بارداریسلامتمادر و فرزند

فراموشی در دوران بارداری: علل و اقداماتی برای مقابله با آن

فراموشی در دوران بارداری: علل و اقداماتی برای مقابله با آن . اکثر زنان باردار قبل و بعد از زایمان از دست دادن حافظه خبر می دهند. با این حال ، تحقیقات در مورد فراموشی در دوران بارداری نامشخص و اغلب متناقض است. اولویت بندی صحیح ، منظم ماندن و (مهمتر از همه!) در حالی که با این واقعه مهم زندگی روبرو هستید ، کمی سستی از خودتان کم کنید. مراقبه ، غذای مناسب و خواب کافی نیز خواهد بود.

فراموشی در دوران بارداری: علل و اقداماتی برای مقابله با آن

کودک مغز. سرشانه مونسیا به نظر می رسد این اصطلاحات عجیب و غریب و کمی خنده دار باشد ، اما برای بسیاری از مادران باردار (و همچنین بسیاری از مادران تازه وضع حمل کردن) که در طی بارداری و پس از زایمان دچار کاهش حافظه گیج کننده می شوند ، این یک تجربه کاملا ناامیدکننده و نگران کننده است.

بنابراین ، آیا فراموشی در دوران بارداری امری قطعی است یا نوعی رولت روسی است که به طور تصادفی توسط برخی تجربه می شود؟ این پدیده سوالات بیشتری را به وجود می آورد: چرا این اتفاق می افتد؟ و چه کاری می تواند انجام دهد تا کنار بیاید؟

آیا “فراموشی” وجود دارد؟

در حالی که شواهد حکایتی زیادی وجود دارد ، علم پزشکی هنوز در تلاش است تا پدیده فراموش شده مربوط به بارداری را که به طور گسترده گزارش شده ، کشف کند. این اولین بار با مطالعاتی در دهه 1960 آغاز شد که از حافظه اخیر ضعیف ، حواس پرتی و عدم تمرکز در زنان باردار خبر می داد.

پس از آن چندین مطالعه انجام شد. در یک مطالعه ، دو سوم شرکت کنندگان گزارش دادند که یک یا چند مورد زیر را تجربه کرده اند: از دست دادن حافظه کوتاه مدت ، فراموشی و عدم توانایی در تمرکز. جالب اینجاست که زنانی که ازدواج کرده اند یا شریک زندگی داشته اند ، بزرگتر بوده و یا از سطح تحصیلات خوبی برخوردار بوده اند ، بیشتر این تغییرات را گزارش کرده اند.

در یک مطالعه تحقیقاتی دیگر که در بیمارستان زایمان بریستول ، انگلستان انجام شد ، اکثر زنان داوطلب باردار گزارش کردند که حافظه آنها مختل شده است.  یک مطالعه در استرالیا درباره از دست دادن حافظه مربوط به بارداری در میان 3 گروه از زنان – کسانی که برای اولین بار باردار بودند ، تحقیق کرد ، مادران تازه وارد و گروه سوم که هرگز باردار نبوده اند. برخی از یافته های آنها عبارتند از:

  • زنان باردار تا حدی حافظه از دست داده اند.
  • چندین زن در گروه دوم همچنان در ماه های پس از زایمان دچار فراموشی شدند.
  • زنان در دو گروه اول در آزمون های مربوط به حافظه کوتاه مدت به طور قابل توجهی پایین تر شدند.
چرا خمیر سیر زنجبیل برای سلامتی شما مفید است؟
بخوانید

آخرین یافته تحقیق جدید دیگری است که 17 سال تحقیق در مورد این موضوع را تحلیل کرده است. این مطالعه نتیجه گرفت که همه جنبه های حافظه تحت تأثیر بارداری نیستند.

در عوض ، تجزیه و تحلیل نشان داد ، زنان باردار معمولاً وقتی کارها دشوار یا نسبتاً ناآشنا هستند فراموشی را تجربه می کنند (به عنوان مثال فراموش کردن شماره تلفنی که اخیراً حفظ شده است).

دلایل احتمالی فراموشی در دوران بارداری

دلایل مختلفی می تواند باعث از دست دادن حافظه در بارداری شود.

تغییرات بدنی ، خستگی ، کمبود خواب: در مطالعه دوم استرالیا ، داوطلبان باردار مشکل در خواب را گزارش کردند. این تحقیق نتیجه گیری می کند ، ممکن است که این تغییر در روال زندگی آنها – و شاید خستگی ناشی از آن – باعث شود زنان احساس کنند در طول بیداری چیزهایی را فراموش می کنند.

تغییرات هورمونی: بدن زن در طی بارداری دستخوش تغییرات عظیم هورمونی می شود تا او را برای مادر شدن آماده کند. تصور می شود که این تغییرات ممکن است به هزینه از دست دادن موقتی عملکرد حافظه منجر شود.

انتظار فرهنگی: آیا فرهنگ می تواند در فراموشی دوران بارداری نقشی داشته باشد؟ در حالی که آزمایش های علمی به برخی از عملکردهای شناختی اشاره دارد اما کاهش عمده ای ندارد ، اما ممکن است یک انتظار اجتماعی از فراموشی در مورد یک زن باردار وجود داشته باشد – و او این کار را انجام می دهد!

آشفتگی عاطفی: اولین بارداری زن هزارتویی از احساسات متفاوت است ، از هیجان و شادی گرفته تا نگرانی و افسردگی. مطالعات نشان می دهد که این تغییرات شدید عاطفی در اولین بارداری می تواند بر عملکرد حافظه تأثیر بگذارد. خوشبختانه ، مواردی وجود دارد که نشان می دهد زنانی که بارداری مکرر دارند ، اضطراب بسیار کمتری را تجربه می کنند و از این رو ، به نظر نمی رسد که میزان از دست دادن حافظه مادران برای اولین بار کاهش داشته باشد.

آیا نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری بی خطر است؟
بخوانید

اما این همه گیج کننده است ، تحقیقات دیگر بسیاری از این یافته ها را نفی می کند. عينيت برخي از اين مطالعات كه مشاركت كنندگان مشكلات خود را “گزارش مي كنند” نيز مورد سوال قرار گرفته است ، بعضي از محققان اظهار داشتند كه عواملي مانند كمبود خواب يا كم روحي ، اضطراب يا حتي افسردگي مي تواند ريشه اين ادعاي از دست دادن حافظه باشد. یک مطالعه حتی نتیجه گرفت که فراموشی فقط در سه ماهه آخر وجود دارد اما نمی توان آن را ناشی از تغییرات خلقی ، از دست دادن خواب یا هرگونه تغییرات بدنی دیگر در دوران بارداری دانست!

نتیجه نهایی این است که اگرچه حتی دانشمندان به سختی می توانند شواهد حکایتی گسترده در مورد فراموشی دوران بارداری را نادیده بگیرند ، کشف دلایل این پدیده ناپسند بسیار آسان نیست – و حتی تحقیقات دقیق نتایج متناقضی را به بار می آورد.

مدیریت مغز در زمان بارداری

در حالی که علم پزشکی در مورد وجود “مغز کودک” هنوز به اطلاعات کافی دست پیدا نکرده ، یک زن باردار – و فراموشکار – چه کاری باید انجام دهد؟ چند معقول اقدامات معقول به شما در گذراندن اوقات دشوار کمک می کند:

از انجام چند وظیفه پرهیز کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید شماره تلفنی نسبتاً جدید را به یاد بیاورید ، هر کار دیگری را که انجام می دهید متوقف کنید. سعی کنید خودتان را با شماره آن شخص تماس بگیرید. محدود شدن به یک کار ، و اثر آرام بخشی که دارد ممکن است کمک کند.

فضای خود را سازماندهی کنید. موارد مهم مانند کلیدها یا پرونده ها را همیشه در یک مکان نگه دارید نه اینکه آنها را در هر کجا که راحت هستند بگذارید.

یک دفترچه خاطرات داشته باشید. کارهای مهم را از نظر لحظه ای که به ذهن شما خطور می کند یادداشت کنید. اگر اهل تعلل هستید ، این زمان تغییر است!

اولویت های خود را درست دریافت کنید. این شاید پیامی باشد که بدن شما – و مغز – می فرستد. بنابراین کارهای غیر مهم را کاهش دهید و به موارد ضروری توجه کنید.

استراحت کنید همانطور که هر کس موافقت می کند ، کمبود خواب ، حتی اگر فرد باردار نباشد ، می تواند باعث فراموشی گاه به گاه شود. تعمق به شما کمک می کند تا سرحال ، هوشیار و اضطراب کمتری داشته باشید ، همه اینها ممکن است باعث کاهش قطره حافظه شود.

دلایلی که چرا خسته از خواب بیدار می شوید
بخوانید

مغز خود را تغذیه کنید. غذاهای مناسب می توانند در تقویت حافظه نقش مفیدی داشته باشند. از غذاهای پرچرب پرهیز کنید زیرا این مواد باعث افزایش سطح کلسترول می شوند و در نتیجه اکسیژن رسانی به مغز کاهش می یابد. در عوض ، خوردن غذاهایی که مغز و عملکردهای عصبی را تغذیه می کنند. برنج قهوه ای ، سویا ، عدس و حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات برخی از غذاهایی هستند که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. رزماری که اغلب “گیاه یادبود” نامیده می شود ، یک افزودنی آسان برای پخت و پز شما است. لسیتین (موجود در دانه های سویا و جوانه گندم) و استروژن گیاهی (از دانه ها و مغزها) نیز می توانند به عملکرد حافظه کمک کنند.

مراقبه کنید مراقبه آسان و رایگان است! گرچه اثر آرام بخشی آن به طور گسترده ای شناخته شده است ، اما در مورد تأثیرات مفید آن بر عملکرد شناختی و از دست دادن حافظه ، نشانه هایی وجود دارد. به عنوان مثال ، مراقبه ذهن آگاهی ، روشی آرام است که در آن یاد می گیرید بر حال تمرکز کنید و خود را از افکار استرس زای گذشته راحت کنید. و آینده

همچنین می توانید مراقبه مبتنی بر موسیقی را امتحان کنید. زمانی را از روز برنامه ریزی کنید که احتمال دارد مزاحم شما نشود. راحت بنشینید و افکار خود را آرام کنید. هنگام گوش دادن به شعارها یا موسیقی دستگاهی ، چشمان خود را ببندید. این نیز نوعی مراقبه است که به آرامش شما کمک می کند ، سکته قلبی ذهنی را کاهش می دهد و هرگونه خستگی را کنترل می کند.

بعد از بارداری نیز ، وقتی دائماً مشغول مراقبت از کودک خود هستید ، فراموشی کاملاً مسلم است و جای نگرانی نیست ، زیرا مادران بزرگتر به شما توصیه می کنند. اگر به طور مداوم نسبت به آن اضطراب یا افسردگی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید.

به وب سایت رانا گراف حتما سر بزنید.

به صفحه آپارات , ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا