بارداریسلامتمادر و فرزند

چرا در دوران بارداری نوسانات خلقی دارید و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

چرا در دوران بارداری نوسانات خلقی دارید و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

اختلالات خلقی در زنان باردار

 

نوسانات خلقی در دوران بارداری توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود ، از جمله هورمون هایی که به سرعت در حال تغییر هستند ، ناراحتی های جسمی بارداری و نگرانی های بسیار عادی زندگی آینده تغییر می کنند.

اگر احساس می کنید یک لحظه احساس هیجان می کنید و لحظه بعد در اشک می ریزید ، از تنهایی دور هستید.

دلیلی برای تصویر کلیشه ای از یک زن باردار گریه کننده که ترشی و بستنی را می خورد ، می خورد.

این مبتنی بر زندگی واقعی است!

در اینجا به همین دلیل ممکن است شما در دوران بارداری دچار فراز و نشیب های عاطفی و چگونگی کنار آمدن شوید.

هورمونهای حاملگی و نوسانات خلقی
یکی از دلایل مهم نوسانات حاملگی ، هورمونهای شما به سرعت در حال تغییر است. به طور خاص ، استروژن و پروژسترون.

سطح استروژن در 12 هفته اول بارداری افزایش می یابد و بیش از 100 برابر افزایش می یابد.

استروژن با سروتونین شیمیایی مغز در ارتباط است

. ممکن است شما سروتونین را هورمون “خوشحال” بدانید ، داروهای ضد افسردگی برای تقویت آن.

اما سروتونین ارتباط مستقیمی با خوشبختی نیست. عدم تعادل و نوسانات در این انتقال دهنده عصبی می تواند باعث اختلال در تنظیم عواطف شود.

چگونگی تعامل دقیق استروژن و سروتونین با یکدیگر کاملاً درک نشده است.

به نظر می رسد تغییر سطح استروژن – و نه سطح خاصی از استروژن – باعث عدم تعادل خلقی می شود. به ویژه ، اضطراب و تحریک پذیری با تغییرات استروژن همراه است.

اما این فقط استروژن نیست که در حال افزایش است. هورمون پروژسترون همچنین به خصوص در سه ماه اول به سرعت در دوران بارداری افزایش می یابد.

در حالی که استروژن معمولاً با انرژی (و بیش از حد آن با انرژی عصبی همراه است) ، پروژسترون با آرامش همراه است.

در واقع ، این فقط کاری است که پروژسترون در دوران بارداری در بدن انجام می دهد.

به عضلات می گوید آرامش داشته باشند ، تا حدی برای جلوگیری از انقباضات زودرس رحم.

(به همین دلیل زنان در دوران بارداری یبوست را تجربه می کنند. پروژسترون نه تنها روی عضلات رحم عمل می کند بلکه بر روی دستگاه روده نیز تأثیر می گذارد. وقتی روده شما کند می شود ، نتیجه یبوست است.)

هورمونهای آرامش خوب به نظر می رسند! اما ، برای برخی از زنان ، پروژسترون باعث آرامش بیشتر آنها می شود.

این می تواند به معنای خستگی و حتی غم و اندوه باشد. پروژسترون هورمونی است که شما را در تمام تبلیغات هالمارک گریه می کند.

در کنار هم – اضطراب و تحریک پذیری ناشی از استروژن ، خستگی و اشک ریختن از پروژسترون 

آیا تعجبی ندارد که حاملگی باعث ایجاد نوسانات شود؟

سایر  نوسانات در دوران باداری
هورمون ها در دوران بارداری نوسانات خلقی ایجاد می کنند ، بلکه این تنها هورمون ها نیستند.

ناراحتی های بارداری می تواند باعث ناراحتی عاطفی نیز شود. مثلاً بیماری صبحگاهی.

بیماری صبحگاهی (که واقعاً در هر ساعت از روز می تواند به شما آسیب برساند) تا 70 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.

احساس تهوع و گاهی استفراغ می تواند با کوچکترین احساس گرسنگی یا حتی بوی آشپزی همسایه شما ایجاد شود.

برای کسانی که بیماری صبحگاهی را بدتر از سایرین می کنند ، ممکن است اضطراب در مورد اینکه آیا آنها به طور ناگهانی احساس ترغیب به اخراج در یک جلسه کاری می کنند ، ایجاد شود.

یا ممکن است آنها نگران باشند که هنگام قدم زدن در خیابان به طور ناگهانی چیزی “خاموش” را بو کنند.

استرس ندانستن چه موقع ممکن است بیمار شوند و استرس احتمال پرتاب شدن از آمادگی (یا در ملاء عام) ، می تواند شدید باشد.

خستگی یکی دیگر از علائم رایج در دوران بارداری است و می تواند باعث نوسانات خلقی شود.

هیچ کس احساس خستگی و احساس خستگی نمی کند و ممکن است در اولین ماه های بارداری احساس خستگی کنید.

سرانجام ، زنانی که سقط جنین یا نازایی را تجربه کرده اند ، ممکن است از دست دادن بارداری نگران باشند.

این ترس ممکن است در سه ماهه اول بدتر باشد که بیشتر ضایعات حاملگی رخ می دهد.

نوسانات حالت سه ماهه دوم
سه ماهه دوم بارداری اغلب “مرحله ماه عسل” نامیده می شود.

هورمون ها هنوز در حال تغییر هستند اما بسیار کمتر از سه ماه اول است. بیشتر زنان احساس انرژی بیشتری می کنند و دیگر هیچگونه بیماری صبحگاهی ندارند (یا حداقل ، بد نیست).

هنوز محرک های عاطفی بالقوه ای وجود دارد.

برای یک ، در سه ماهه دوم تغییر شکل بدن واقعاً لگد می زند. برخی از خانم ها می توانند در سه ماهه اول از لباس زایمان اجتناب کنند ، اما در مرحله دوم ، نیاز به اتاق اضافی اجتناب ناپذیر است.

برخی از خانم ها از تغییر بدن خود احساس هیجان می کنند.

سرانجام ، آنها مجبور نیستند شکم خود را بکشند! دیگران می توانند احساس اضطراب کنند. این امر به ویژه در مورد زنانی که سابقه مبارزات تصویر بدن را دارند صادق است.

آزمایش قبل از تولد در سه ماهه دوم می تواند باعث پریشانی عاطفی شود.

آمنیوسنتز معمولاً در اوایل سه ماهه دوم انجام می شود. تصمیم گیری در مورد آزمایش پیش از تولد یا نبودن نگرانی از نتایج ، می تواند موجب پریشانی عاطفی شود.

چیز دیگری که می تواند منجر به نوسانات خلقی شود ، خواندن همه چیزهایی است که احتمالاً در دوران بارداری و زایمان به اشتباه می رود.

برخی از کتابهای بارداری بیشتر شبیه لیستهای طولانی از هرگونه عارضه احتمالی هستند. البته این می تواند در هر سه ماهه بارداری رخ دهد.

با این وجود همه “نوسانات خلقی” بارداری منفی نیستند.

برخی از خانمها در سه ماهه دوم افزایش میل جنسی و میل جنسی را تجربه می کنند.

این احتمالاً به این دلیل است که آنها از نظر جسمی احساس بهتری دارند و به دلیل افزایش جریان خون به ناحیه لگن هستند.

نوسانات حالت سه ماهه سوم
در سه ماهه سوم ، راحت بودن در شب می تواند یک مشکل باشد. خستگی و مشکل در خواب باعث نوسانات خلقی می شود.

ترس و نگرانی از تولد آینده می تواند در طول سه ماهه آخر به همراه نگرانی از مادر شدن (یا نگرانی از مادر شدن فرزند دیگری) شدید شود.

نوسان خلق و خوی “جدید” که ممکن است در سه ماهه سوم تجربه کنید “لانه سازی است”.

لانه سازی وقتی است که شما به طور ناگهانی با تمایل به تمیز کردن ، سازماندهی و آمادگی جسمی برای کودک غلبه کرده اید. همه افراد لانه سازی را تجربه نمی کنند و برای اکثر آنها می تواند یک تجربه خلقی مثبت باشد.

برای دیگران ، به ویژه اگر ترس از عدم توانایی کافی برای کودک جدید وجود داشته باشد ، لانه بینی ممکن است به اضطراب منجر شود.

آیا احساس عصبانیت در دوران بارداری طبیعی است؟
برخی از خانم ها در دوران بارداری تحریک پذیری و حتی عصبانیت را تجربه می کنند.

تغییرات هورمونی یکی از دلایل این نوسانات خلقی است.

درست مانند برخی از خانمها درست قبل از فرا رسیدن دوره هر ماه تحریک پذیری ، همین زنان ممکن است در دوران بارداری با احساس ناامیدی و عصبانیت مبارزه کنند.

یکی دیگر از دلایل تحریک پذیری در دوران بارداری – وقتی احساس خوبی ندارید ، توانایی آرامش و جمع آوری شما کمتر است. خستگی حاملگی و ناراحتی جسمی نقش مهمی در عصبانیت بارداری دارد.

وقتی احساس می کنید دائما خسته هستید ، کنترل خود را کنترل کنید!

سپس ، برخی از خانمها وجود دارند که به دلیل وضعیت زندگی خود ممکن است در دوران بارداری احساس نارضایتی کنند.

شاید امور مالی آنها جایی نباشد که آنها بخواهند ، شاید در مواجهه با شغل با استرس روبرو باشند ، یا شاید واقعاً نمی خواستند باردار شوند.

شاید شریک زندگی آنها هنگام آماده نبودن فرزندشان ، آنها را تحت فشار قرار دهد و یا شاید بارداری برنامه ریزی نشده باشد.

در حالی که گاهی اوقات احساس ناامیدی طبیعی است ، مهم نیست که در صورت مکرر یا مداخله در توانایی شما در کنار آمدن با زندگی روزمره ، عصبانیت را نادیده بگیرید.

برخی تحقیقات نشان داده است که عصبانیت در دوران بارداری ممکن است کودک متولد نشده را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه نشان داد عصبانیت قبل از تولد با کاهش سرعت رشد جنین همراه است.

همچنین به خصوص اگر عصبانیت شما ناشی از عدم تمایل به بارداری باشد ، انجام درمان قبل از رسیدن کودک ضروری است.

در غیر این صورت ، پیوند زودرس بین شما و شیرخوار ممکن است تأثیر منفی بگذارد.

پیوند بین مادر و کودک فقط به سلامت عاطفی مربوط نمی شود بلکه بر سلامت جسمی کودک نیز تأثیر می گذارد.

چگونه با نوسانات خلقی در دوران بارداری مقابله کنیم
نوسانات روحی تقریباً اجتناب ناپذیر از بارداری است. اما عملی بودن اجتناب ناپذیر به معنای آن نیست که کارهایی برای آسان تر کردن آن وجود ندارد.

با خود صبور باشید. این یک چیز بزرگ است تنها چیزی که بدتر از احساس بد بودن است ، احساس بد بودن در مورد این واقعیت است که شما احساس بدی می کنید.

به یاد داشته باشید که شما در تجربه خود تنها نیستید ، که هورمون ها (و نه “ضعف شخصیت”) مقصر بسیاری از آنچه احساس می کنید مقصر هستند ، و این همه با گذشت زمان می گذرد.

با شریک زندگی و بچه های خود صحبت کنید. ممکن است خویش را از دست داده یا به طور غیر منتظره شروع به گریه کنید. بگذارید شریک زندگی شما و فرزندانتان بدانند که اینها نیستند. از قبل برای آن دوره های تحریک پذیر لحظه ای عذرخواهی کنید. هنگام صحبت با بچه های خود ، مراقب باشید کودک را به خاطر روحیه خود سرزنش نکنید.

آنها از قبل عصبی هستند که لازم است شما را با فرزند دیگری به اشتراک بگذارند ، شما نمی خواهید دلایل دیگری برای آنها ناراضی باشند تا از تغییر خانواده آینده ناراضی باشند.

در عوض ، فقط توضیح دهید که مامان اخیراً احساس خوبی ندارد ، اما همه چیز خوب است و بهتر خواهد شد.

کتابهای بارداری مبتنی بر ترس را کنار بگذارید. البته می خواهید بارداری سالم داشته باشید.

و البته ، شما می خواهید مطلع شوید ، بنابراین می توانید در مورد مراقبت های قبل از تولد ، رژیم غذایی و تولد آینده خود گزینه های تحصیل کرده ای داشته باشید

با این حال ، اگر آن کتابهای بارداری شما را مضطرب می کنند ، آنها را نخوانید. چیز مثبتی را پیدا کنید ، یا در طول بررسیهای قبل از زایمان مستقیماً از پزشک خود سؤال کنید (به جای گوگل هر نگرانی).

برای امواج بیماری صبح آماده شوید.

از نظر عاطفی ، یکی از بدترین قسمت های مربوط به بیماری صبحگاهی این است که بدون هشدار می تواند اعتصاب کند.

این می تواند شما را از کنترل خارج کند و این می تواند به نوسانات و نگرانی ها منجر شود.

برای کاهش ترس ، سعی کنید آماده باشید. به دلیل وجود گرسنگی ناگهانی ، میان وعده ها را بخورید. کیسه های پلاستیکی (کیسه های ساندویچی را می توانید کار کنید) به همراه داشته باشید که وقتی احساس می کنید قصد استفراغ دارید و حمام در دسترس نیست ، جیب هایتان یا کیف پول خود را در جیب یا کیف پول خود قرار دهید.

اگر بیماری صبحگاهی شما توسط بوهای ناخوشایند یا شدید برانگیخته شده است ، سعی کنید چیزی را که بوی خوبی به شما می دهد ، با خود حمل کنید تا سریع عطرهای ناخواسته را بگیرید و مسدود کنید.

یک ظرف میخک یا دارچین ممکن است کار کند ، یا یک بطری کوچک از لوسیون دستی که دوست دارید.

اولویت دادن به خواب. در سه ماهه اول ، احتمالاً هر چقدر بخوابید خسته شده اید.

در طول سه ماهه سوم ، شما ممکن است برای راحت شدن تلاش کنید ، و این منجر به کمبود خواب می شود. اما شما به خواب احتیاج دارید!

خستگی راهی یک طرفه برای نوسانات خلقی است. اگر می توانید در طول روز چرت بزنید ، یکی را بگیرید. حتی اگر این به معنای چرت زدن روی میز کار شما باشد.

در خانه ، هر کاری را انجام دهید انجام دهید تا زمان خواب یک دوره آرام و ساکت و آرام باشد ، بنابراین بیشتر احتمال دارد خواب مورد نیاز خود را بدست آورید.

برای قرارهای قبل از تولد از یک دوست حامی خود استفاده کنید.

این می تواند شریک زندگی شما ، دوست شما یا یک بستگان باشد. اما داشتن شخصی با شما ، به خصوص برای سونوگرافی یا آمنیوسنتز ، می تواند به عصبی شدن کمک کند.

هنگام خرید لباس زایمان ، یک دوست را برای خرید خود بیاورید.

وقتی به دنبال لباس بارداری هستید چاق و احساس زشت می کنید؟ کسی را با خود ببرید که در خارج از رختکن خواهد ایستاد و به شما می گوید چقدر زیبا هستید.

دوره آموزشی زایمان را طی کنید و یک دولا استخدام کنید.

ترس از روز زایمان امری عادی است. هرچه بیشتر بدانید و احساس حمایت بیشتری کنید ، اضطراب کمتری خواهید داشت. برگزاری کلاسهای آموزش زایمان و استخدام یک دولا (یک فرد پشتیبان کار) می تواند به کاهش آن اضطراب کمک کند.

با مادران دیگر منتظر ارتباط برقرار کنید. صحبت کردن با دیگران در مورد نوسانات و نگرانی های روحی شما می تواند به شما کمک کند احساس عادی داشته باشید.

انجمن ها و گروه های رسانه های اجتماعی فقط برای انتظار مادران وجود دارد.

شما به احتمال زیاد می توانید در سایت هایی مانند Meetup گروه های پشتیبانی محلی پیدا کنید ، یا ممکن است شما از طریق کلاس آموزش زایمان با زنان دیگری ملاقات کنید.

یوگا یا مراقبه را امتحان کنید. یوگا و مراقبه می تواند به کاهش اضطراب و افزایش احساس بهزیستی کمک کند.

بسیاری از برنامه های رایگان مراقبه آنلاین وجود دارد که امتحان کنید. اگر تصمیم به کلاس یوگا دارید ، حتماً برای خانم های باردار است.

یا اگر نمی توانید یک کلاس یوگا قبل از تولد پیدا کنید ، یک کلاس یوگا ملایم یا ترمیمی بگیرید و قبل از شروع کلاس در مورد تنظیمات احتمالی در موقعیت ها ، با مربی یوگا صحبت کنید.

به یک مشاور مراجعه کنید. بعضی اوقات ، برای کمک به مقابله به یک متخصص نیاز دارید. اشکالی ندارد برای دیدن یک درمانگر نیازی به “افسردگی بالینی” نیست.

مشاوران برای کمک به افراد در کنار آمدن با تغییرات عمده زندگی ، بارداری و زایمان – خواه فرزند اول یا پنجم شما – یک تغییر اساسی در زندگی است ، وجود دارد.

همچنین ، یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که نوسانات روحی شما چیزی بیش از تجربه “معمولی” است. نگران هستید که واقعاً افسرده شوید یا اختلال اضطرابی دارید؟ یک درمانگر می تواند در این امر کمک کند.

کلمه ای از ما
نوسانات خلقی یک تجربه طبیعی در دوران بارداری است. بدن شما دچار تغییرات جسمی و هورمونی می شود و زندگی روزانه شما در حال تغییر است. البته ، شما دچار فراز و نشیب های احساسی هستید.

در حالی که نوسانات خلقی رایج است ، افسردگی موضوعی متفاوت است.

همچنین بین احساس عصبی و اضطراب که در توانایی شما در طی روز تداخل دارد تفاوت وجود دارد. افسردگی و اضطراب مانند “نوسانات روحی” نیستند.

افسردگی یا اضطراب در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان یا اضطراب را افزایش دهد.

هم افسردگی و هم اضطراب می توانند تأثیرات سلامتی بر نوزاد تازه متولد شده و خود داشته باشند.

مهم است که اگر فکر می کنید ممکن است دچار افسردگی شوید یا با یک اختلال اضطراب مواجه هستید ، با پزشک خود در مورد مبارزات عاطفی خود صحبت کنید.

طبق یک مطالعه ، کمتر از 20 درصد از زنانی که افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده اند ، تاکنون آن را به ارائه دهنده خدمات درمانی خود ذکر کرده اند.

اما پزشک شما می تواند کمک کند ، بنابراین لطفاً صحبت کنید. نیازی نیست که سکوت کنید.

 

تمرینات شکمی که زمان کمی می برد
بخوانید

منبع: .verywellfamily

 

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا