لب / زبان ، حالت تهوع ، تنگی نفس و خس خس باشد.

علائمی که ممکن است مدت زمان طولانیتری برای آشکار شدن داشته باشد می تواند شامل گرفتگی شکم ، اسهال (گاهی خونین) ، آبریزش بینی ، و در نوزادان ، کولیک باشد.

بعضی اوقات ، افرادی که به شیر حساسیت زیادی دارند ، می توانند پس از مصرف شیر و فرآورده های شیر ، دچار شوک آنافیلاکسی شوند. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن مجاری هوایی منقبض می شوند ، تنفس را دشوار می کند.

ویتامین C: افسانه هایی که با این حقایق از بین رفته اند
بخوانید

حساسیت به لبنیات

مانند همه آلرژی های غذایی ، تشخیص آلرژی شیر اغلب دشوار است. در ابتدا ، یک پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک لیست غذایی دقیق تهیه کنید.

آنها همچنین ممکن است توصیه کنند که شیر و فرآورده های مبتنی بر شیر را برای مدت زمانی از رژیم غذایی خود حذف کرده و سپس دوباره آنها را بخورید تا ببینید که آیا آنها باعث واکنش می شوند.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش پوست و خون را برای تأیید حساسیت به لبنیات توصیه کند.

  • تست پوستی: در یک تست پوستی ، یک متخصص آلرژی پوست با یک کاوشگر کوچک پوست را در قسمت پشت یا ساعد شما لکه دار می کند ، آن را در معرض مایعی حاوی پروتئین های شیر قرار می دهد و اجازه می دهد تا به پوست شما نفوذ کند.اگر جوش های قرمز ، حدود 15-20 دقیقه روی پوست شما شروع به رشد کنند ، می تواند نشان دهنده حساسیت به لبنیات باشد. این یک گام اساسی در تأیید آلرژی شما است.
  • آزمایش خون: آزمایش خون می تواند ساده تر ، سریعتر و دردناکتر باشد. نمونه خون شما آزمایش خواهد شد تا ببیند که حاوی مقادیر زیادی آنتی بادی IgE خاص است یا خیر.

آلرژی لبنیات خود را مدیریت کنید

متخصص آلرژی شما بسته به شدت عدم تحمل شما ممکن است گزینه های مختلفی را برای مدیریت آلرژی لبنی شما توصیه کند. گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از شیر و محصولات مبتنی بر شیر به طور کامل. این می تواند مشکل باشد زیرا شیر ،ماده ای نسبتاً متداول در بسیاری از محصولات است.برچسب های تغذیه ای را روی بسته بندی محصول با دقت بخوانید. از آنجا که شیر یکی از رایج ترین آلرژن ها است ، تولید کنندگان محصولات مبتنی بر شیر در ایالات متحده از نظر قانونی موظف هستند که به وضوح شیر را به عنوان یک ماده در محصولات خود بیان کنند.
  • ممکن است بتوانید شیر را در محصولاتی که در دمای بسیار بالا پخته شده اند مانند کالاهای پخته شده تحمل کنید.با متخصص آلرژی خود در مورد اینکه چه کالاهای شیر ممکن است برای شما بی خطر باشد ، مشورت کنید.
  • اگر به طور اتفاقی شیر یا یک محصول مبتنی بر شیر را مصرف می کنید ، آنتی هیستامین های بدون نسخه ممکن است به تسکین واکنش های آلرژیک خفیف کمک کنند.
  • اگر حساسیت شدید به شیر دارید و در نهایت یک محصول مبتنی بر شیر را مصرف می کنید ، ممکن است  ER شوید که ممکن است به شما تزریق اپی نفرین داده شود.بعضی از افراد تصمیم می گیرند EpiPens را با خود حمل کنند ، بنابراین برای یک اورژانس آماده هستند.
5 بیماری و مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین A
بخوانید

گزینه های لبنی

ما متوجه می شویم ، آلرژی لبنیات می تواند یک بیماری ناخوشایند باشد و مانع از وجود چیزهای زیادی شود که غیرقابل مقاومت می شوند. خبر خوب این است که این یک شرایط بسیار قابل کنترل است.

برای شیرخواران که به شیر حساسیت دارند ، شیردهی بهترین گزینه است. در حقیقت ، مطالعات نشان داده است که شیرخوارهای شیر مادر به جای تغذیه با آنها فرمول شیر حتی می توانند از حساسیت به شیر جلوگیری کنند.

شیر مادر انسان همچنین حاوی کازئین است ، اما برخلاف شیر لبنی ، حدود 60 تا 80 درصد از شیر مادر انسان کشک است. این امر باعث می شود هضم غذا برای انسان های كوچك آسان تر شود و آنها تمایل به تحمل بهتر آن دارند.نوزادان همچنین می توانند پس از مشاوره با پزشک متخصص اطفال ، فرمول هایپو آلرژنیک و مبتنی بر سویا دریافت کنند.

پاسخگویی به نیازهای غذایی شما بدون مصرف شیر و محصولات مبتنی بر شیر ممکن است.برای کودکان و بزرگسالان ، شیر سویا ، شیر بادام ، شیر فندق ، شیر برنج ، شیر شاهدانه و شیر quinoa می توانند جایگزین های عالی برای شیرهای لبنی با خواص غذایی قابل مقایسه باشند.

با مخلوط کردن بادام خیس شده با آب تا زمانی که خامه ای و یکدست شود ، یک دسته شیر بادام را با هم مخلوط کنید. لکه ای نمک ، وانیل یا دارچین را اضافه کنید – مطمئناً پس از این شیر را از دست نخواهید داد!

علاوه بر مصرف جایگزین شیر لبنی ، حتماً به مقدار زیادی سبزیجات سرشار از کلسیم میل کنید. بیشتر سبزیجات برگدار مانند کلم ، کلم بروکلی ، سبزی های یقه دار ، اسفناج و بوک چوی با کلسیم بارگیری می شوند.

آنها همچنین به شما پوست خوبی می دهند! اگر شما سبزیجات را زیاد دوست ندارید ، ماهی قزل آلا ، پیازچه ، هوموس ، پرتقال ، انجیر و توفو را امتحان کنید. اینها غذاهای غنی از کلسیم هستند و به شما در حفظ بهینه سلامت استخوان و دندان کمک می کنند.

به صفحه اینستگرام ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا