مقایسه سریعترین و قویترین غول های کنسولی | جنگ سختافزاری نسل بعد را کدام شرکت برنده خواهد شد؟!
در سال ۲۰۱۳ سونی و مایکروسافت درحال آمادهسازی کنسول های نسل بعدی خود هستند.
پلیاستیشن با معرفی چهارمین ورژن خانگی خود بهشکل موفق وارد این دوره رقابت ها شده است و ایکس باکس با تاخیر در معرفی و ایجاد ویژگی های نچندان دلچسب برای گیمر ها بازار قیمت و سختافزار را باخته است.
اما در نسل نهم داستان برعکس شد، مایکروسافت با برنامهریزی های دقیق و زودتر از رقیب خود به معرفی کنسول خود پرداخت و سونی نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی در مارکتینگ و معرفی کنسول خود دست و پنجه نرم کرد.
جنگ های کنسولی همیشه جذاب است. جنگ هایی که به بحث کردن های طولانی و شوخی ها مختوم میشود و از سال ۲۰۱۳ تاکنون جای خالی آن احساس میشد.
اما بالاخره نوبت به نسل نهم کنسولها رسیده است و بازار مقایسه کنسول ها برای جمعکردن مدرک علیه یکدیگر بسیار داغ است!
از همین رو تصمیم گرفتیم حال که سخت افزار پلیاستیشن۵ هم تا حدودی مشخص شده است، یک متن تکمیلی برای مقایسه کلی این دو سیستم آماده کنیم تا شما بتوانید بهتر موفقیت هر کنسول در نسل بعدی را بسنجید.
کاملترین قسمتی که تاکنون شرکتها درباره آن صحبت کرده اند سختافزار است.
باید توجه داشت که هر شرکت مستلزم تبلیغ و معرفی ویژگی های سیستم خود است و قصد آنان مقایسه با کنسول رقیب نیست.
کمپانی سونی معرفی خودش را بیشتر به تکنولوژی بسیار بالاتر SSD و صداگذاری سه بعدی نرمافزاری اختصاص داده و در طرف دیگر، مایکروسافت با معرفی سختافزاری قدرتمندتر و ویژگی های گرافیکی جدید چالش نسل نهم کنسول ها را پذیرفته اند.
در اینجا باید اشاره کرد که PlayStation 5 از فرکانس بیشینه برای کارت گرافیکی و پردازنده اصلی استفاده میکند به این معنا که هردو نمیتوانند بطور همزمان در حالت بیشینه قرار گیرند و درزمان عملکرد اوج واحد گرافیکی، فرکانس پردازنده کاهش مییابد و برعکس.
در مورد سری ایکس این مورد وجود ندارد و فرکانس ها ثابت هستند. از همین رو تمامی مقایسه های بخش پایین با حالت بیشینه PS5 انجام شده است اما در نظر داشته باشید که CPU/GPU هردو نمیتوانند همزمان در حالت بیشینه قرار گیرند و این اختلاف رو چند درصدی بیشتر میکنند.
☑️رم:
ایکس باکس سری اکس از ده گیگابایت رم با پهنای باند ۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه و شش گیگابایت رم با پهنای ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه بهره میبرد که عمده این رم توسط واحد گرافیکی استفاده و مابقی هم به مقدار ۲.۵ گیگابایت برای سیستم عامل بهرهبرداری میشود.
در سمت دیگر پلی استیشن ۵ با حضور دقیقا ۱۶ گیگابایت رم و پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه حضور دارد.
این وسط مشخص نشده که چقدر برای سیستم عامل مورد استفاده است و احتمال فراوان همانند کنسول رقیب ۲.۵ گیگابایت خواهد بود.
نهایتا اینکه هردو کنسول به حدود ۱۳.۵ گیگابایت رم دسترسی خواهند داشت.
واحد گرافیکی سری اکس به ۱۰ گیگابایت رم با حدود ۲۲ درصد پهنای باند بیشتر نسبت به رقیب و CPU و GPU پیاسفایو به حدود ۳.۵ گیگابایت رم با حدود ۱۵ درصد پهنایباند بیشتر نسبت به اکس باکس دسترسی دارد.
درحالت مقایسه و یک میانگین کلی، رم اکس باکس ۱۷.۵ درصد پهنای باند بیشتری داره که با وجود ۳۸۴ بیت بودن میزان داده همزمانی که ارسال میکنه بالاتر از رم ۲۵۶ بیت موجود در پلیاستیشن۵ خواهد بود.
☑️پردازنده:
پلی استیشن ۵ از ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی که فرکانس بیشینه ۳.۵ گیگاهرتز را بوجود میآورند استفاده میکند.
مشخص شده که سری اکس هم از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره میبرد که با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز در حالت غیرفعال بودن Hyper-Threading و در حالت فعال هم ۳.۶ گیگاهرتز عمل میکند.
نتیجه اینکه سری اکس درحالت فعال بودن ۳ درصد قویتر از حالت بیشینه PS5 و درحالت غیرفعال بودن این فیچر، تا ۸ درصد عملکرد بهتری نسبت به بیشینه قدرت پردازنده رقیب خود دارد.
☑️کارت گرافیک:
مایکروسافت در کنسول نسل بعدی خود از ۵۲ واحد پردازشی با فرکانس ثابت ۱.۸۲۵ گیگاهرتز استفاده کرده تا بتواند در مجموع ۱۲.۱۲۵ ترافلاپس قدرت ایجاد کند.
از طرفی با توجه به تحلیل دیجیتال فاندری این کنسول در حالت ریتریسینگ با توجه به داشتن ۵۲ CU قادر به اجرای توان ۲۵ ترافلاپسی خواهد بود.
در بخش دیگر سونی با ارائه ۳۶ واحد پردازنده و فرکانس بیشینه ۲.۲۳ گیگاهرتز توانسته مجموع توان کنسول بعدی خود را به ۱۰.۲۸ ترافلاپس برساند.
اما این شرکت توضیح کافی درباره ریتریسینگ ارائه نکرده است و طبق بنچمارک ها انتظار میرود درمورد ریتریسینگ و با احتساب کمتر بودن واحد های پردازشی،اختلاف ۲۰ تا ۴۰ درصدی را شاهد باشیم.
همچینن در مورد قدرت خام کنسول ها و اختلاف ۱.۸۴۵ ترافلاپسی و درصدگیری میانهای به عدد تقریبی ۱۰ با برتری Xbox Series X خواهیم رسید.
☑️حافظه جامد (SSD):
شاید داغترین بحث نسل بعدی کنسولها در حال حاضر را بتوان SSD نامید، جایی که کنسول سونی با قدرت توانسته تکنولوژی بسیار بالایی را در آن به نمایش گذارد و آن را به تیتر اصلی اخبار روز تبدیل کند.
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم شرکت ها هدفشان تمرکز برروی فیچر های کنسول خودشان است و از همینرو هر کمپانی تلاش در تبلیغات سیستم خود دارد.
در حالت خام کنسول اکس باکس ۲.۴ گیگابایت برثانیه و در حالت فشرده ۴.۷ گیگابایت برثانیه قدرت انتقال دیتا دارد. درمورد پلیاستیشن این عدد به ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه در حالت خام و ۸ الی ۹ گیگابایت بر ثانیه در حالت فشرده میرسد.
که برتری کامل را در این قسمت به سمت پلیاستیشن۵ میکشاند.
سازندگان بسیاری تاکنون از تاثیرات بزرگ SSD در روند ساخت و تولید بازیها صحبت کرده اند و عدهای هم این اختلاف در توان حافظه پلیاستیشن۵ را یک ویژگی سرنوشت ساز برای سونی خطاب کرده اند. هرچند تمامی بازیسازان موافق انقلابی خواندن این برتری سونی نیستند و باید تا زمان عرضه شدن هر دو کنسول صبر کنیم.
از آنجایی که اطلاعات کافی از مباحث نرمافزاری پلیاستیشن۵ منتشر نشده قادر به مقایسه کامل نیستیم.
اما میتوان اشاره کرد که کمپانی سونی برای نسل نهم خود تنها پشتیبانی از نسل هشتم را قرار داده و درمورد مایکروسافت این موضوع نسل ششم، هفتم و هشتم کنسول ها را شامل میشود که فهرست بسیار کاملتر و یکپارچهای را ارائه میدهد.