سلامتویتامین ها

6 عارضه جانبی ویتامین C بیش از حد که باید مراقب آن باشید

6 عارضه جانبی ویتامین C بیش از حد که باید مراقب آن باشید. دریافت زیاد ویتامین C ، یک ویتامین محلول در آب ، تأثیرات جدی بر سلامتی ندارد.

اما تحقیقات اولیه و گزارش های عجیب و غریب حاکی از برخی عوارض جانبی از جمله مشکلات معده مانند اسهال ، حالت تهوع و گرفتگی عضلات است.سایر عوارض جانبی احتمالی شامل سنگ کلیه ، بیماری های قلبی ، جذب بیش از حد آهن و تداخل نامطلوب با داروهای خاص است.

6 عارضه جانبی ویتامین C بیش از حد که باید مراقب آن باشید

اگر با یک لیوان آب پرتقال یا یک وعده گریپ فروت به عنوان یک ماده ثابت که هر روز مصرف میکنید، بزرگ شده اید ، می دانید که ویتامین C چقدر مهم است.

محلول در آب ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است ، سلول های شما را سالم نگه می دارد و مسئول رشد و ترمیم بافت ها در بدن است.

شما همچنین به ویتامین C برای حفظ لکه های پوستی ، کمک به جذب آهن ، بهبود زخم ها و شکل دادن به آن بافت زخم مهم ، نیاز دارید.همچنین به سالم نگه داشتن استخوان ، دندان ، غضروف و رگ های خونی شما کمک می کند.

در حالی که ویتامین C هیچ ضرری ندارد و چقدر مصرف آن برای بدن ما مهم است ، آیا میشود بیش از حد ویتامین C مصرف کنید؟ اگر بله ، هنگام مصرف بیش از حد چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

ویتامین C توسط بدن ما ساخته نمی شود و باید از رژیم غذایی ما تهیه شود و در صورت لزوم از مکمل ها تهیه شود.یک ویتامین محلول در آب ، در بدن ذخیره نمی شود و مقدار اضافی آن از بین می رود.

بنابراین ، خبر خوب این است که سمیت آن بسیار کم است و حتی مصرف زیاد آن نیز با پیامدهای جدی یا کشنده در ارتباط نیست.گفته می شود ، مصرف بیش از حد با برخی از عوارض جانبی همراه است. در اینجا آنچه باید مراقب باشید:

بسیاری از عوارض جانبی مرتبط با مصرف بیش از حد مکمل ویتامین C در موارد منفرد یا مطالعات آزمایشگاهی دیده شده است.

اما نکته اصلی این است که برخی از خطرات بالقوه وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید ، خصوصاً اگر از قبل مشکل در سلامتی داشتید.

چگونه می توان به طور طبیعی از یک چشم تنبل خلاص شد
بخوانید

1. اختلالات دستگاه گوارش

شایع ترین عارضه مصرف زیاد ویتامین C ، گرفتگی معده ، اسهال و حالت تهوع است که همه از این موارد هنگام جذب ویتامین توسط دستگاه گوارش اتفاق می افتد.

مقدار ویتامین C که می تواند باعث بروز این مشکلات شود ، مشخص شده است که در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که برخی گزارش شده پس از مصرف مکمل های بیش از 3 گرم در روز ، برخی دیگر با مشکلات 10 گرم در روز مواجه بودند.بیشتر موارد خفیف تا متوسط تمایل دارند که مکمل ها به طور موقت متوقف شده یا دوز کاهش یابد.

2. سنگ کلیه

هنگامی که ویتامین C در بدن متابولیزه می شود ، ترکیباتی به نام اگزالات تولید می شود که به طور معمول در ادرار دفع می شوند. مقادیر بالای اگزالات می تواند با کلسیم موجود در جریان خون ترکیب شده و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

برخی مطالعات حاکی از ویتامین C اضافی با خطر بیشتر در ابتلا به سنگ کلیه است.در یک مطالعه آینده نگر در میان افراد 40 تا 75 ساله ، مصرف ویتامین C از منابع مکمل و مواد غذایی هر چهار سال ثبت شد.

در علامت پیگیری 14 ساله ، اشاره شد که کسانی که بیش از 1000 میلی گرم ویتامین C در روز مصرف می کنند ، 41 درصد بیشتر از کسانی که روزانه کمتر از 90 میلی گرم مصرف می کنند ، خطر ابتلا به سنگ کلیه را نشان می دهد.

با این حال ، در مطالعات دیگر نتایج متضاد حاصل شده است که ارتباطی مشابه پیدا نکردند. با این حال ، برای ایمنی ، افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند و یا مشکلات کلیوی دیگری دارند ، باید از مکمل ویتامین C با دوز بالا خودداری کنند.

3. اضافه بار آهن

ویتامین C باعث جذب آهن غیرهمی شود و از این طریق به جلوگیری از کم خونی فقر آهن کمک می کند. آهن غیرهمی از آهن موجود در غذاهای گیاهی است و تا حدی در گوشت نیز یافت می شود. آهن همی به ندرت در غذاهای گیاهی یافت می شود.مصرف زیاد ویتامین C می تواند باعث افزایش جذب آهن در افرادی شود که از قبل ذخیره آهن زیادی دارند و احتمالاً منجر به مسمومیت آهن می شود.

چگونه بدون اینکه از خانه خارج شویم متناسب بمانیم
بخوانید

به طور کلی ، این تاثیری در افراد سالم ندارد. با این حال ، افرادی که از هموکروماتوز ارثی رنج می برند ، بیماری نادری است که بدن مقادیر زیادی آهن را به طور خطرناکی جذب می کند ، در صورت مصرف مقادیر زیاد ویتامین C در طولانی مدت ممکن است با آسیب بافت مواجه شوند.

4- امکان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که بدن را در برابر بیماری ها محافظت می کند ، کاملاً مشهور است. اما آیا می توان بیش از حد چیز خوب داشت؟

احتمالاً تحت برخی شرایط یک مطالعه نشان داد که مقادیر زیاد مکمل های ویتامین C می تواند باعث ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی شود که شرایط بهداشتی دیگری نیز دارند. مصرف بیش از 300 میلی گرم مکمل ویتامین C در روزهای پس از یائسگی با بیماری قلبی و عروقی همراه بود. با این حال ، این تنها در یک مطالعه واحد مشاهده شد و هنوز به طور کامل ثابت نشده است.

5. احتمال آسیب ژنتیکی

در حالی که ویتامین C به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی مشهور است ، برخی از شواهد حاکی از تمایلات آنتی اکسیدانی آن در شرایط خاص هستند .

در یک مطالعه که در آن افراد سالم ویتامین C هر روز به مدت 6 هفته تجویز می شد ، آسیب اکسیداتیو با دوز 500 میلی گرم در روز گزارش شده است.محققان حدس می زنند که مکمل های ویتامین C به عنوان یک اکسیدان طرفدار می توانند DNA را تغییر داده و آسیب رسانده و حتی منجر به بیماری هایی مانند سرطان شوند.

این اثر در دوزهای کمتر از 500 میلی گرم دیده نشده است و ممکن است به جای مصرف غذاهای طبیعی به مصرف بیش از حد مکمل محدود شود.با این حال ، این ادعاها در مطالعات دیگر مورد مناقشه بوده و قبل از تأیید نیاز به مطالعه گسترده بیشتری دارند.

12تا از بهترین منبع غذایی ویتامین C
بخوانید

6. تداخل با داروهای رقیق کننده خون و آزمایش خون

طبق برخی تحقیقات ، ویتامین C ممکن است با برخی داروها واکنش منفی نشان دهد. مکمل های زیاد ویتامین C ممکن است عملکرد رقیق کننده های خون یا ضد انعقاد دهنده ها را مسدود کند ، و این امر نیاز به افزایش دوز برای داروی موثر دارد.

در حالی که هنوز هیچ مدرک قطعی برای تأیید این امر وجود ندارد ، متخصصان هنوز توصیه می کنند افرادی که رقیق کننده خون مصرف می کنند بیش از 1 گرم ویتامین C در روز مصرف نکنند و مکانیسم لخته شدن خون خود را بطور منظم کنترل کنند.

ویتامین C بیش از حد ممکن است در خواندن برخی آزمایشات آزمایشگاهی مانند آزمایش های بیلی روبین و سرم کراتینین سرم تداخل ایجاد کند و منجر به نتایج نادرست شود.همچنین ممکن است آزمایش قند خون را تحریف کند. اگر برای هر آزمایش پزشکی انتخاب شده اید ، پزشک خود را در مورد مکمل های ویتامین مصرفی خود آگاه کنید.

به میزان مصرف توصیه شده

بنابراین چه مقدار ویتامین C می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید؟

میزان توصیه شده برای مردان بزرگسال 90 میلی گرم در روز است ، در حالی که میزان پیشنهادی برای زنان بزرگسال 75 میلی گرم است.

با این حال ، اگر خانمی حامله باشد ، هر روز به 85 میلی گرم نیاز دارد و اگر پرستار باشد ، این نیاز به 120 میلی گرم در روز می رسد.

زنان باردار ، مادران شیرده ، سیگاری ها ، قربانیان سوختگی و کسانی که از عمل جراحی بهبود می یابند ممکن است به تجویز پزشک خود به ویتامین C بیشتری نیاز داشته باشند.سازمان غذایی و تغذیه (FNB) از انستیتوی پزشکی ایالات متحده سطح قابل قبول دریافت بالایی (UL) ویتامین C را به 2000 میلی گرم (2 گرم) تنظیم کرده است.

این نشان دهنده حداکثر مقداری است که می توانید روزانه مصرف کنید بدون اینکه هیچ گونه تأثیر سو ad بر سلامتی شما بگذارد. اما حتی این میزان مصرف باید تحت نظر پزشک باشد.

به صفحه اینستگرام ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا