بارداریسلامتمادر و فرزند

راهنمای بارداری در هشت هفته

راهنمای بارداری در هشت هفته . در هفته 8 بارداری ، اول ظاهر بدن انسان شروع به تغییر می کند و اسپرم به یک جنین تبدیل می شود. سیستم های اندام مانند ریه ها و ویژگی هایی مانند چشم و گوش اکنون شروع به شکل گیری می کنند و جنین در حال رشد بیشتر شبیه کودک است ، حتی اگر فقط حدود نیم اینچ طول داشته باشد.

مرحله ویار طی چند هفته به پایان می رسد ، بنابراین این چیزی است که باید منتظر آن باشید. اگر خونریزی غیرطبیعی یا خستگی مفرط مشاهده کردید ، منتظر گزارش این موارد به پزشک خود نباشید.

راهنمای بارداری در هشت هفته

دو ماه از بارداری می گذرد! در هفته 8 ، شما دو سوم از سه ماهه اول بارداری خود را سپری می کنید و احتمالاً منتظر پایان حالت تهوع و بیماری هستید. اگرچه ممکن است هنوز آن را احساس نکنید ، اما گاهی اوقات پیش می آید. برای بیشتر خانم ها ، علائمی مانند حالت تهوع ، ویار  (که همیشه فقط صبح اتفاق نمی افتد) و انزجار شدید نسبت به برخی غذاها تا هفته 14 به پایان می رسد.

آنچه در هفته های اولیه بارداری اتفاق می افتد

4 هفته اول بارداری معمولاً بدون بسیاری از علائم قابل ذکر به غیر از یک قاعدگی از دست رفته ، سپری می شود. از این گذشته ، فقط 2 هفته از بارداری گذشته است. بعضی از خانمها در این مدت کمی خونریزی دارند. خونریزی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که جنین به دیواره رحم متصل شود. مهم است که پزشک خود را در مورد هرگونه خونریزی مطلع کنید ، به خصوص اگر همراه با درد معده باشد.

در حدود 8 هفته بارداری ، رحم شما به اندازه یک لیمو (یا تمشک) رشد کرده است. سینه های شما احتمالاً احساس بزرگ شدن میدهد. همچنین ممکن است مرتباً به حمام سفر کنید. در این زمان احتمالاً احساس خستگی و ناراحتی جسمی جزئی خواهید داشت.

در هفته هشتم: کودک شما چقدر رشد کرده است؟

کودک شما دیگر جنین نیست:

کودک شما اکنون دارای فرم و شکل و ضربان قلب قابل تشخیص است. علاوه بر این ، در پایان این هفته ، تمام سیستم های اندام کودک از جمله چشم ها شروع به رشد می کنند.

جفت رشد میکند :

جفتی که در تمام دوران بارداری کودک را تغذیه خواهد کرد نیز به آرامی در حال رشد است. پرزهای کوریونی ، ساختارهای ریز انگشتی شکل را تشکیل می دهد که به دیواره رحم متصل می شوند و از آن تغذیه می کنند. تا زمانی که جفت شما به طور کامل رشد نکند ، کودک شما از آنچه به عنوان کیسه زرده شناخته می شود تغذیه می کند.

فرم های غضروف پا:

یکی دیگر از ویژگی های بارز این هفته این است که پاهای جنین شروع به طولانی شدن و تشکیل غضروف می کنند. تا این مرحله ، اندام ها چیزی بیش از ساختارهای تار نیستند ، اما اکنون تعریف آنها بیشتر می شود. در رشد استخوان انسان ، ما ابتدا یک بافت سفت به نام غضروف ایجاد می کنیم که بعداً به استخوان های سخت تر و با انعطاف پذیری کمتر تبدیل می شود.

این ممکن است یک مزیت تکاملی باشد – غضروف انعطاف پذیرتر از طریق کانال تولد راحت تر تحویل می شود. توسعه قسمت های پا کمی بیشتر طول می کشد بنابراین هنوز ران ، زانو ، مچ پا یا انگشتان پا مشخص نیست.

چرا باید از خوردن غذاهای پرادویه در دوران بارداری خودداری کنید
بخوانید
اندامها رشد می کنند و رشد می کنند:

سیستم عصبی کودک از حدود هفته 5 شروع به رشد می کند و بنیان اندامهای اصلی آن تنظیم می شود. مغز و در نتیجه سر ، به سرعت در حال رشد است ، بنابراین جنین در هفته 7 پیشانی بزرگی دارد. قلب از هفته 5 نیز شروع به رشد می کند ، از جمله برخی از رگ های خونی. رشد آینده بند ناف در این مرحله آغاز می شود. تقریباً در ابتدای هفته 8 ، گوش های داخلی کودک شروع به رشد می کنند. بازوها اکنون مانند دست و پا زدن هستند و دست ها هنوز رشد نمی کنند.

اولین اسکن بارداری

بین هفته 8 و هفته 14 ، بیشتر والدین که انتظار دارند به توصیه پزشک خود برای سونوگرافی مراجعه می کنند. اولین ضربان قلب جنین در این اسکن شنیده می شود و لحظه ای گرامی داشتن است. قلب جنین ، تقریباً شبیه به قطار در حال حرکت ، در هر دقیقه 120 تا 160 ضربان قلب تقریباً دو برابر ضربان قلب یک بزرگسال است.

ضربان قلب کم یا عدم ضربان قلب ممکن است باعث نگرانی شود. اما اگر دکتر در این مرحله ضربان قلب را نمی شنود ، هنوز وحشت نکنید. بعضی اوقات ، بارداری دیرتر از آنچه پیش بینی شده بود اتفاق می افتاد و این باعث می شود که شما چند هفته عقب باشید. از شما خواسته می شود در عرض یک هفته یا همین حدود سونوگرافی تکرار کنید.

این اسکن اول ، اسکن “قدمت” نیز نامیده می شود. طول سر به پایین کودک ، که عموماً از آن به عنوان طول تاج تا پهن (CRL) یاد می شود ، اندازه گیری می شود. این یک سن حاملگی کاملاً دقیق را به کودک می دهد. تاریخ تولد کودک شما نیز بر اساس این اسکن تخمین زده می شود. دلایل دیگر این اسکن می تواند رد بارداری خارج رحمی یا هر مشکل دیگری مانند سندرم داون باشد.

علائم و نشانه هایی که باید در هفته 8 مراقب آنها باشید

1. ویار

احساس حالت تهوع در اوایل بارداری کاملاً معمول است. این ممکن است در هر زمان به برخی از زنان حمله کند در حالی که برخی دیگر از این علائم در طول شبانه روز رنج می برند و باعث می شود “بیماری صبحگاهی” یک اصطلاح گمراه کننده باشد. اگرچه بسیار ناخوشایند است ، اما هیچ یک از علائم بر رشد کودک تأثیر نمی گذارد. در بیشتر خانم ها ، حالت تهوع  تا هفته 14 از بین می رود اگرچه ممکن است در دیگران کمی بیشتر طول بکشد.

در برخی از خانمها ، یک شکل بسیار جدی از ویار به نام hyperemesis gravidarum (HG) ایجاد می شود. اکنون به طور گسترده ای به عنوان بیماری کیت میدلتون ، دوشس کورن وال ، در دوران بارداری شناخته شده است. در این شرایط چنان استفراغ شدیدی را تجربه می کنید که باعث می شود به سرعت مواد مغذی خود را از دست دهید.

خانم هایی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً خوردن غذا بسیار دشوار است. از دست دادن مواد مغذی ، کم آبی ، کاهش وزن و فشار خون پایین هنگام ایستادن از علائم HG است. این وضعیتی است که با گذشت زمان کاهش نمی یابد و نیاز به مداخله پزشکی است. در صورت درمان صحیح ، HG هیچ گونه اثر سو  بر کودک شما ندارد. کاهش بیش از حد وزن ممکن است باعث شود کودک شما وزن کم هنگام تولد داشته باشد.

5 صبحانه آسان و سالم برای زنان باردار
بخوانید

2. خستگی

در سه ماه اول بارداری ، احساس خستگی و تخلیه به دلیل نوسانات هورمونی طبیعی است. خستگی همچنین می تواند در نتیجه کم خونی باشد.

لازم به یادآوری است که سطح پایین آهن باعث ایجاد عوارض در هنگام زایمان می شود. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که بعداً در دوران بارداری خود مکمل آهن را شروع کنید.

3. لکه بینی (خونریزی کم واژینال)

در حالی که برخی از لکه بینی ها در چندین بارداری معمول است ، همیشه بخاطر داشته باشید که لکه بینی را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است چیز جدی ای نباشد ، اما بهتر است همه تردیدها را آرام کنید. هر چیزی بیش از لکه بینی ملایم ممکن است به فوریت پزشکی نیاز داشته باشد.

4. سردرد

اگر سردرد شما را آزار می دهد ، با پیشرفت بارداری باید این مسئله بهبود یابد. مانند بیشتر مشکلات مربوط به بارداری ، سردرد نیز به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شما رخ می دهد. سردردها معمولاً با افزایش سطح استروژن بهبود می یابند و از آنجا که با پیشرفت بارداری استروژن افزایش می یابد ، سردردها به طور قابل پیش بینی بهبود می یابند. سردرد معمولاً پس از 12 هفته اول کاملاً متوقف می شود. اگرچه برای شما ناراحت کننده است ، اما بیشتر سردردها بر کودک تأثیر نمی گذارد. استراحت و آرامش کافی معمولاً برای رفع بیشتر سردردها کافی است.

با این حال ، اگر سردردهای شما مکرر و واقعاً شدید است ، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید. این می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد ، که به نوبه خود می تواند یک بیماری جدی به نام پره اکلامپسی را نشان دهد. علائم برجسته پره اکلامپسی فشار خون بالا ، احتباس مایعات و پروتئین در ادرار است. این بیماری برای جلوگیری از عوارض دوران بارداری یا زایمان نیاز به درمان دارد.

5. کمردرد و سایر مشکلات خیز آور

در حالی که کمردرد در دوران بارداری بعدی با توجه به افزایش وزن کاملاً رایج است ، ممکن است در هفته های ابتدایی نیز اتفاق بیفتد. بدن شما در حال آماده شدن برای زایمان است ، بنابراین برخی از رباط ها و مفاصل شما شل می شوند. این امر کمی تحت فشار قرار می گیرد در کمر و لگن شما منجر به کمردرد می شود.

در اوایل بارداری ، یبوست به دلیل تغییرات هورمونی و نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر از مشکلات رایج است.

در 50 تا 70 درصد زنان باردار ، عدم تعادل هورمونی می تواند باعث اختلال رنگی کلوزما یا ملاسما شود. اینها لکه های تیره ای هستند که ناگهان روی پوست و صورت خود می بینید. یک ضد آفتاب موثر معمولاً برای کنترل این مشکل کافی است.

مقابله با هفته هشتم به روش طبیعی

شاید بیشترین نگرانی شما در این مرحله این باشد که چگونه تهوع صبح را برطرف کنید. به یاد داشته باشید که همه اینها بخشی از فرایند است و تنها راه حل واقعی برای این نوع حالت تهوع ترمیم تعادل هورمونی است.

برخی از روش های درمانی طبیعی وجود دارد که می توانید برای مقابله با اشکال کمتر بیماری تهوع صبحگاهی استفاده کنید. اینها را امتحان کنید:

11 عامل مؤثر برای داشتن بچه های دوقلو
بخوانید
استراحت:

خودتان را با استراحت زیاد بی نظیر کنید. یک راه حل شناخته شده برای حالت تهوع ، استراحت است.

وعده های غذایی کوچک و ملایم میل کنید:

وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید. اگر حس بویایی در شما افزایش یافته و از برخی غذاهای خاص بیزاری شدید ، بهتر است از وعده های غذایی گرم و پرادویه خودداری کنید.

غالباً رایحه هایی است که توسط غذاهای گرم منتشر می شود و باعث تهوع می شود. تحمل غذاهایی مانند نان تست خشک و کراکر گاهی اوقات صبح زود راحت تر است.

از نوشیدنی های بیش از حد شیرین یا ترش پرهیز کنید:

از نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی شیرین و یا ترش پرهیز کنید. هر دو نوشیدنی شیرین و ترش می توانند حالت تهوع موجود را بدتر کنند.

زنجبیل را امتحان کنید:

زنجبیل یک گیاه قدرتمند برای کمک به تسکین حالت تهوع است و در چندین مطالعه هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است. زنجبیل از بسیاری جهات قابل مصرف است. می توانید با زنجبیل تازه آشپزی کنید ، شیر زنجبیل یا چای زنجبیل بنوشید یا آب نبات های زنجبیل را نوک بزنید. مصرف خود را حداکثر به 2 فنجان چای زنجبیل در روز محدود کنید.

از شاتاواری استفاده کنید:

یک گیاه قدرتمند در آیورودا به شمار می رود ، شاتاواری یا Asparagus racemosus به عنوان یک ماده مقوی برای سیستم تولید مثل محسوب می شود. این ماده به محافظت و تغذیه جنین در حال رشد کمک می کند و همچنین باعث افزایش شیر مادر می شود. خواص ذاتی آن شاتاواری را قادر می سازد تا معده را تسویه کند و ویار را بهبود بخشد.

می توانید آن را به صورت پودر ، کپسول یا عصاره مایع پیدا کنید. همچنین می توانید یک نوشیدنی پایه شیر همراه با شاتاواری و سایر ادویه های ملایم مانند هل و زنجبیل مخلوط شده بنوشید. یک پزشک آیورودا می تواند شما را از این طریق راهنمایی کند.

طب فشاری را امتحان کنید:

پس از اتمام هفته 8 ، استفاده از روش درمانی طب فشاری می تواند به تهوع کمک کند. در یک مطالعه ، تقریباً 71٪ از 97 شرکت کننده گزارش کردند که پس از درمان منظم طب فشاری احساس بهتری دارند. بهتر است قبل از استفاده از هر دارویی برای کمک به تهوع و استفراغ ، مچ بند طب فشاری تهیه کنید. اما حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات پیشگامانه آنها را انجام دهید.

ورزش:

ورزش خفیف در سه ماهه اول می تواند شما را برای یک بارداری سالم آماده کند ، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی. شروع یک تمرین حرکتی خفیف یا ادامه ورزش حین بارداری مطمئناً به شما در کنترل افزایش وزن و تناسب اندام کمک می کند. تناسب اندام در دوران بارداری زایمان آسان را نیز تضمین می کند. برای رسیدن به یک روال متوسط با دکتر و مربی خود همزمان کار کنید.

مطالعات نشان می دهد که تمرین یوگا یا تای چی می تواند به کاهش اختلالات خواب ، اضطراب و استرس کمک کند. اگر در اوایل بارداری شروع شود ، یوگا پادزهر شناخته شده استرس و درد با پیشرفت بارداری است. ابتدا از OB / GYN خود استفاده کنید و با یک مربی آموزش دیده یوگا مشورت کنید که می تواند برنامه ای برای شما ایجاد کند.

به صفحه آپارات ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا