4 علامت و نشانه کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین). عدم دریافت کافی ریبوفلاوین یا ویتامین B2 می تواند باعث درماتیت یا ضایعات پوستی ، زخم ها و خارش شود. همچنین ممکن است باعث اسهال و حالت تهوع ، تاری دید و کم خونی شود. علاوه بر اضطراب ، افسردگی و سردرد ، به دنبال ترک خوردن لب ها ، زخم های دهان و زبان متورم قرمز نیز باشید ، تا بتوانید رژیم خود را اصلاح کنید.

آیا نگران هستید که کمبود ویتامین B2 داشته باشید؟mعدم دریافت مقادیر کافی ویتامین می تواند احساس کمال در شما ایجاد کند و شما را از داشتن یک زندگی فعال طبیعی بازمی دارد. به دنبال این علائم باشید تا بتوانید کمبود زودهنگام را پیدا کرده و از آسیب شدیدتر جلوگیری کنید.

ریبوفلاوین (ویتامین B2) برای تولید سلول های قرمز خون ، رشد و موارد دیگر مورد نیاز است

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یک ویتامین محلول در آب است که به تولید خون قرمز ، تنفس ، عملکرد و رشد سلولی ، تولید آنتی بادی و تولید مثل کمک می کند. اگر می خواهید ناخن ، پوست و موی سالم داشته باشید ، بهتر است از مصرف کافی این ماده مغذی اطمینان حاصل کنید. این ماده همچنین در تنظیم عملکرد غده در عملکرد تیروئید نقش دارد.

1.1 تا 1.3 میلی گرم ویتامین B2 باید روزانه مصرف شود

از آنجا که ویتامین B2 محلول در آب است ، در بدن ذخیره نمی شود و باید به طور منظم مصرف شود تا بدن مقدار کافی از ماده مغذی را تأمین کند. در حالی که مردان بالغ به 1.3 میلی گرم در روز نیاز دارند ، با توجه به اعداد توصیه شده برای رژیم غذایی (RDA) از انجمن غذا و تغذیه ، زنان به 1.1 میلی گرم در روز نیاز دارند. با این حال ، هنگامی که زن در انتظار کودک خود است یا به او شیر می دهد ، به ویتامین بیشتری نیاز دارد. بنابراین اگر باردار هستید 1.4 میلی گرم و اگر شیرده نیستید 1.6 میلی گرم را هدف قرار دهید.

سه ماهه اول: غذاهایی که در دوران بارداری باید بخورید
بخوانید

عدم دریافت مقدار کافی ریبوفلاوین می تواند به سرعت بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد ، به همین دلیل اولین علائم و نشانه ها در چند روز پس از کم شدن مصرف ، به اندازه کافی کم می شود و بدن را دچار کمبود می کند. در اینجا چند عوامل مهم مورد بررسی قرار میدهیم.

1. علائم اعصاب و روان مانند کم خلقی ، بی حالی و هیپوکندری

کمبود ریبوفلاوین نیز با برخی از علائم عصبی-روانپزشکی مرتبط است. به عنوان مثال ، ممکن است احساس خستگی و بی حالی یا تنبلی کنید. ممکن است دچار افت روحیه شوید. هیپوکندریا ، وضعیتی که باعث می شود شما در ترس دائمی از ابتلا به نوعی بیماری جدی زندگی کنید ، می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند. ممکن است شخصی با این مشکل باور کند یا ترس داشته باشد که عملکردهای طبیعی بدن مانند تعریق نشانه ای از بیماری وحشتناکی است. آنها همچنین ممکن است در مورد سلامت اندامهای خاصی مانند قلب یا دستگاه گوارش نگران یا ثابت شوند.

2. جذب فقیر آهن و کم خونی

نداشتن ریبوفلاوین کافی در بدن می تواند توانایی بدن شما را در کنترل یا استفاده از آهن مختل کند. این کمبود بر مغز استخوان شما تأثیر می گذارد و در نتیجه تعداد گلبول های قرمز خون پایین می آید.در نتیجه ، شما ممکن است مستعد ابتلا به کم خونی شوید ، به خصوص اگر مصرف آهن از قبل کم باشد. کم خونی با یک یا چند مورد از این علائم بروز می کند:

  • ضعف
  • تنگی نفس
  • پوستی کم رنگ / مایل به زرد
  • ضربان قلب سریع / نامنظم
  • درد در قفسه سینه
  • سرگیجه
  • سردرد
  • دست / پایه های خنک و سرد
  • گرسنگی / کوبیدن در گوش ها
عوارض جانبی زنجبیل و چه کسی نباید آن را مصرف کند
بخوانید

3. پلاگرا که منجر به درماتیت ، اسهال و زوال عقل می شود

پلاگرا نتیجه کمبود چندین ویتامین B از جمله B2 است. از نتیجه این بیماری به عنوان “سه D” یاد می شود – درماتیت ، اسهال و زوال عقل. اگر به پلاگرا مبتلا هستید ، ممکن است یک یا چند مورد از این علائم و نشانه ها را داشته باشید:

لب های ترک خورده ، زخم ها و سایر مشکلات پوستی

درماتیت و سایر علائم مربوط به پوست که انتظار می رود شامل موارد زیر باشد:

  • ضایعاتی شبیه آفتاب سوختگی در مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند مانند بازوها و پاها ، پیشانی و پایین گردن.
  • سوزش و خارش پوست
  • پوسته ریزی و لایه برداری
  • زخم های دردناک در گوشه های دهان (استوماتیت زاویه ای)
  • لب های متورم ، ترک خورده و خشک (چیلوز)

تورم دهان و زبان
علاوه بر تورم قابل مشاهده ، این ممکن است علائمی مانند:

  • تولید بزاق بیش از حد
  • درد در دهان
  • زبان متورم قرمز روشن

علائم دستگاه گوارش
کمبود ریبوفلاوین و پلاگرای ناشی از آن نیز می تواند در سیستم هضم شما تداخل ایجاد کند و باعث:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم

علائم عصبی و روانشناختی
علاوه بر علائم جسمی ، ممکن است علائم عصبی و روانی نیز داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • خستگی
  • سردرد و سرگیجه
  • تحریک پذیری
  • لرزش
  • بی علاقگی

حدود 4 تا 10 درصد مبتلایان به پلاگر دچار مشکلات روحی مانند زوال عقل می شوند.

4. مشکلات چشمی مانند آب مروارید ، تاری دید و حساسیت به نور

کمبود ویتامین B2 همچنین اگر برای مدت طولانی کمبود شدید را تجربه کنید ، شما را مستعد تشکیل آب مروارید می کند. چشمان شما ممکن است اغلب خارش داشته باشد یا قرمز به نظر برسد. این ممکن است منجر به تاری دید شود.

13 ماده غذایی غنی از ویتامین B2 یا ریبوفلاوین
بخوانید

همچنین ممکن است باعث حساسیت به نور شود ، بنابراین در صورت احساس خیرگی یا نور زیاد خورشید چشمان شما آسیب می بیند و یا اشک می ریزد.

برخی از افراد بیشتر در معرض کمبود ویتامین B2 قرار دارند
برخی افراد مستعد کمبود ویتامین B2 / ریبوفلاوین هستند. آنها عبارتند از:

  • بزرگسالان سالخورده
  • نوجوانان
  • ورزشکاران گیاهخوار به دلیل اینکه چگونه ورزش و استرس مربوط به آن بر متابولیسم ماده مغذی بدن تأثیر می گذارد
  • گیاهخواران / هر کسی که به طور منظم لبنیات یا شیر مصرف نمی کند
  • زنان حامله
  • مادران شیرده

چگونه مصرف ویتامین B2 را افزایش دهیم

ریبوفلاوین در انواع غذاهای زیر یافت می شود ، بنابراین به اندازه کافی وارد بدن میشوید تا کمبود آن کم شود.

  • گوشت اندام مانند جگر گاو و کلیه ها
  • گوشت لخم – گوشت کمچربی
  • صدف
  • تخم مرغ
  • لبنیات مانند شیر و ماست
  • حبوبات
  • آجیل
  • جو مضر
  • سبزیجات برگ دار مانند اسفناج
  • غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه ، بلغور جو دوسر ، پنیر فرآوری شده ، نوشیدنی های میوه ای و غذاهای کودک

فقط بخاطر بسپارید ، زیرا این یک ویتامین محلول در آب است ، اگر ترجیح می دهید غذای خود را با جوشاندن آن بپزید ، مقدار زیادی از مواد مغذی را از دست می دهید – دو برابر بیشتر از بخارپز کردن. در عوض ، آن را کمی بخارپز کنید یا از مایکروویو استفاده کنید باید مقدار بسیار کمتری از دست دهید. اگر سایر مشکلات پزشکی یا کمبود شدید دارید ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد نیاز به مکمل ها یا سایر روش های درمانی تصمیم گیری کنید.

به صفحه اینستگرام و آپارات ما بپیوندید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید با بهترین مطالب و استوری های جالب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما استفاده می کند. با مرور این وب سایت ، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.