بارداریسلامتمادر و فرزند

اهمیت رژیم غذایی در بارداری

خوردن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری ، نیازهای غذایی مادر و جنین را برآورده می کند. این در مورد بیشتر غذا خوردن نیست ، بلکه انتخاب غذاهایی است که در این مرحله شرایط را برآورده می کنند.

diet-in-pregnancy

همچنین بخوانید: تغذیه در دوران بارداری

رژیم غذایی در دوران بارداری یک عامل مهم برای اطمینان از سلامتی مادر و نوزاد است. رژیم عادی به اندازه کافی برای رفع نیازهای بارداری کافی نیست و کمبود و یا مصرف بیش از حد مواد غذایی منجر به بروز مشکلات زیادی می شود.

اگرچه اسطوره های زیادی وجود دارد ، واقعیت این است که رژیم در دوران بارداری یکی از ارکان اساسی برای:

  • تأمین نیازهای غذایی جنین
  • برآورده کردن نیازهای ارگانیسم مادر
  • سنتز شیر مادر در دوران بارداری

نیازی به غذا خوردن برای دو نفر نیست ، همانطور که گفته می شود. درعوض ، شما باید در مورد کمیت و کیفیت مواد مغذی غذایی که بخورید ، تصمیمات خوبی بگیرید.

رژیم غذایی در دوران بارداری باید به توازن بیولوژیکی جدید تحمیل شده توسط این واقعیت که زن باردار در حال ایجاد زندگی جدید است پاسخ دهد.

اهمیت رژیم در بارداری

رژیم غذایی در دوران بارداری با سلامت کودک چه در رحم و چه بعد از تولد مرتبط است. تغذیه ضعیف در این مرحله می تواند به عنوان مثال به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد منجر شود.

تغذیه مناسب نه تنها در رشد مناسب جنین تأثیر دارد بلکه بر کیفیت جفت نیز تأثیر می گذارد.

همچنین ، این امکان را به شما می دهد تا انرژی خوبی را هم برای زایمان و هم بعد از زایمان حفظ کنید ، تولید شیر مادر را فعال کرده و از کم خونی پیشگیری می کنید.

در همین حال ، چاقی مادر با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا ، بیماری های کبدی یا دیابت حاملگی و همچنین نیاز به سزارین همراه است.

فرزندان مادران چاق به احتمال زیاد از نظر سن حاملگی (میزان رشد بالای دوران بارداری) و بیماریهای مزمن غیر واگیر (NCDs) رنج می برند.

اوضاع هر مادر متفاوت است. بنابراین ، برای هریک مهم است که در مورد نیازهای غذایی خاص خود با پزشک خود مشورت کند. در حالت ایده آل ، رژیم غذایی تجویز شده باید متناسب با سلیقه و امکان دسترسی هر زن باردار باشد.

مواد مغذی ضروری

pregnant-woman-holding-apple-e1583269158985

 همچنین بخوانید: بررسی اجمالی و اهمیت ویتامین های قبل از تولد

به طور کلی ، رژیم غذایی در دوران بارداری باید از این نسبت پیروی کند:

  • بین 15 تا 17 درصد باید با پروتئین مطابقت داشته باشد
  • کربوهیدرات ها باید 53٪ از رژیم غذایی زن باردار را تشکیل دهند
  • چربی ها باید با 30٪ مطابقت داشته باشند
  • زنان باردار باید مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنند

بنابراین ، مواد مغذی اساسی شامل:

کربوهیدرات. آنها اساساً انرژی را تأمین می کنند. آنها در غذاهایی مانند برنج ، ماکارونی ، غلات کامل ، حبوبات ، سیب زمینی و میوه قرار دارند.
پروتئین آنها تا حد زیادی بر رشد کودک و وزن تولد آنها تأثیر می گذارد. همچنین ، آنها به رشد اندامهای مادر مانند رحم و سینه ها کمک می کنند. متخصصان پزشکی در سه ماهه اول بارداری 80 گرم (3 اونس) پروتئین ، 100 گرم (4 اونس) تا زمان زایمان و 120 گرم (5 اونس) در دوران شیردهی توصیه می کنند.
چربی ها چربی های خوب بدن را محافظت می کنند ، ویتامین ها را منتقل می کنند ، در شکل گیری هورمون ها نقش دارند و منبع انرژی هستند. در این رابطه ، توصیه می شود مقدار زیادی چربی اشباع نشده و مقادیر کمی از چربی های اشباع شده را مصرف کنید.

سایر مواد مغذی ضروری

علاوه بر مواد مغذی ضروری ، سایر غذاها در دوران بارداری ضروری هستند و اساساً با مواد معدنی و ویتامین ها مطابقت دارند. آنها موارد زیر هستند:

کلسیم زنان باردار باید حداقل 120 گرم (5 اونس) کلسیم در روز مصرف کنند.

چهار وعده غذای روزانه مانند شیر ، ماست ، پنیر یا پنیر کلوچه برای رفع این نیازها کافی است. علاوه بر این ، می توانید کلسیم را در غلات سبوس دار ، حبوبات و سبزیجات سبز پیدا کنید.
اهن. در سه ماهه اول بارداری لازم نیست ، اما از این به بعد کاملاً مهم است. زنان باردار برای جلوگیری از کم خونی و وزن کم هنگام تولد باید روزانه آن را مصرف کنند. پزشک تعیین می کند که آیا یک مکمل لازم است یا خیر.
مواد معدنی دیگر متخصصان پزشکی خوردن غذاهایی را که حاوی فسفر هستند برای رشد مناسب استخوان جنین توصیه می کنند. همچنین ، آنها برای محافظت و ترویج توسعه سیستم عصبی ، پتاسیم و روی را توصیه می کنند.
ویتامین ها رژیم غذایی در دوران بارداری باید شامل غذاهای سرشار از ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، ویتامین C و ویتامین D. باشد. همه این ویتامین ها به رشد اندام ها و عملکردهای مختلف در بدن کودک کمک می کنند و تعادل بیولوژیکی را در بدن مادر حفظ می کنند.

 

نگاهی به جنبه های بهداشتی پنیر گیاهی
بخوانید

منبع: steptohealth

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا