بارداریسلامتمادر و فرزند

رابطه جنسی در دوران بارداری: آیا برای مادر و نوزاد بی خطر است؟

رابطه جنسی در دوران بارداری: آیا برای مادر و نوزاد بی خطر است؟ در بارداری کم خطر ، رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است. این باعث زایمان یا سقط جنین نمی شود و به کودک آسیب نمی رساند. فقط کافی است زمان ، موقعیت و نوع فعالیت خود را بیابید که از نظر جنسی مقعدی مناسب شما باشد. اما اگر دهانه رحم زودرس و گشاد ، جفت کم خواب ، خونریزی شدید هنگام بارداری و سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس دارید ، تا آنجا که می توانید از رابطه جنسی پرهیز کنید.

رابطه جنسی در دوران بارداری: آیا برای مادر و نوزاد بی خطر است؟

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است؟ بعضی از فرهنگ ها مانند نیجریه ای ها و ژاپنی ها می گویند بله ، رابطه جنسی در دوران بارداری زایمان را نرمتر می کند. برخی فرهنگ ها مانند ویتنامی ها نه می گویند. علم پزشکی می گوید اگر بارداری کم خطر داشته باشید ، رابطه جنسی بی خطر است. اما اگر عوارض خاصی دارید ، بهتر است از رابطه جنسی جلوگیری شود.

داشتن رابطه جنسی در بارداری های کم خطر ، بی خطر است

هم انجمن بارداری آمریکا و هم خدمات بهداشت ملی انگلستان می گویند داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملاً بی خطر است ، مگر اینکه به طور خاص از شما خواسته شده باشد که توسط پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی کمک به بارداری نکنید.

سه ماهه دوم ممکن است بهترین زمان برای رابطه جنسی باشد

اگر هیچ عارضه بارداری ندارید ، می توانید در طول دوره بارداری رابطه جنسی برقرار کنید. تنها مانع ممکن است تغییر میل جنسی و وضعیت جسمی شما باشد.

در واقع ، در سه ماهه اول و دوم ، بدن شما لذت جنسی را می گیرد زیرا اندام های جنسی شما ، از جمله پستانک ها ، کلیتور و واژن ، خون بیشتری دریافت می کنند و حساسیت بیشتری پیدا می کنند. مجرای واژن نیز به طور طبیعی روغن کاری می شود.

این خبر برای برخی از زوج ها خبر خوبی است ، اما برای برخی از زنان ، سینه های حساس و دردناک و تورم دستگاه تناسلی (ورم) فعالیت های جنسی را دردناک تر از لذت بخشی می کند.

  • سه ماهه اول بارداری: با ویار ، خستگی و سازگار شدن با روش جدید زندگی ، ممکن است علاقه کمی به رابطه جنسی پیدا کنید.
  • سه ماهه دوم: با کاهش حالت تهوع و خستگی ، رابطه جنسی لذت بخش می شود.
  • سه ماهه سوم: میل به رابطه جنسی معمولاً کاهش می یابد ، در نتیجه شکم ، خستگی و تصویر منفی بدن از سد معبر اصلی شما می شود.

چند شایعه مربوط به رابطه جنسی در دوران بارداری نقش دارد. در اینجا نگاهی به واقعیت ها می اندازیم:

رابطه جنسی در دوران بارداری به کودک آسیب نمی رساند

ترس مشترکی که پدر یا شریک جنسی مرد از صدمه زدن به کودک دارند ، هیچ پایه علمی ندارد. خطر صدمه زدن به نوزاد در اثر نفوذ وجود ندارد – آلت تناسلی مرد نمی تواند از واژن فراتر رود. به علاوه ، کودک خود دارای لایه های محافظتی سه گانه است – مایع آمنیوتیک ، که توسط ماهیچه های رحم احاطه شده است ، و سپس یک لایه ضخیم از مخاط به نام پلاگین مخاط که از دهانه رحم مهر و موم می شود ، اجازه نمی دهد هیچ چیز به رحم وارد شود.

ترس بی اساس دیگری که باعث می شود والدین از داشتن رابطه جنسی جلوگیری کنند این است که کودک متوجه می شود چه خبر است. در بارداری طبیعی ، کودک آنقدر خوب درون رحم مادر بالشتک قرار دارد که فعالیت جنسی به هیچ وجه روی آن تأثیر نخواهد گذاشت. در مورد دانستن ، در این مرحله ، مغز کودک هنوز کامل نشده است. بنابراین شناخت چنین وقایعی بسیار بعید است.

رابطه جنسی در دوران بارداری باعث سقط نمی شود

هیچ شواهدی از سقط جنین مرتبط با فعالیت جنسی در دوران بارداری وجود نداشته است. سقط جنین در سه ماهه اول بیشتر در نتیجه نقص ژنتیکی در جنین یا سایر عوارض بارداری است.

در سه ماهه دوم و سوم ، تحریک نوک سینه ها و ناحیه تناسلی هورمون اکسی توسین آزاد می کند که می تواند باعث انقباضات رحم شود. پروستاگلاندینهای موجود در منی و آنهایی که در اثر تحریک دهانه رحم آزاد می شوند نیز می توانند باعث انقباضات رحمی و نرم شدن دهانه رحم شوند. با سفت شدن عضلات احساس می کنید رحم شما سخت می شود ، اما این انقباضات Braxton Hicks است ، نه زایمان واقعی.

در حالی که برخی از زوجین نزدیکتر به زایمان رابطه جنسی برقرار می کنند ، اما شواهد کمی وجود دارد که ثابت کند این یک روش موثر برای القای زایمان است.

با این حال ، در یک بارداری پیچیده باید از رابطه جنسی اجتناب کرد

تمام گفته ها و موارد انجام شده ، مواردی وجود دارد که بهتر است از رابطه جنسی در دوران بارداری جلوگیری شود. بسته به مورد خاص شما ، ممکن است شرایطی فراتر از اینها وجود داشته باشد ، جایی که پزشک ممکن است توصیه کند که رابطه جنسی نداشه باشید. نیازی به گفتن نیست که اگر چنین است ، شما قطعاً باید تا زمان زایمان صبر کنید.

  1. خونریزی: اگر در دوران بارداری دچار خونریزی شدید شده اید ، رابطه جنسی می تواند خطر خونریزی بیشتر را افزایش دهد ، به خصوص اگر هماتوم (جمع آوری خون در خارج از رگ خون) یا جفت کم خواب داشته باشید. خونریزی شدید از واژن و بدون درد خود نشانه جفت پایین است.
  2. جفت کم خواب: حتی اگر خونریزی نداشته اید اما توسط پزشک مطلع شده اید که جفت سرراه (جفت کم خواب) دارید ، رابطه جنسی ممکن است محدود باشد. در این شرایط ، جفت در نزدیکی قسمت پایین رحم قرار دارد و تقریباً دهانه رحم را پوشانده است. نفوذ می تواند باعث خونریزی شدید شود. بررسی کنید آیا هنوز می توانید ارگاسم کنید.
  3. دهانه رحم ناتوان یا گشاد: برای زایمان طبیعی کودک ، باید دهانه رحم گشاد شود. اگر دهانه رحم قبل از زایمان گشاد شده باشد ، بهتر است از رابطه جنسی جلوگیری شود زیرا می تواند اکسی توسین و پروستاگلاندین هایی را که رحم منقبض شده و دهانه رحم را نرم می کند آزاد کند. دهانه رحم ناتوان یا ضعیف نیز می تواند باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شود.
  4. سابقه تولد زودرس: اگر در گذشته باردار بوده اید و زایمان زودرس داشته اید یا زود زایمان کرده اید ، ممکن است بخواهید با داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری از خطر تحریک این امر جلوگیری کنید.
  5. تاریخچه سقط جنین: اگر سابقه سقط جنین دارید ، ممکن است پرهیز از خودداری از ایجاد سناریویی که به طور تصادفی ممکن است خود یا نوزاد را در معرض خطر قرار دهد ، پرهیز کند.
  6. پارگی غشاها یا “آبهای شکسته”: اگر آب شکسته باشد ، یعنی کیسه آمنیوتیک پاره شده باشد ، غشایی که از کودک شما در برابر عفونت های احتمالی محافظت می کند دیگر وجود ندارد تا به عنوان مانعی عمل کند. این امر کودک را در معرض عفونت های احتمالی قرار می دهد.
  7. بیماری های مقاربتی: اگر شریک زندگی شما به بیماری مقاربتی آلوده باشد ، رابطه جنسی بدون محافظت می تواند آن را به شما منتقل کند. اگرچه دهانه رحم شما توسط پلاک مخاط محافظت می شود ، دستگاه تناسلی فوقانی شما هنوز در سه ماهه اول در معرض خطر است. حتی رابطه جنسی دهانی بدون محافظت نیز ایمن نیست زیرا می تواند باعث سوزاک ، تبخال دستگاه تناسلی و سفلیس شود. در حالت ایده آل ، شما باید از انواع تماس های جنسی جلوگیری کنید. اما اگر مجبور هستید ، از کاندوم و سد دندان استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که در دوران بارداری رابطه جنسی ایمن دارید

حتی اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید ، بهتر است با احتیاط اشتباه کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید مراقب آنها باشید در صورتی که تصمیم دارید در زمان تولد یک کودک “چند وقت” بپردازید.

با شریکت صحبت کن

کاملاً خوب است که نخواهید رابطه برقرار کنید. اما ابتدا با همسرتان در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. اگر هرکدام از شما مردد هستید ، به دلیل ترس از به خطر انداختن بارداری یا احساس ناخوشایند بودن در دوران بارداری ، ترس خود را به اشتراک بگذارید. یک شریک زندگی می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های شما را راحت کند و حمایت کند و تجربه را لذت بخش تر کند.

با یک شریک جدید از کاندوم استفاده کنید

اگر در یک رابطه جنسی یک همسر نیستید یا با یک شریک زندگی جدید رابطه برقرار می کنید ، از کاندوم استفاده کنید. اگر شما یا همسرتان به یک بیماری مقاربتی مبتلا هستید ، حتی اگر در یک رابطه همسر هستید ، از کاندوم استفاده کنید ، در حالی که در حالت ایده آل ، بهتر است در چنین شرایطی از رابطه جنسی جلوگیری کنید.

نوع فعالیت جنسی خود را پیدا کنید

اگر OBGYN از شما خواست که از رابطه جنسی خودداری کنید ، دقیقاً بفهمید چه چیزهایی ممنوع است – نفوذ یا ارگاسم؟ اگر نفوذ ممنوع باشد ، می توانید به رابطه دهانی ، استمنا، یا لذت متقابل بپردازید. اگر ارگاسم ممنوع باشد ، شما هنوز هم می توانید با رابطه جنسی پیش بروید و قبل از ارگاسم کنار بروید. اگر هر دو ممنوع باشد ، شما هنوز هم می توانید با نوازش ، نوازش و بوسه از وقت زن و شوهر خود نهایت استفاده را ببرید. رابطه جنسی فقط یکی از راه های نشان دادن عشق است.

موقعیت های راحت جنسی پیدا کنید

از موقعیت هایی که باعث ناراحتی شما می شوند استفاده نکنید. با پیشرفت حاملگی وضعیت معمول انسان روی آن دشوار می شود. علاوه بر این ، خوابیدن به پشت هنگام بارداری توصیه نمی شود. این موقعیت های زیر را امتحان کنید یا نوآور شوید و برخی از مکان های خود را در جایی که راحت هستید پیدا کنید.

  • در کنار هم دراز بکشید ، در حالی که شریک زندگی خود را پشت سر خود قرار دارید یا رو به روی شماست.
  • رو به روی او در آغوش شریک زندگی خود بنشینید.
  • روی دست و زانو بنشینید ، در حالی که شریک زندگی پشت سر شما زانو زده است.

از روغن کاری کافی استفاده کنید

یکی از مزایای بارداری ، واژن روغن کاری شده طبیعی است. اما برخی از زنان ممکن است در سه ماهه سوم خشکی واژن را تجربه کنند. از روغن کاری کافی استفاده کنید تا تجربه هر دو شما را خوشایندتر کند. کاندوم روغنی می تواند هدف دوگانه تأمین روغن و محافظت در برابر عفونت را داشته باشد. در روش دیگر ، از هر نوع ژله روان کننده محلول در آب با کاندوم یا بدون آن استفاده کنید.

اجازه ندهید شریک زندگی به واژن شما وارد شود

در حالی که این وضعیت بسیار نادر است ، دمیدن هوا به داخل واژن (از طریق رابطه دهانی) در دوران بارداری یا اندکی پس از زایمان می تواند باعث حباب هوا در داخل رگ خونی شود.

این به عنوان آمبولی شناخته می شود. سپس ممکن است رگ خونی را مسدود کرده و برای مادر و کودک کشنده باشد. موقعیت ورود به عقب در مراحل بعدی بارداری نیز خطر آمبولی دارد.

بعد از رابطه مقعدی رابطه جنسی واژینال نداشته باشید

رابطه جنسی مقعدی در دوران بارداری می تواند مشکل باشد. در صورت داشتن جفت سرراه یا توده های ناشی از بارداری یا بواسیر،قطعاً توصیه نمی شود . رابطه جنسی مقعدی و به دنبال آن رابطه جنسی واژینال خطر گسترش عفونت از باکتری های راست روده را افزایش می دهد. این یکی از دلایل عفونت ادراری است.

وقتی انقباض دارید آرام باشید

همه انقباضات به معنای زایمان نیست. انقباضات Braxton Hicks یا “زایمان کاذب” در سه ماهه دوم و سوم بارداری ، به ویژه پس از رابطه جنسی ، معمول است. اینها کاملاً طبیعی هستند. دراز بکشید و از روش های آرام سازی که در کلاس های قبل از تولد یا یوگا یا روش های مدیتیشن آموخته اید استفاده کنید.

اگر بعد از رابطه جنسی خونریزی شدید ، با یک پزشک مشورت کنید

اگرچه رابطه جنسی در بارداری طبیعی معمولاً بی خطر است ، اما اگر موارد زیر را تجربه کردید بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید:

  • خونریزی شدید بعد از مقاربت
  • گرفتگی شدید یا انقباضاتی که برطرف نمی شوند
  • نشت مایع آمنیوتیک

اگرچه هیچ دلیلی برای پرهیز از رابطه جنسی در دوران بارداری به دلیل ترسهای غیرمنطقی وجود ندارد ، اما اگر مجبور به خودداری از آن هستید ، اجازه ندهید که این بر روابط شما با شریک زندگی خود تأثیر بگذارد. به یاد داشته باشید که رابطه جنسی راهی خارق العاده برای ابراز عشق به یکدیگر است ، اما تنها راه نیست.

به وب سایت رانا گراف حتما سر بزنید.

به صفحه آپارات , ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا