خواص میوه ها و گیاهانسلامت

مزایای تغذیه ای و بهداشتی دانه های کتان

مزایای تغذیه ای و بهداشتی دانه های کتان. بذر کتان یک مکمل رژیم غذایی محبوب برای طیف وسیعی از بیماری ها از دیابت تا یبوست است.

این دانه ها همچنین می توانند در مقابله با سرطان و بهبود سلامت قلبی عروقی به شما کمک کنند. دانه ها را بو داده و به پودر یا آرد آغشته کرده یا داخل کپسول ها و قرص ها می گنجانیم ، اما می توانید به همین راحتی دسته ای از پودر بو داده را برای استفاده در رژیم غذایی خود جمع کنید.

مزایای تغذیه ای و بهداشتی دانه های کتان

بذر کتان یک ماده غذایی سالم و عملکردی است که توسط بسیاری از افراد متخصص تناسب اندام یا سلامتی توصیه می شود.

آیا این زنان یائسه هستند که به دنبال رهایی از گرگرفتگی هستند یا مردانی که سعی در جلوگیری از بیماری های قلبی یا سرطان پروستات دارند ، به نظر می رسد که تخم کتان چیزی برای ارائه به همه ما دارد. احتمالاً شنیده اید که فواید تغذیه ای دانه های کتان بیشمار است. خوب ، ما آنها را برای شما اینجا توضیح خواهیم داد!

مزایای تغذیه ای از دانه های کتان

بذر کتان ممکن است کم رنگ به نظر برسد ، اما این دانه های قهوه ای فواید زیادی دارند.

  • آنها منبع پروتئین با کیفیت بالا و فیبر غذایی هستند.
  • آنها فیتوشیمیایی دارند که دارای اقدامات ضد التهابی ، ضد باکتری و عروقی هستند.
  • آنها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اسیدهای چرب ضروری به بدن شما هستند
  • آنها از نظر مواد مغذی مانند فولات ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، فسفر بسیار سرشار هستند.
  • این دانه ها همچنین در زمره ثروتمندترین منابع لیگنان هستند که معمولاً در غلات و حبوبات مشاهده می شوند.

مزایای سلامتی تخم کتان

1.  کاهش وزن

مقدار بالای فیبر موجود در دانه کتان به مبارزه با چاقی کمک می کند. مصرف این دانه های پر کننده به دلیل داشتن پروتئین و فیبر بالای آنها می تواند باعث سیری بیشتر شما شود.این هر دو ماده مغذی به عنوان غذاهای حاضری شناخته شده اند و می توانند به شما در کاهش کالری و کاهش وزن کمک کنند.

یک قاشق غذاخوری دانه ها حاوی تقریبا 2 گرم پروتئین و حدود 2.8 گرم فیبر رژیم غذایی با 55 کالری است.کافی است مقداری تخم کتان را روی غلات و یا وعده های غذایی خود بپاشید تا بدون بار کردن کالری ، پر شود.

2. با پوکی استخوان مبارزه کنید

پوکی استخوان 50٪ از زنان 45 ساله و بالاتر را مبتلا می کند. این اختلال اسکلتی موضوعی است که زنان یائسه در نتیجه کمبود هورمون تخمدان خطر ابتلا به بیماری را دارند.با توجه به این اتصال ، جایگزینی هورمون درمانی (HRT) یکی از مسیری است که برای درمان انتخاب شده است. با این حال ، HRT با عوارض جانبی شامل خطر احتمالی سرطان پر شده است ، و باعث می شود افراد به دنبال گزینه های دیگری باشند.

براساس تحقیقات ، لیگنان موجود در بذر کتان می توانند به عنوان فیتواستروژن یا استروژن گیاهی عمل کنند و جایگزینی برای HRT برای حفظ و بهبود سلامت اسکلت ارائه می دهند.همچنین ، اسید آلفا لینولنیک (ALA) موجود در دانه ها می تواند سرعت جذب استخوان را کاهش دهد – یعنی شکسته شدن بافت استخوان و آزاد شدن متعاقب آن مواد معدنی در خون.

همانطور که یک مطالعه نشان داده است ، مصرف دانه کتان در رژیم غذایی طی دو دوره شش هفته ای به کاهش میزان وقوع جذب استخوان در بدن کمک کرده است.با آزمایش بر زنان یائسه  كه روزانه 38 گرم از دانه های كتان به آنها داده می شد كه از طریق نان و مافین در رژیم غذایی خود قرار گرفتند.

3. تقویت سلامت قلب و عروق

فیبر رژیم غذایی ، اسید چرب امگا 3 و ALA ، و لینگهای فیتواستروژن موجود در بذر کتان ، همگی برای محافظت مناسب در برابر بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر قلب ، ترکیب شده اند.تحقیقات نشان داده است که خوردن بذر کتان روزانه می تواند به کاهش کلسترول کل بین 6 تا 11 درصد کمک کند. لیپوپروتئین و یا کلسترول LDL با چگالی کم ، تا 9 تا 18 درصد افت می کند.

برای کسانی که به کلسترول خون مبتلا هستند ، کلسترول کل و LDL به ترتیب 5 تا 17 درصد و 4 تا 10 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این ، دانه ها یک مکانیسم ضد التهابی دارند که از تشکیل پلاک در شریان های شما جلوگیری می کند.

4- بیماری کلیوی را از بین میبرد

اگر به نفریت لوپوس یا سایر بیماری های کلیوی مبتلا هستید ، ممکن است از مصرف شیرین بیان در دانه های کتان بهره مند شوید. مطالعات باعث شده است که خواص ALA و lignans در بذر کتان برای درمان نفریت لوپوس افزایش یابد.در یک آزمایش ، 30 گرم از دانه کتان مصرف شده هر روز به بهبود عملکرد کلیه کمک کرده و تغییرات مثبتی در مکانیسم های آتروژنیک و التهابی ایجاد شده از بیماری ایجاد کرده است.

5- بیماری هایپرگلیسمی را درمان کنید

آدامس بذر کتان به دلیل نقش آن به عنوان یک فیبر در رژیم غذایی ، می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند. این می تواند پاسخ گلوکز خون را کاهش داده و پروفایل گلوکز را کنترل کند و باعث کاهش سنبله و افت شود.در صورت عدم تحمل گلوکز ، از این کنترل قند خون بهبود یافته بهره مند خواهید شد.
پروتئین موجود در تخم کتان همچنین می تواند به تحریک ترشح انسولین کمک کند ، بنابراین پاسخ گلیسمی را کاهش می دهد.

این باعث می شود علاوه بر ارزشمندی در رژیم غذایی هر کسی که امیدوار به درمان قند خون است ، افزوده شود.

6. بهبود سلامت گوارش

بذر کتان حاوی مقدار زیادی فیبر در یک بخش کوچک است. این امر به آنها کمک می کند تا دستگاه هضم خوبی داشته باشد تا عملکرد روده شما به طور منظم انجام شود.در حقیقت ، با توجه به عمل ملین و فعالیت ضد ضایعات روغن بذر کتان و موسیلاسیون موجود در روپوش ، می توانند نه تنها یبوست بلکه اسهال را درمان کنند.

7. اثر ضد سرطان را انجام دهید

اعتقاد بر این است که مصرف بذر کتان دارای اثرات محافظتی در برابر سرطان است ، به ویژه در غدد پستان  و پروستات. اسیدهای چرب امگا 3 و فیتواستروژن ها هر دو خاصیت ضد سرطان دارند.مطالعات حیوانی نشان داده اند که رژیم غذایی شامل بذر کتان به مهار رشد سرطان پستان کمک می کند و همچنین می تواند از انتشار آن به اعضای دیگر مانند ریه ها و غدد لنفاوی جلوگیری کند.

یک مطالعه انسانی درباره زنانی که به تازگی مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده اند ، تأثیر مصرف 25 گرم بذر کتان را در کلوچه هر روز به طور متوسط هر روز حدود 32 روز ارزیابی کرد. مصرف بذر کتان رشد تومور را کند کرده و باعث مرگ سلولهای توموری می شود.

در یک مطالعه دیگر ، به بیماران مبتلا به سرطان پروستات در دوره منتهی به پروستاتکتومی ، 30 گرم از تخم کتان در روز به مدت حدود 30 روز داده شد. میزان تکثیر در مردانی که بذر کتان را مصرف کرده اند به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی بود که فقط رژیم غذایی کنترل یا رژیم کم چربی بودند.

در نتیجه این اثر هیچ عوارض جانبی جدیدی به وجود نیامد ، محققان برجسته اظهار داشتند که این تخم می تواند به شما در حفاظت از سرطان پروستات با خیال راحت کمک کند.

8- علائم یائسگی را کاهش دهید

خانم هایی که یائسگی را پشت سر می گذارند ، می توانند از علائم یائسگی از جمله خشکی واژن و گرگرفتگی با کمک دانه های کتان رهایی یابند. فیتواستروژن های موجود در آرد دانه کتان ، هنگامی که توسط زنان یائسه مصرف می شوند ، به تقویت فعالیت استروژن کمک می کنند.

چه کسی می تواند از داشتن بذر کتان سود ببرد؟

به دلیل فوایدی که از علائم یائسگی و محافظت در برابر سرطان پستان وجود دارد ، یک مورد شدید برای خانم هایی که در رژیم غذایی خود از تخم کتان استفاده می کنند وجود دارد.علاوه بر این ، فواید قلبی و عروقی و مزایای سلامتی گوارشی باعث می شود که در مردان در برابر معضل سرطان پروستات محافظت کنند ، از این نظر جمعیت عریض تری داشته باشد.دانه ها را می توان به راحتی در رژیم غذایی روزمره خود قرار داد.

چگونه بذر کتان را وارد رژیم غذایی خود کنید

با داشتن بذر کتان باید به یاد داشته باشید که کمی طول می کشد. در اکثر مطالعات تحقیقاتی به طور متوسط 2-3 قاشق غذاخوری دانه کتان ، آرد تخم کتان ، وعده تخم کتان یا دانه کتان آسیاب شده یا خرد شده استفاده می شود.

اگر می توانید دانه های کتان ارگانیک دریافت کنید که خوب است ، اما دانه کتان قهوه ای معمولی یا دانه کتان طلایی در فروشگاه محلی نیز باید خوب کار کند. اگر به احتمال زیاد در مورد برشته کردن ، آسیاب کردن هر بار که نیاز باشد تنبلی می کنید ، یک دسته را شلاق بزنید و آن را ذخیره کنید. روزانه چند قاشق غذا بخورید و میل کنید.

در اینجا چند ایده برای اضافه کردن دانه کتان به غذای شما آورده شده است. با این حال ، هنگامی که دانه های بذر کتان دارید ، به یاد داشته باشید که همیشه آنها را اول ، کباب کنید ، همیشه!

  • کلوچه دانه کتان: به سادگی یک قاشق مرباخوری پودر بذر کتان یا تخم کتان تمام شده را اضافه کنید تا یک عطر و طعم دلپذیر و برای هر کلوچه که پخته اید به دست بیاورید.
  • نان بذر کتان: یک تکه نان چندتایی بپزید یا فقط تخم کتان را به نان معمولی که درست می کنید اضافه کنید. اگر دوست ندارید دانه ها را بجوید ، دانه کتان را کباب کرده و پودر کنید و آن را درون خمیر نان خود قرار دهید.
  • غلات و فرنی دانه کتان: یک قاشق مرباخوری پودر بذر کتان را روی سالاد ، غلات یا فرنی ، اسموتی ، جو دوسر یا حتی یک وعده ماست بپاشید.
  • مرغ / ماهی خرد شده تخم بذر کتان: کمی ترد خرد شده را به مرغ یا ماهی خرد شده خود اضافه کرده و با ریختن آن در تخم کتان به آن اضافه کنید.
  • پنکیک تخم کتان: با افزودن مقداری به خمیر پنکیک ، به مقدار کمی از تخم بذر کتان جدا شوید.
  • تخم بذر کتان را در کباب های گوشت گاو: مقداری از خرده نان های خود را برای دانه های بذر کتان در دستور العمل های گوشت کباب یا گوشت گاو خود تغییر دهید.
  • سوپ ها و خوراکی های غنی شده از بذر کتان: نوعی غذای گرم ، خورش و سوپ ها نیز می توانند خود را با آن تکه اضافی از تخم کتان برشته شده در زمین حفظ کنند.

اثرات جانبی دانه های کتان

تخم کتان ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند نفخ ، گاز ، درد شکم ، یبوست یا اسهال و حتی انسداد روده ایجاد کند مگر اینکه با مایعات یا آب کافی مصرف شود.

همچنین در صورت مصرف در دوران بارداری به دلیل اثرات هورمونی خفیف ، می توانند خطرناک باشند. اگر آنها را خام دارید ، ممکن است خود را در معرض سموم دانه ها قرار دهید ، بنابراین همیشه قبل از غذا کباب کنید.

به صفحه اینستگرام ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا