آیا میدانستید؟سلامت

رنگ آبی در روانشناسی به چه معناست؟

رنگ آبی در روانشناسی به چه معناست؟ آبی اغلب به لطف همه خصوصیات مثبتی که منتقل می کند ، رنگی است که بیشترین طرفدار را دارد. در اینجا محبوب ترین معانی رنگ آبی بر اساس روانشناسی آورده شده است.

رنگ آبی در روانشناسی به چه معناست؟

آیا می دانید که رنگها بر حالات روحی و روانی ما تأثیر می گذارند؟ در این مقاله ، ما در مورد حالات مختلفی که رنگ آبی می تواند در ما ایجاد کند ، بحث خواهیم کرد ، طبق علم روانشناسی.

جامعه شناس و روانشناس Eva Heller ، متخصص روانشناسی رنگ ، دریافت که آبی معمولاً رنگ مورد علاقه بسیاری از افراد است. پیدا کردن کسی که آن را دوست ندارد سخت است! این بدان دلیل است که ، ناآگاهانه ، ما تمایل داریم آن را با انواع مختلفی از ویژگی های مثبت ، مانند اعتماد ، وفاداری ، همدردی ، آرامش و عقلانیت همراه کنیم.

بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

رنگ آبی در روانشناسی به چه معناست؟

رنگ آبی که اغلب با آب (به ویژه دریا) و آسمان همراه است. ارتباط با این عناصر همان چیزی است که به آن نمادی از آرامش هستند، به ویژه هنگامی که تن ها کمرنگ هستند ، مانند آبی روشن.

همچنین یکی از رنگ هایی است که بیشترین توانایی را در کنترل داشته است. تحمل ، درون نگری و درک ویژگی هایی است که تمایل به انتقال آنها نیز دارد.

به نوبه خود ، این امر به اعتماد ، مراقبت از دیگران ، اعتبار ، قدرت ، جدیت ، خلاقیت ، انرژی جسمی ، صمیمیت و توسعه فناوری مرتبط است.

با توجه به همه این احساسات مثبت ، بسیاری از موجودات جمعی برای انتقال آنها رنگ آبی را قرض گرفته اند. به عنوان مثال ، می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • لباس فرم نیروهای امنیتی اعتماد به نفس و جدیت را برمی انگیزد.
  • در کارزارهای سیاسی ، اقتدار ، اعتبار و صلح را القا می کند.
  • بانک ها ، بیمه ها و شرکت های دارویی سعی در انتقال امنیت ، اعتماد و مراقبت دارند.
  • در بازاریابی ، هدف آن تأثیرگذاری بر خریدهای مصرف کننده است.

متخصصان دریافته اند که رنگ آبی برای تبلیغ غذاهای رژیمی یا تزئین آشپزخانه ایده آل است ، زیرا به ما کمک می کند گرسنگی کمتری داشته باشیم و بنابراین کمتر غذا بخوریم. دلیل این امر این است که این رنگ در غذاها غیرمعمول است.

طبق روانشناسی رنگ ، آبی سردترین رنگ است و بر اساس تجربیات ما در دمای پایین است. پوست در این شرایط رنگ مایل به آبی پیدا می کند و یخ و برف با این رنگ ها مرتبط هستند.

معنی طیف های مختلف آبی

به گفته روانشناس Eva Heller  ما، 111 طیف آبی داریم. اما فقط 23 نوع از این رنگ برداشت های روانشناختی خاصی دارند. در اینجا رایج ترین سایه ها و معنای معمولاً مرتبط با آنها وجود دارد.

آبی روشن یا آبی آسمانی

این طیف با احساس سکون ، آرامش ، محافظت و سخاوت همراه است. سایه های روشن تر معمولاً با یادآوری ، درون نگری و ارتباط با خود فرد ارتباط دارند.

بنابراین ، برای تقویت حالت های آرامش و تمرکز ایده آل است. برای مقابله با بی خوابی اغلب در اتاق خواب توصیه می شود.

رنگ آبی تیره

آبی تیره با حقیقت ، اعتدال ، ثبات ، نظم و جدیت همراه است. استفاده از این رنگ در لباس پلیس یا امنیت بسیار معمول است.

آبی سرمه ای

این طیف معمولاً به وفاداری ، تعهد ، بی نهایت ، آنچه مقدس است و سلطنتی مرتبط است. این ممکن است به این دلیل باشد که آسمان شب ، جایی که خدایان در آن زندگی می کنند ، به عنوان آبی تیره تلقی می شود. همچنین توسط فراعنه و باکره ها بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

در عین حال ، با ظرافت و قدرت اقتصادی نیز همراه است. در گذشته ، این بسیار نماینده جامعه عالی بود. این به دلیل سخت بودن ساخت آن بود که باعث گران شدن آن شد. امروز ، این رنگی است که به طور گسترده ای برای ساختن لباس های زیبا استفاده می شود.

آبی سرخ احساس آرامش و آرامش را نیز بر می انگیزد ، زیرا عمق دریا را تداعی می کند.

آبی فیروزه ای

این رنگی است که بین آبی و سبز قرار دارد ، بنابراین کیفیت هر دو را منتقل می کند. به عنوان مثال ، آرامش و رشد. ما همچنین آن را با وضوح ذهنی ، خلاقیت ، درون نگری ، تعادل و کنترل عاطفی مرتبط می دانیم.

بنابراین ، اگر به دنبال انجام یک پروژه خلاقانه هستید ، می توانید فضاها را با این رنگ تزئین کنید. در نتیجه ، الهام و خلاقیت به راحتی جریان خواهد یافت.

رنگ آبی در فرهنگ های دیگر

مهم است که به خاطر داشته باشید که معنی رنگ آبی بسته به نوع فرهنگ ممکن است متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که تاثیری که بر ما خواهد گذاشت ، تا حدود زیادی به زمینه ما بستگی خواهد داشت.

به عنوان مثال ، چینی ها گاهی اوقات رنگ آبی را خوب نمیدانند زیرا آن را با فیلم های پورنوگرافی مرتبط می دانند. به این دلیل که آنها در آنجا اغلب به این فیلم ها “فیلم های آبی” می گویند. در بلژیک ، رنگ آبی اغلب یک رنگ برای دختران است. و در کره جنوبی ، آنها رنگ را به مرگ مرتبط می کنند ، و آن را سایه عزاداری کره ای ها می کنند.

به وب سایت رانا گراف حتما سر بزنید.

به صفحه آپارات , ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا