آیا میدانستید؟

سقف شیشه ای چیست و چرا باید آن را بشکنیم؟

سقف شیشه ای مانعی برای برابری زنان در محیط کار است که مانع پیشرفت و تحقق آنها می‌شود. سقف شیشه ای چیست و چرا باید آن را بشکنیم؟ ما در این مقاله به شما می‌گوییم که چه کاری باید انجام بدهیم.

سقف شیشه ای چیست و چرا باید آن را بشکنیم؟

چرا در یک هیئت مدیره متوسط تنها دو زن و هشت مرد وجود دارد؟ چرا تعداد مردان در علم و فناوری بیشتر از زنان است؟ سقف شیشه ای این است.

پاسخ در سوگیری‌های جنسیتی نهفته است، که افراد را متمایل می‌کند که فکر کنند برخی مهارت‌ها یا توانایی‌ها ذاتی مردان یا زنان است، گویی که ذاتی هستند و مستعد رشد نیستند. این گونه سوگیری ها پیش داوری هایی مبتنی بر کلیشه ها و در نتیجه تبعیض آمیز هستند.

یکی از این اشکال مشخص تبعیض از طریق به اصطلاح سقف شیشه‌ای است، یک مرز نامرئی (اگرچه اغلب کاملاً محسوس به نظر می‌رسد) که در واقعیت‌های سازمانی و کارگری وجود دارد. بیایید نگاهی به این مفهوم بیندازیم.

سقف شیشه ای چیست؟

سقف شیشه‌ای مقوله‌ای است که برای توضیح وضعیتی که زنان در محیط کار تجربه می‌کنند ایجاد می‌شود. یعنی محدودیت‌هایی مبتنی بر تعصبات جنسیتی و کلیشه‌ها هنگام دستیابی به ترفیع و اشغال موقعیت‌های سلسله مراتبی، قدرت یا مسئولیت بیشتر که در سازمان‌ها و ادارات به وجود می‌آید.

اینها موانع نامرئی هستند که مقاومت و دشواری بیشتری را ارائه می دهند. تشخیص آنها دشوار است و تغییر آنها حتی دشوارتر است، زیرا نه تنها در تجارت یا کار بلکه در تخیل اجتماعی جمعی حضور دارند.

در زیر برخی از این پیشداوری‌هایی است که در پایه کلیشه ها و نقش های جنسیتی قرار دارند آورده شده اند:

  • زنان حساس‌تر و احساساتی‌تر از مردان هستند و بنابراین مهارت‌های لازم برای مدیریت و رهبری تیم‌ها را ندارند.
  • زنان نمی دانند چگونه تجارت کنند؛ آنها از امور مالی خبر ندارند
  • زنان برای مراقبت از فرزندانشان مناسب ترند.

شرکت ها مدل های اجتماعی را بازتولید می کنند که محرومیت زنان از موقعیت های تصمیم گیری را تداوم می بخشد. آنها اجازه دسترسی به سطوح کاری خاص را دارند، اما نمی توانند در حرفه خود پیشرفت کنند.

در چه اقداماتی می توانیم متوجه سقف شیشه ای شویم؟

اگر در مورد سقف شیشه‌ای صحبت کنیم که به موانع یا موانع نامرئی یا موانعی که به طور ضمنی عمل می‌کنند اشاره می‌کند، باید به اقداماتی اشاره کنیم که مورد توجه قرار نمی‌گیرند. بیایید به چند نمونه نگاهی بیندازیم:

  • زمانی که اخبار، تخصیص بودجه، حمایت یا مشارکت در پروژه ها در جلسات غیررسمی در فعالیت هایی که یک زن نمی تواند در آن شرکت کند، تصمیم گیری می شود.
  • وقتی برای یک زن سخت است که همزمان با یک کارگر تمام وقت، کار مراقبتی را نیز انجام دهد. به عنوان مثال، وقتی آنها را با فعالیت‌های مفید زایمان یا با مرخصی‌هایی که مطابق با واقعیت زندگی خانوادگی است همراهی نمی‌کنیم و به هر طریقی منجر به این واقعیت می‌شود که آنها باید انتخاب کنند. برای مثال به موقعیت های روزانه نیاز دارید؟ به زمانی فکر کنید که زنی که مادر است، امکانات شیردهی در دفتر کار یا سیاست های کاری خود را که برای والدین یا مراقبت دوستانه باشد، ندارد. ارزش این را دارد که بپرسیم آیا مردان نیز باید انتخاب کنند. اگر پاسخ منفی است، تعصب در کار است.
  • وقتی مردان برای کار برابر بیشتر از زنان دستمزد می گیرند.
  • آزار و اذیت در محل کار و قلدری نیز ترمزی بر رشد زنان است. همچنین در نظرات و افکار مربوط به ترفیع، رابطه نزدیک یا صمیمی که او با مافوق خود دارد و شایعات بدخواهانه ای که استعداد یک زن را زیر سوال می برد، مشهود است.
  • همچنین سقف شیشه ای زمانی قابل مشاهده است که توضیحات یک شغل با مشخصات مردانه مطابقت داشته باشد، به گونه ای که داوطلبان مرد همیشه مناسب تر از زنان باشند.

چرا شکستن سقف شیشه ای مهم است؟

سقف شیشه ای تبعیض و در نتیجه بی‌عدالتی را حفظ می‌کند. این فرصت ها را برای بسیاری از زنان در سراسر جهان مسدود می‌کند و در عین حال پتانسیل و پیشرفت آنها را محدود می‌کند.

همچنین پایان دادن به این وضعیت مهم است، زیرا بر استقلال اقتصادی زنان تأثیر می‌گذارد، که شرایط زندگی آنها را تغییر می‌دهد.

شکاف‌های جنسیتی در سطح نیروی کار باعث می‌شود که زنان در بخش‌های اقتصاد غیررسمی کار کنند. آنها ممکن است بتوانند شغلی پیدا کنند، اما با حقوق های نامطمئن و غیر رسمی.

از سوی دیگر، سقف شیشه ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آموزه‌هایی که ارائه می‌دهد واضح است: زنان برای مشاغل خاصی مناسب نیستند. اگر در زمینه‌های خاصی (مثلاً در رشته‌های فناوری و اطلاعات) مراجع زن وجود نداشته باشد، پس باید جایی برای آنها نباشد.

این چیزی است که دختران و پسران در سنین پایین آن را درونی می‌کنند (وارد ذهن آن‌ها می‌شود) و از 6 سالگی به بعد قوی‌تر می‌شود. در درازمدت، بر انتخاب‌های آنها در بزرگسالی نیز تأثیر می‌گذارد.

زنان در سال های اخیر به چیزهای زیادی دست یافته اند

ما باید بسیار مراقب توجیهات یا ایده هایی باشیم که پیرامون زنان، دستاوردها و حقوق آنها وجود دارد. شنیدن اینکه وضعیت زنان اخیرا تغییر کرده و زمان های بهتری فرا خواهد رسید، بسیار رایج است.

در حالی که این درست است که ما شاهد زمان تغییر هستیم. با این حال، سوال این است که چرا ما هرگز باید برای آن مبارزه نکنیم. چرا حقوق برابر، نه امکانات برابر؟ یعنی امروزه بسیاری از زنان (نه همه!) به بازار کار پیوسته اند، اما رشد و تحقق آنها محدودیتی دارد.

نتیجه گیری

هیچ کس نباید شک کند که زنان می توانند رهبر باشند، مسئولیت ها را بر عهده بگیرند یا پست های بالا را اشغال کنند. سازمان ها باید بتوانند تنوع را در بین کارکنان خود ترویج دهند، زیرا چنین تنوعی باعث غنی سازی، افزایش خلاقیت و ارتقای استعداد می شود. به طور خلاصه، ترویج برابری باید افزایش بیاید.

در این مقاله در مورد سقف شیشه ای چیست و چرا باید آن را بشکنیم؟ توضیح دادیم. نظر شما چیست؟  نظرات خود را با تیم مگ پارسی به اشتراک بگذارید.

 

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا