دلایل کمبود ویتامین D در بزرگسالان. از هر دو نفر یک نفر دچار کمبود ویتامین D ، ویتامین آفتاب است. شهرنشینی ، تغییر رژیم غذایی و سایر عناصر سبک زندگی (مانند بیشتر اوقات در خانه ماندن) در دسترس بودن این ویتامین بسیار مهم را از بین میبرد.

دلایل کمبود ویتامین D در بزرگسالان

ویتامین D به بدن کمک می کند تا از ذخایر کلسیم و فسفات استفاده کرده و سلامت استخوان ها و عضلات را حفظ کند.

بدون وجود مقادیر کافی از آن ، کودکان مستعد ابتلا به راشیتیسم می شوند ، در حالی که بزرگسالان با خطر پوکی استخوان و پوکی استخوان مواجه هستند. شما می توانید ویتامین D را از طریق پوست یا رژیم غذایی خود به دست آورید.

پوست شما چگونه ویتامین D ایجاد می کند

هنگامی که اشعه UVB خورشید بر روی پوست شما می تابد، ترکیبی در پوست به نام پروویتامین D3 (شکل غیر قابل استفاده ویتامین D) در پکبد و کلیه به صورت فعال و قابل استفاده از ویتامین D به نام کلسیتریول تبدیل می شود.

دلایل کمبود ویتامین D

سنتز ویتامین D ،ناشی از آفتاب در پوست، بسیار تحت تأثیر فصل ، زمان روز ، عرض جغرافیایی ، ارتفاع از سطح دریا ، آلودگی هوا ، استفاده از ضد آفتاب ، انتخاب سبک زندگی ، رنگدانه سازی پوست و پیری است. میزان ویتامین D شما از منابعی به غیر از پوست خود به دست می آورید ، به این بستگی دارد که آیا به اندازه کافی غذاهای غنی از ویتامین D یا مکمل مصرف می کنید.

بیایید نگاهی دقیق به آنچه ممکن است اشتباه رخ دهد ، بیاندازیم.

تولید با مانع در پوست

شدت کم UVB که به پوست ما ضرر می زند یا پوستی که ذاتاً توانایی تولید ویتامین D را ندارد ، از مشکلات رایج آزار دهنده نژاد ما و ایجاد هیپوویتامینوز D است.

متأسفانه ، این مسائل اغلب شناخته نمی شوند.

1. به اندازه کافی آفتاب نمی گیرید

بدون تابش اشعه UVB از خورشید ، پوست ناتوان مانده و نمی تواند ویتامین D تولید کند. چندین مانع احتمالی بین آفتاب و پوست وجود دارد. آنها ممکن است مانند کرم های ضد آفتاب ، لباس و دیوارها و یا محیطی مانند آسمان ابری ، مه و آلودگی هوا به خود تحمیل شوند.

8 مشکل سلامتی و بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D
بخوانید

موارد زیر دلایل عمده ای است که ممکن است به دلیل عدم آفتاب کافی به ما دست یابد:

  • استفاده از ضد آفتاب: ضد آفتاب ها برای جذب اشعه UVB برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، پیری و سرطان پوست طراحی شده اند. در حالی که آنها دارای این اهداف هستند ، اما همچنین پوست ما را از اشعه UVB مورد نیاز برای ساخت ویتامین D3 محروم می کند.
  • پوشیدن لباس های بلند: به دلیل هنجارهای مذهبی یا اجتماعی ، یک ترجیح شخصی یا شغل خود را کاملاً بپوشانید ، از رسیدن اشعه خورشید به پوست شما جلوگیری می کند. این منجر به سطح پایین ویتامین D می شود.
  • در خانه ماندن: با ظهور انقلاب شرکتی و مشاغل معمولی رومیزی ، میزان آفتاب روزانه ما بسیار به خطر افتاده است. برخی از ما ، به ویژه افراد مسن ، حتی شخصاً تمایل داریم که در خانه بمانیم. این تأثیر منفی بر میزان ویتامین D ما دارد.
  • زندگی در عرض های جغرافیایی بالاتر: در آب و هوای سرد عرض جغرافیایی شمالی ، یعنی در مکان های بسیار دور از خط استوا ، آفتاب با مه ، ابر ، مه و ریزش برف پوشیده شده است. پوست به اندازه کافی UVB دریافت نمی کند تا بتواند ویتامین D کافی تولید کند.
  • زندگی در ارتفاعات پایین: با عبور پرتوهای خورشید از جو به سمت سطح زمین ، شدت نور خورشید کاهش می یابد. در ارتفاعات کم ، مانند دشت ها ، اشعه خورشید به طور قابل توجهی کاهش می یابد زیرا برای رسیدن به پوست شما باید مسافت بیشتری را طی کنند. به همین دلیل است که افرادی که در کوهستان یا بالای تپه ها زندگی می کنند دارای سطح بالاتری از ویتامین D هستند – UVB بیشتر برای تولید ویتامین بیشتر.
  • زندگی در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است: آلودگی هوا باعث جذب پرتوهای UVB می شود و آنها را برای استفاده در سنتز ویتامین D در دسترس پوست قرار می دهد. اگر شهر شما تحت تأثیر سطح بالای آلودگی هوا قرار دارد ، باید میزان ویتامین D خود را بررسی کنید.
آیا قارچ ها می توانند ویتامین D شما را افزایش دهند؟
بخوانید

2. داشتن پوست تیره تر

ملانین ، رنگدانه مسئول رنگ پوست است و فراوان در افرادی که پوست تیره دارند، یک ضد آفتاب طبیعی کارآمد است. اگرچه از اشعه ماورا بنفش مضر محافظت می کند ، اما از تولید طبیعی ویتامین D در پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل است که افرادی که رنگ پوست تیره دارند سه تا پنج برابر بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند تا ویتامین D یکسان با پوست روشن تولید کنند.

3. پیر شدن

پروویتامین D3 پوست با افزایش سن بیشتر و کمیاب می شود. این نشان دهنده توانایی پوست در تولید ویتامین D است ، با وجود قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی است.

همچنین ، کلیه ها در پیری دچار نقص در عملکرد کلیه می شوند و برای تبدیل ویتامین D به شکل فعال خود ، کلسیتریول تلاش می کنند. این میزان ویتامین D قابل استفاده را تا حدود 50٪ در افراد مسن کاهش می دهد.

عدم کفایت رژیم غذایی

با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی وجود دارد که برای تأمین جذب طبیعی آن در بدن نقش دارند ، توصیه می شود که منابع ویتامین D را جدا از خورشید جستجو نکنیم.

بسیاری از ما قادر به استفاده از این منابع جایگزین نیستیم – در درجه اول غذاهای غنی از ویتامین D به دلیل موارد زیر:

4- به شدت از رژیم های گیاهی پیروی کنید

منابع غذایی ویتامین D نه تنها محدود نیستند ، بلکه بیشتر از حیوانات – ماهی های غنی از روغن (ماهی قزل آلا ، ماهی خال خالی و شاه ماهی) ، کبد گوشت گاو و تخم مرغ گرفته می شوند. این باعث می شود گیاهخواران در معرض آسیب قرار بگیرند و شانس آنها برای به دست آوردن ویتامین D. کافی کاهش یابد. جای تعجب نیست که ، در مقایسه ، ماهی و گوشتخواران دارای سطح بالاتری از ویتامین D هستند.

5. به اندازه کافی غذاهای غنی شده مصرف نکنید

از آنجا که غذاهای طبیعی غنی از ویتامین D کمیاب هستند و بیشتر منشا حیوانی دارند ، انسان این نیاز را به عهده خود گرفته تا نیازهای غذایی خود را تأمین کند. امروزه بیشتر شیرها و لبنیات (مانند پنیر) با ویتامین D غنی شده اندهمچنین سایر مواد غذایی غنی شده شامل غلات صبحانه .

12 ماده غذایی سرشار از ویتامین A برای تقویت انرژی شما!
بخوانید

اختلال در جذب و استفاده

حتی اگر ممکن است ویتامین D به میزان کافی مصرف یا تولید کنیم ، اگر به شکل فعال (کلسیتریول) تبدیل نشود ، بدن ما قادر به استفاده از آن نخواهد بود.

شرایط زیر استفاده از ویتامین D توسط بدن را ترجیح نمی دهد:

6. چاق بودن

علی رغم داشتن سطح وسیع تری از پوست برای تولید ویتامین D3 کافی ، افراد چاق دارای سطح پایین ویتامین D در گردش هستند. از آنجا که ویتامین D محلول در چربی است ، به راحتی با سلولهای چربی زیرین در افراد چاق از پوست خارج می شود.

ویتامین D2 حاصل از غذا نیز سرنوشت مشابهی دارد. پس از مصرف ، ویتامین به سیستم لنفاوی و داخل خون منتقل می شود.

از آنجا به استخر بزرگ چربی بدن منتقل می شود. این منجر به کمبود ویتامین D در گردش خون و در نتیجه کمبود آن می شود.

7. داشتن اختلالات کبدی یا روده ای

افرادی که از اختلالات دستگاه گوارش رنج می برند (مانند بیماری کرون ، فیبروز کیستیک ، بیماری سلیاک ، سندرم روده کوتاه و بیماری التهابی روده) و اختلالات کبدی در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. کبدی که توانایی تولید ویتامین D قابل استفاده را ندارد یا روده هایی که توانایی جذب ویتامین D را ندارند ، احتمالاً باعث هیپویتامینوز D می شوند.

برای اینکه بدانید آیا کمبود ویتامین D دارید ، سطح ویتامین D خود را توسط پزشک بررسی کنید. با خوردن غذاهای بیشتر غنی شده با ویتامین D ، صرف وقت بیشتر در معرض آفتاب (قبل از ساعت 10 صبح) و مصرف مکمل های ویتامین D ، قادر خواهید بود از بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی ، دیابت نوع 2 ، قلب و بیماری های خودایمنی ، و حتی برخی از سرطان ها جلوگیری کنید.

به صفحه اینستاگرام و آپارت ما بپیوندید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید با بهترین مطالب و استوری های جالب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما استفاده می کند. با مرور این وب سایت ، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.