بارداریسلامتمادر و فرزند

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری

Pregnancy nutrition infographic elements in flat design vector illustration. Pregnant woman cartoon character isolated on white background. High calcium, Iron-Rich, Folate, Protein foods and products.

تغذیه مناسب می تواند منجر به بارداری سالم تر و راحت تری شود.

این می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد.

خطر ابتلا به عوارض بارداری مانند کم خونی ، بیماری صبحگاهی و یبوست را کاهش دهد و به طور کلی احساس بهتری در شما ایجاد کند.

تغذیه مناسب همچنین برای کودک در حال رشد شما بسیار عالی است.

این مواد مغذی مهم را که کودک شما در حال رشد به آن احتیاج دارد تأمین می کند.

این خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی را کاهش می دهد و احتمال تولد کودک شما را با وزن سالم به دنیا می آورد.

از طرف دیگر ، تغذیه نامناسب می تواند منجر به مشکلاتی در مورد بارداری شما شود. نتایج یک رژیم غذایی ضعیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وزن کم هنگام تولد
  • محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
  • عوارض بارداری
  • تولد زودرس
  • نوزادی متولد بیمار یا ناهنجاری مادرزادی است
  • از دست دادن بارداری
  • بیماری مزمن بعداً در زندگی کودک
  • اگرچه نادر است ، مرگ مادر یا فرزند

با خوب غذا خوردن و رعایت دستورالعمل پزشک در مورد رژیم غذایی و افزایش وزن ، احتمال بارداری سالم و نوزاد سالم شما بیشتر است.

در اینجا شما باید درمورد تغذیه در دوران بارداری خود بدانید ، همراه با توصیه های افزایش وزن و نکاتی برای سالم ماندن.

مراقبت قبل از تولد
در دوران بارداری ، مراقبت های زودرس و منظم قبل از زایمان برای نظارت بر تغذیه ، افزایش وزن و سلامت عمومی آنقدر مهم است.

هنگامی که از پزشک خود نصیحت و مشاوره خوبی در مورد رژیم غذایی مناسب دریافت کردید ، احتمالاً در دوران بارداری میزان توصیه شده وزن را به دست خواهید آورد.

در حین مراجعه به دوران بارداری ، پزشکان همچنین با نظارت و معالجه شرایط سلامتی که می تواند بر وضعیت غذایی شما تأثیر بگذارد ، از جلوگیری از عوارض جلوگیری می کنند.

مواردی که می تواند بر سلامت غذایی شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • سن شما
  • وزن قبل از بارداری
  • سلامتی قبل از بارداری
  • وضعیت اقتصادی اقتصادی
  • چند بار باردار شده اید
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از الکل
  • استفاده از مواد مخدر
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری کلیوی
  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • بیماریهای عفونی مانند HIV
  • افسردگی

بیماری شدید صبحگاهی

بیماری صبحگاهی در بارداری خصوصاً در سه ماهه اول شایع است.

همیشه باید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید ، اما تهوع و استفراغ خفیف به ندرت مسئله ای است.

با این حال ، برای حدود 2 درصد از زنان باردار ، حالت تهوع و استفراغ شدید می شود.

حالت تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری وضعیتی به نام hyperemesis gravidarum است.

Hyperemesis gravidarum می تواند باعث کمبود آب بدن و کاهش وزن شود.

خانمهای باردار مبتلا به hyperemesis gravidarum که معمولاً در بیمارستان با مایعات IV و دارو مراقبت می شوند.

با درمان ، پزشکان می توانند سلامتی غذایی شما را حفظ کنند ، بنابراین به کودک آسیب نمی رساند.

اما بدون درمان ، حالت تهوع و استفراغ بیش از حد می تواند برای شما و کودک در حال رشد شما خطرناک باشد.

افزایش وزن

وزن قبل از بارداری و میزان کسب در دوران بارداری شما تأثیر دارد:

  • رشد و نمو کودک شما
  • سلامتی شما در دوران بارداری
  • زایمان و تحویل شما
  • وزن تولد نوزاد شما
  • سلامتی طولانی مدت کودک شما
  • پزشک توصیه می کند براساس میزان وزن گیری در زمان بارداری و شاخص توده بدنی (BMI) ، چقدر باید وزن کنید. 

دستورالعملهای عمومی عبارتند از:

  • زنان با وزن متوسط ​​باید بین 25 تا 35 پوند قرار بگیرند.
  • زنان کم وزن باید تقریباً 28 تا 40 پوند به دست آورند.
  • زنان دارای اضافه وزن باید سعی کنند افزایش وزن را بین 15-25 پوند حفظ کنند.
  • زنان چاق فقط باید 11-20 پوند هزینه کنند.
  • به طور متوسط ​​، زنان سالم باید در سه ماه اول حدود 6 پوند ، و پس از آن تقریباً 0.5 تا 1 پوند در هفته تا پایان بارداری به دست آورند.

کم وزن

کمبود وزن قبل از بارداری یا عدم به دست آوردن وزن کافی در دوران بارداری می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و تولد زودرس شود.

نوزادانی که با وزن کمتری به دنیا آمده اند ، بیشتر در معرض ابتلا به مسائل خاص سلامتی در زندگی مانند بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و دیابت قرار دارند.

اضافه وزن

زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند و یا در طی بارداری وزن زیادی به دست می آورند نیز می توانند با مشکل روبرو شوند. عوارض چاقی و افزایش وزن بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • فشار خون بالا
  • دیابت بارداری
  • پره اکلامپسی
  • زایمان زودرس
  • تحویل توسط بخش C
  • مشکلات بهداشتی برای مادر و نوزاد که فراتر از بارداری است
  • نوزادانی که مادران چاق به دنیا می آیند ، بیشتر با چاقی کودکی و بیماری های مزمن که همراه آن هستند ، مقابله می کنند.

درست خوردن
یک زن سالم و متوسط ​​وزن باید در طول بارداری روزانه حدود 300 کالری بیشتر مصرف کند.

برخی مادران باردار از این دعوت به خوردن انواع غذاهای آشغال استفاده می کنند.

اما انواع کالری که انتخاب می کنید به همان اندازه که به اندازه کافی دریافت می کنید مهم هستند.

مطمئناً لازم نیست خود را از شیرینی و غذای آشغال در حین بارداری محروم کنید ، اما می خواهید مطمئن باشید که مواد مغذی مهم مورد نیاز بدن و کودک شما را قربانی نمی کنید.

شما باید سعی کنید انواع غذاها را از همه گروه های غذایی بخورید و کالری سالم را از این طریق دریافت کنید:

  • گوشت لخم – گوشت کمچربی
  • غذاهای دریایی ایمن
  • سبزیجات
  • میوه تازه
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی
  • آجیل و خشکبار
  • چربی های سالم

ویتامین ها و مواد مغذی
یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک می کند تا همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما و کودک خود را دریافت کنید ، اما در اینجا چند ماده مغذی وجود دارد که باید در حین بارداری به آنها توجه بیشتری کنید:

اسید فولیک: اسید فولیک (یا فولات به شکل طبیعی آن) یک ویتامین B است.

به جلوگیری از نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و سایر عوارض حاملگی کمک می کند.

نان و غلات اغلب با اسیدفولیک غنی شده ، در حالی که فولات به طور طبیعی در نخود ، اسفناج ، آووکادو ، کلم بروکلی و عدس یافت می شود.

Docosahexaenoic acid (DHA): DHA یک اسید چرب امگا 3 است. این نقش مهمی در رشد مغز و چشم نوزاد دارد.

می توانید DHA را از ماهی های روغنی مانند ماهی سالمون ، ماهی تن و حلیم یا تخم مرغ و غذاهای غنی شده با DHA دریافت کنید.

آهن: شما از آهن موجود در بدن خود برای ساختن گلبول های قرمز استفاده می کنید.

در حالی که باردار هستید ، برای جلوگیری از کم خونی به آهن احتیاج دارید ، و کودک برای ایجاد یک منبع خون سالم به آهن نیاز دارد.

گوشت ، جگر ، ماهی ، لوبیا ، سبزیجات برگ سبز ، غلات سبوس دار و آجیل برخی از غذاهای پر آهن هستند. اگر شما به اندازه کافی آهن ندارید یا اگر آزمایش خون نشان می دهد که سطح شما پایین است ، پزشک ممکن است مکمل آهن را تجویز کند.

کلسیم: کلسیم برای رشد استخوانها و دندانهای کودک ضروری است.

کلسیم همچنین یک ماده مغذی مهم برای قلب و سیستم عصبی است.

شما می توانید کلسیم را از طریق محصولات لبنی مانند شیر و پنیر یا از طریق محصولات غنی شده از کلسیم مانند آب پرتقال دریافت کنید.

اگر در رژیم غذایی روزانه خود به اندازه کافی مصرف نمی کنید ، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید.

ویتامین D: ویتامین D و کلسیم با هم کار می کنند.

آنها به کودک در حال رشد شما در ساخت استخوان ها و دندان های قوی کمک می کنند.

ویتامین D برای پوست و چشم نیز اهمیت دارد.

می توانید ویتامین D را از گذراندن اوقات خارج در معرض نور آفتاب یا از طریق محصولات لبنی غلیظ مانند شیر دریافت کنید.

ویتامین های قبل از تولد: دریافت همه مواد مغذی مورد نیاز شما هر روز فقط از رژیم غذایی روزانه خود دشوار خواهد بود ، بنابراین احتمالاً یک ویتامین قبل از تولد نیز مصرف خواهید کرد.

ویتامین های قبل از تولد شامل ترکیبی از کلسیم ، اسید فولیک ، ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد معدنی برای پر کردن شکاف ها هستند.

اما ، ویتامین قبل از تولد جایگزینی برای تغذیه سالم نیست. این همراه با غذاهای سالم و غذایی است که شما می توانید به شما و کودک خود کمک کنید تا تمام غذاهای مورد نیاز خود را دریافت کنید.

مایعات
شما و کودک در حال رشد شما به آب احتیاج دارید. شما باید هر روز حدود هشت تا ده لیوان 8 اونسی آب یا مایعات دیگر بنوشید تا در حالت آبرسانی و سالم ماندگار شوید.

اگر ورزش می کنید یا خیلی گرم است ، ممکن است نیاز بیشتری داشته باشید.

با نوشیدن انواع نوشیدنی هایی از قبیل:

  • اب
  • شیر
  • آب میوه
  • چای سرد
  • چای داغ
  • سوپ ها
  • شما فقط می خواهید سعی کنید نوشیدنی های قندی و میزان کافئین هر روز را محدود کنید.

 

زنجبیل برای سلامت دهان و دندان
بخوانید

نکات تغذیه ای

بعضی از خانم ها تمام وقت خوب غذا می خورند و گذار به بارداری را آسان می کنند. سایر زنان تنظیم سخت تر با رژیم غذایی سالم دارند و در تلاش برای ایجاد تغییرات توصیه شده مشکل دارند. اما به یاد داشته باشید ، لازم نیست که کامل باشید. اگر به توصیه های پزشک خود گوش فرا دهید و به بهترین شکل ممکن از آن پیروی کنید ، در ادامه راه خواهید بود. در اینجا چند نکته تغذیه ای وجود دارد که به شما کمک می کند تا حد ممکن در طول دوران بارداری سالم بمانید.

1-برای پیگیری تغذیه ، افزایش وزن و سلامت عمومی در دوران بارداری به پزشک خود مراجعه کنید.
2-در صورت امکان ، قبل از بارداری ، مکمل روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. سپس ، در طول دوران بارداری خود به مصرف اسید فولیک ادامه دهید و انواع غذاهای حاوی فولات را میل کنید.
3-در دوران بارداری ، غذاهای پر از آهن بخورید. همچنین می توانید ویتامین C را به همراه غذاهای غنی از آهن مصرف کنید تا بدن به جذب بیشتر آهن کمک کند.
4-سعی کنید کلسیم کافی دریافت کنید و ویتامین قبل از تولد خود را به علاوه مکمل های دیگری که پزشکتان دستور داده است مصرف کنید.
5-بر اساس BMI و راهنمایی پزشک ، مقدار مناسب وزن خود را بدست آورید.
6-از پرش وعده های غذایی یا روزه گیری خودداری کنید. درعوض ، روزانه 5 بار از جمله صبحانه ، ناهار ، شام و میان وعده میل کنید.
7-هنگامی که احساس خستگی کردید ، زمان استراحت خود را اختصاص دهید. این به مبارزه با خستگی و استرس کمک می کند.
بدن خود را با نوشیدن مایعات زیاد ، به ویژه آب ، هیدراته کنید.
8-اگر شرایط سلامتی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارید ، ممکن است به توصیه های رژیم غذایی دیگری نیاز داشته باشید. با پزشک ، یک متخصص تغذیه یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
9-اگر پزشک گفت که اشکالی ندارد ، سعی کنید فعال بمانید. ورزش ملایم تا متوسط ​​معمولاً به خوبی تحمل می شود تا زمانی که عوارض بارداری را تجربه نکردید.
10به دوستان و اعضای خانواده خود به عنوان پشتیبان نگاه کنید یا در گروههای آنلاین یا حضوری از خانمها در دوران بارداری به دنبال کمک باشید. به اشتراک گذاشتن دستور العمل های خوشمزه و سالم با سایر زنان باردار می تواند به شما در ادامه مسیر کمک کند.
11-در حین بارداری از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید و اگر سیگار می کشید ، سعی کنید ترک کنید.
12-اگر درمورد سلامتی یا رژیم خود سؤال دارید با پزشک خود مشورت کنید.

 

ده راه برای تسکین یک دوره قاعدگی دردناک
بخوانید

کلمه ای از ما

رژیم غذایی و تغذیه بخش مهمی از بارداری و سلامت کلی است.

تغذیه مناسب می تواند منجر به بارداری ایمن تر ، راحت تر و کودک سالم تر هم در بدو تولد و هم در طولانی مدت شود.

ممکن است خوردن صحیح در تمام مدت دشوار باشد ، و احتمالاً یک بار متوجه شوید که انتظار دارید ، باید رژیم غذایی قبل از بارداری خود را تغییر دهید.

اما ، با تمام تلاش خود برای خوردن وعده های غذایی متعادل هر روز ، پیروی از توصیه های پزشک برای افزایش وزن ، مصرف ویتامین های قبل از تولد و جلوگیری از الکل ، مواد مخدر و سیگار کشیدن ، قدم های درستی برای داشتن یک بارداری سالم و بچه سالم است.

 

منبع: verywellfamily

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا