سلامتویتامین ها

10 مزیت K2 برای سلامتی: ویتامین جدیدی که باید مراقب آن باشید

10 مزیت K2 برای سلامتی: ویتامین جدیدی که باید مراقب آن باشید. ویتامین K2 به تنظیم متابولیسم کلسیم در بدن کمک می کند. به رسوب کلسیم در استخوان ها کمک کرده و از تحلیل رفتن استخوان و شکستگی آن جلوگیری می کند. و از طرف دیگر کلسیم را از رگ های خونی خارج کرده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.همچنین می تواند سلامت دندان و پوست را بهبود بخشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که می تواند از آسیب عصبی نیز جلوگیری کند.

10 مزیت K2 برای سلامتی: ویتامین جدیدی که باید مراقب آن باشید

اگر مکمل های K2 را در بازار دیده اید و فکر می کنید که آیا اصلاً به آن ها احتیاج دارید یا خیر ، همه چیزهایی است که باید بدانید. در رژیم غذایی انسان ، ویتامین K به دو شکل اصلی یافت می شود:K1 یا فیلوکینون و K2 ، گروهی از ترکیبات معروف به مناکینون (MK). انواع مختلف K2 بسته به طول زنجیره جانبی آنها از MK-4 تا MK-13 است.

K1 در سبزیجات ، حبوبات ، گیاهان و روغنهای گیاهی یافت می شود ، در حالی که K2 در محصولات حیوانی مانند گوشت ، تخم مرغ و شیر و غذاهای تخمیر شده مانند ناتو (سویای تخمیر شده) و لبنیات که به مقدار مختلف یافت می شود.

بدن همچنین مقداری K1 را به K2 تبدیل می کند. اکنون مشخص شده است که ویتامین K فقط به لخته شدن خون کمک نمی کند بلکه از تحلیل رفتن استخوان و بیماری های قلبی نیز محافظت می کند. و این مزایای سلامتی به جای K1 توسط K2 تأمین می شود. در اینجا نگاهی به مزایای سلامتی K2 می اندازیم.

1. سلامت قلب را ارتقا می دهد

ویتامین K با اصلاح پروتئین ها در فرآیندی به نام کربوکسیلاسیون کلسیم را در بدن تنظیم می کند تا بتواند به یون های کلسیم متصل شود. در حالی که K1 از کربوکسیلاسیون برای لخته شدن خون استفاده می کند ، به ویژه K2 ، با اصلاح پروتئین گلاس پروتئین (MGP) از تجمع کلسیم در عروق جلوگیری می کند.رسوب کلسیم در رگ ها یا کلسیفیکاسیون شریانی باعث سفت شدن رگ ها و افزایش فشار خون می شود. این خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین مرگ و میر ناشی از تمام علل را افزایش می دهد.دیده شده است که مصرف وارفارین ، داروی رقیق کننده خون که از اثر ویتامین K جلوگیری می کند ، باعث ایجاد کلسیفیکاسیون شریانی می شود. اما در یک مطالعه بر روی حیوانات ، ویتامین K2 می تواند آسیب ناشی از وارفارین را برطرف کند.

مطالعات مشاهده ای بر روی انسان همچنین نشان داده است که بیشترین میزان دریافت K2 با کمترین شیوع کلسیفیکاسیون شریانی و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. در حقیقت ، خوردن غذاهای غنی از K2 تا 50٪ خطر کلسیفیکاسیون شریانی و بیماری قلبی را کاهش می دهد و به ازای هر 10 میکروگرم افزایش K2 مصرف ، حوادث کرونر 9٪ کاهش می یابد.

در سال 2015 ، محققان اثر K2 بر سلامت قلب را مستقیماً از طریق یک آزمایش مداخله ای روی زنان یائسه آزمایش کردند – زنان یائسه به دلیل کم بودن استروژن در معرض بیماری قلبی هستند – با دادن 180 میکروگرم K2 به آنها به صورت MK-7 برای 3سال مشخص شد که K2 سفتی شریانی را در همه زنان کاهش می دهد اما به طور قابل توجهی در کسانی که قبلاً شریان کاروتید سفت داشته اند ، کاهش می یابد.

2. خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

K2 همچنین می تواند سلامت استخوان شما را بهبود بخشد. K2 مشابه نحوه تغییر MGP در شریان ها ، استئوکلسین را نیز فعال می کند ، پروتئین مسئول لنگر کلسیم به استخوان هاست. بنابراین ، تامین کافی ویتامین K2 برای رساندن کلسیم به استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان بسیار مهم است. هر دو MK-4 و MK-7 در بهبود سلامت استخوان کارآیی بیشتری نسبت به K1 دارند.

پاهای لاغرتر - چگونه چربی را کم کنیم
بخوانید

مشاهده شده است كه زنان ژاپنی كه رژیم غذایی سنتی دارند ، یك غذای سویای تخمیر شده با بیشترین مقدار K2 یعنی (MK-7) ، در مقایسه با همتایان آمریكایی خود كه هرگز رژیم غذایی سنتی نداشته اند ، از بروز شکستگی و پوكی استخوان كمتری رنج می برند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف K2 می تواند از دست دادن استخوان مربوط به سن را کاهش دهد ، خطر شکستگی در بیماران پوکی استخوان ، به ویژه زنان یائسه را کاهش دهد و اثربخشی داروهای پوکی استخوان را افزایش دهد.

در مطالعه ای در ژاپن ، مکمل MK-4   60٪ از شکستگی مهره ، شکستگی مفصل ران 77٪ و شکستگی غیر مهره 81٪ جلوگیری کرد. مطالعه دیگری در مورد بیماران پوکی استخوان نشان داد که مکمل های MK-4 ، تراکم استخوان کمر شرکت کنندگان را حفظ کرده و از شکستگی ها می کاهند ، در مقایسه با مکمل های کلسیم .گروه K2 همچنین 65٪ شکستگی کمتری داشت. در مطالعه دیگری ، زنان یائسه که 180 میکروگرم K2 یعنی (MK-7) را به مدت 3 سال مصرف کردند ، تراکم مواد معدنی استخوان کمتری را در قسمت هایی از ستون فقرات و استخوان ران از دست دادند.

3. سلامت دندان را ارتقا می بخشد

تداوم مصرف K2 همچنین می تواند به خوبی برای دندان های شما باشد زیرا می تواند به روش های مختلفی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کار کند. یک تحقیق جدید نشان می دهد که دندان ها به طور طبیعی توسط جریان مایعاتی که توسط مغز کنترل می شود تمیز و محافظت می شوند. خوردن قندها و غذاهای تصفیه شده باعث استرس اکسیداتیو در مغز می شود و این به نوبه خود مانع جریان مایعات می شود. در نتیجه ، دندانها در برابر حمله باکتریایی آسیب پذیرتر شده و پوسیدگی ایجاد می کنند. این ماده می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان در مغز عمل کرده و جریان مناسب مایعات را حفظ کند. همچنین پروتئین استئوکلسین را که مسئول متابولیسم کلسیم در دندان است ، فعال می کند. بنابراین در صورت عدم وجود K2 ، رسوب کلسیم در دندان ها یا ترمیم پوسیدگی دندان مانع می شود. علاوه بر این ، K2 pH (اسیدیته) بزاق را اصلاح می کند تا بتواند به بازسازی دندان های آسیب دیده و کاهش باکتری در حفره کمک کند.

در حالی که آزمایشات بالینی بر روی تأثیر K2 بر روی دندانها انجام نشده است ، محصولات لبنی ، که به طور ایده آل از گاوهای تغذیه شده با چمن تهیه می شوند ، می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و دندانهای شما را دوباره ترمیم کنند.

4- ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد

K2 ممکن است در پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 نقشی داشته باشد ، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزیت لازم است. ظاهراً K2 با تنظیم متابولیسم استئوکلسین ، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد (اندازه گیری میزان پذیرش سلولهای شما نسبت به انسولین و در نتیجه جذب گلوکز). و از آنجا که K2 در متابولیسم استئوکلسین نقش دارد ، می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که دادن روزانه 30 میلی گرم مکمل MK-4 به مردان جوان سالم به مدت 4 هفته باعث افزایش حساسیت به انسولین با افزایش میزان استئوکلسین فعال می شود. بررسی دیگری از چند مطالعه انجام شده تاکنون در مورد تأثیر K2 بر دیابت نوع 2 نشان می دهد که می تواند با کاهش التهاب و سطح چربی ، حساسیت به انسولین و کنترل گلوکز را بهبود بخشد. با این حال ، قبل از اینکه مکمل K2 به عنوان یک دوره درمان استاندارد برای دیابت در نظر گرفته شود ، مطالعات بیشتری لازم است.

فلفل سفید در مقابل فلفل سیاه: تفاوت چیست؟
بخوانید

5. با التهاب مبارزه می کند

گفته می شود که فرم MK-7 ویتامین K2 از التهاب جلوگیری می کند. اعتقاد بر این است که این کار با مهار نشانگرهای پیش التهابی تولید شده توسط گلبول های سفید خون به نام مونوسیت انجام می شود. حتی ممکن است از آسیب اکسیداتیو در سلول های عصبی جلوگیری کند. در حالی که تحقیقات بیشتری برای اثبات فواید ضد التهابی K2 لازم است ، شما می توانید برای سایر فواید سلامتی آن را در مقادیر غذایی نیز داشته باشید. می توانید MK-7 را به مقدار زیاد در natto پیدا کنید ،که یک غذای ژاپنی ساخته شده از سویای تخمیر شده است.

اگر می خواهید MK-7 خود را به طور طبیعی تهیه کنید ، پنیرهایی مانند گودا و بری را امتحان کنید.

6. با سرطان مبارزه می کند

با توجه به اینکه K2 ممکن است در مهار التهاب نقشی داشته باشد ، طبیعی است که انتظار داشته باشد که در پیشگیری از سرطان نیز نقشی داشته باشد. در یک مطالعه اپیدمیولوژیکی که توسط تحقیقات آینده نگر اروپا در مورد سرطان و تغذیه انجام شد ، دیده شد که افرادی که بیشترین میزان دریافت K2 (از محصولات لبنی مانند پنیر و نه گوشت) را دارند ، کمترین خطر ابتلا به سرطان را دارند.حتی خطر مرگ ناشی از سرطان 30٪ کمتر بود. در طی 10 سال به علاوه پیگیری ، 1755 مورد سرطان گزارش شد که 458 مورد کشنده بود. مصرف K2 بیش از آنکه از بروز سرطان کلی جلوگیری کند ، مانع از مرگ ناشی از سرطان می شود.به نظر می رسد مردان مبتلا به سرطان ریه و به ویژه مرحله پیشرفته پروستات سود بیشتری پیدا می کنند ، با این خطر 63٪ برای بیماران پیشرفته سرطان پروستات کاهش می یابد.

این توانایی K2 در جلوگیری از کشنده شدن سرطان در چندین آزمایش دیگر بر روی سرطان کبد نیز دیده می شود.سرطان کبد به دلیل عود حتی پس از درمان جراحی یا درمانی مشهور است ، اما بیمارانی که دوز روزانه 45 میلی گرم K2 برای آنها تجویز می شود بیشتر زنده ماندند و عود کمتری داشتند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که K2 همچنین می تواند در درمان سرطان ریه به عنوان کمکی برای داروی شیمیایی سیس پلاتین استفاده شود. همچنین می تواند منجر به مرگ در سلول های لوسمی (سرطان خون یا مغز استخوان) همراه با ویتامین D3 شود.

K2 همچنین در درمان سرطان های ناشی از سلول های غیر طبیعی خون – نوعی بیماری که به عنوان سندرم میلودیسپلاستیک شناخته می شود – نویدبخش است.

با این حال ، K1 هیچ یک از این مزایای ضد سرطانی را نشان نداده است.

7. ممکن است از مغز محافظت کند

تحقیقات در مراحل اولیه نشان می دهد که MK-4 ممکن است در جلوگیری از زوال شناختی نقشی داشته باشد. ویتامین K ، به طور عمده MK-4 ، با غلظت زیاد در مناطقی از مغز که حاوی سلولهای میلین شده است (سلولهایی با پوشش محافظ به نام غلاف میلین) یافت می شود.از دست دادن میلین باعث کاهش شناختی و تغییر در رفتار مرتبط با پیری می شود. MK-4 در سنتز اسفنگولیپیدها ، نوعی چربی موجود در سلولهای عصبی و سلولهای مغزی که به نوبه خود در متابولیسم میلین نقش دارند.

زنجبیل برای سلامت دهان و دندان
بخوانید

این هنوز یک حوزه تحقیقاتی جدید است ، اما محققان احساس می کنند K2 در آینده به عنوان یک ماده مغذی مهم برای سلامت مغز در نظر گرفته خواهد شد.

8- ممکن است علائم اختلالات خود ایمنی را بهبود بخشد

تحقیقات اولیه در مورد سایر مزایای K2 نشان می دهد که ممکن است بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس را بهبود بخشد. K2 در مطالعه ای بر روی انسفالومیلیت ، که یک مدل حیوانی از بیماری ام اس است ، اثرات مفیدی را نشان داد.

9. ممکن است واریس را بهبود بخشد

ادعا شده است که ویتامین K2 می تواند علائم واریس را از طریق متابولیسم MGP بهبود بخشد. MGP پروتئینی است که کلسیم را از عروق و رگها در بافت های نرم دور نگه می دارد. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به رگهای واریسی مقادیر بیشتری MGP غیرفعال دارند. در حالی که هنوز مطالعه ای در رابطه با مصرف K2 با بهبود علائم واریس انجام نشده است ، ما از مطالعات بهداشت قلب می دانیم که K2 MGP را فعال می کند و احتمالاً می تواند شرایط را بهبود بخشد.

10. ممکن است از چین و چروک پوست جلوگیری کند

یک دلیل دو چانه و پوست چروکیده شما کلسیفیکاسیون الاستین است ، پروتئینی که پوست را ارتجاع نگه می دارد و ویتامین K2 با فعال کردن MGP از این امر جلوگیری می کند. یک مطالعه بر روی بیماران سوداکسانتوما الاستیکوم (PXE) ، یک بیماری ژنتیکی که در آن پوست بیش از حد چین و چروک می خورد ، نشان داد که بیماران 30٪ MGP فعال شده کمتر از افراد سالم دارند. با این حال ، در مورد PXE ، درمان به آسانی مکمل K2 نیست.

اتفاقاً زنان دارای چین و چروک بیش از حد نیز توده استخوانی کمی دارند که ممکن است نشانگر سطح پایین K2 باشد. بنابراین در افراد سالم ، مصرف زیاد K2 ممکن است اثر محافظتی روی پوست داشته باشد.

چه مقدار K2 باید داشته باشید؟

مصرف ویتامین K توصیه نمی شود ، اما سازمان غذا و تغذیه میزان دریافت کافی (AI) را در 120 میکروگرم برای مردان بالغ و 90 میکروگرم برای بزرگسالان ، حتی در دوران بارداری یا شیردهی تعیین کرده است. سطح مصرف فردی برای K1 و K2 هنوز مشخص نشده است.

غذاهای حاوی ویتامین K2 شامل ناتو ، پیت زنده غاز ، انواع خاصی از پنیرهای سخت و نرم ، گوشت و تخم مرغ است. در اینجا لیستی کامل از بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین K وجود دارد.لازم نیست که از سبزیجات برگ رها کنید زیرا مقداری از K1 از سبزیجات برگ نیز در داخل بدن به K2 تبدیل می شود. دریافت MK-7 کافی از ناتو (998 میکروگرم در 100 گرم) و پت کبد غاز (369 میکروگرم در 100 گرم) از آنجا که مشخص شده است دوز مفید آن بین 100 تا 360 میکروگرم است.برای MK-4 ، از آنجا که دوز استاندارد مورد استفاده در بیشتر مطالعات تا 45 میلی گرم بوده است ، ممکن است به مکمل هایی نیاز داشته باشید. به یاد داشته باشید که اگر از مکمل های ویتامین D استفاده می کنید ، باید میزان مصرف K2 خود را افزایش دهید ، زیرا ممکن است D از تمام K2 بدن استفاده کرده و باعث کمبود آن شود.علائم کمبود K2 مشخص نیست ، اما در نهایت کمبود ممکن است بر سلامت قلب ، استخوان و پوست شما تأثیر بگذارد.

به صفحه اینستاگرام و آپارت ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا