آیا میدانستید؟سبک زندگیسلامت

ترک سیگار: نحوه رسیدن به هر مرحله

ترک سیگار مهمترین اقدام بهداشتی از نظر پیشگیری است. اولین قدم آن شناخت مرحله ای است که هر فرد سیگاری در فرایند ترک قرار دارد.

ترک سیگار

براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد روند مصرف جهانی دخانیات ، بیش از 1.3 میلیون نفر به سیگار کشیدن معتاد هستند. بنابراین مداخله بهداشتی در ترک سیگار به عنوان معیارهای پیشگیرانه بدل شده است.

داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ، هر ساله بیش از 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند. این رقم باعث می شود که سیگار کشیدن عامل اصلی مرگ و میر و بیماری های قابل پیشگیری در سراسر جهان باشد. بنابراین ، مداخله بهداشتی برای اطمینان از ترک سیگار بسیار مهم است.

برای اینکه چنین مداخله‌ای مؤثر باشد ، باید بتواند وابستگی جسمی و روانی به دخانیات را برطرف کند ، تمام عوامل مرتبط با عمل سیگار را بشکند و تأثیر محیط اجتماعی هر فرد را در مصرف خود تعدیل کند. برای انجام این کار ، اولین قدم شناخت مرحله ای است که هر فرد سیگاری در فرایند ترک قرار دارد.

مراحل ترک سیگار

عادت بد

وقتی در مورد ترک سیگار صحبت می کنیم ، لزوماً باید آنچه را که به عنوان مدل ترانس تئوریکی تغییر رفتار شناخته می شود ، رعایت کنیم ، الگویی که در سال 1977 توسط روانشناسان پروچاسکا و دی کلمنتس ایجاد شد تا بتوانیم روند تغییر در رابطه با رفتارهای خاص را ارتقا بخشیم.

این شامل شش مرحله است که خصوصیات بسیار خاصی دارد ، با توجه به اینکه شخص لزوماً نباید همه آنها را طی کند. همچنین عود در نظر گرفته می شود ، نه به عنوان یک شکست بلکه به عنوان فرصتی برای بهبود و افزایش احتمال موفقیت در تلاش جدید.

در این راستا ، ماموریت متخصصان بهداشت و درمان شناسایی مرحله تغییر استعمال سیگار در محل و تنظیم مداخلات برای ایجاد انگیزه در فرد برای پیشرفت در فرایند است. سپس ، هر کدام از مراحل ترک سیگار را عمیق تر بررسی می کنند.

اسید فولیک در دوران بارداری: یک ماده ضروری برای سلامتی کودک شما
بخوانید

مرحله پیش مقدمه

در این مرحله ، حتی اگر شخص بداند که استعمال سیگار عادت سالم نیست ، اما هنوز از مشکلی که ایجاد می شود آگاهی ندارند. بنابراین ، آنها نیز نیاز به ترک سیگار را تشخیص نمی دهند. عموماً افرادی که در این مرحله هستند کسانی هستند که به دلایل دیگری از مشورت استفاده می کنند. علاوه بر این ، آنها ممکن است این کار را انجام دهند زیرا تحت فشار خانواده های خود قرار گرفته اند.

در این مرحله ، هدف حرفه ای این است که بیمار از مشکل آگاه شود و اهمیت ترک را درک کند. برای این کار باید ارزیابی کنیم که چقدر آنها در مورد خطرات مصرف دخانیات آگاهی دارند ، براساس آن به آنها اطلاع رسانی کرده و فوایدی را که در صورت کنار گذاشتن از آنها لذت می برند ، برجسته کنیم.

مرحله تعمق

در این مرحله ، بیمار می داند که مشکلی دارند و باید سیگار را ترک کنند. با این حال ، اگرچه به نظر می رسد که آنها می خواهند این کار را در کمتر از شش ماه انجام دهند ، اما احساسات متفاوتی نسبت به آن دارند یا نمی دانند چگونه این هدف را عملی کنند. به عبارت دیگر ، گرچه آنها از این مسئله آگاه هستند ، اما در توانایی آنها در رفع آن شک دارند.

در این مرحله ، برای اینکه سیگاری در روند ترک سیگار پیشرفت کند ، متخصص بهداشت باید به آنها در دوقطبی بودن کمک کند. برای این کار ، تجزیه و تحلیل و گفتگو در مورد جنبه های زیر ضروری است:

  • اهمیت ترک سیگار
  • اعتمادی که سیگاری در خود دارد برای تحقق این هدف. در این مرحله ، تسهیل خودکارآمدی با کمک به بیمار در یادآوری سایر دستاوردهای خود بسیار اساسی است.
  • خطرات مرتبط با مصرف دخانیات و دلایلی که فرد مایل به ادامه استعمال سیگار است
  • مزایای ترک و مشکلات برای رسیدن به این هدف
ویتامین C: افسانه هایی که با این حقایق از بین رفته اند
بخوانید

ترک سیگار: مرحله آماده سازی

ترک سیگار

مرحله آماده سازی از زمانی شروع می شود که فرد قاطعانه تصمیم گرفته است که می خواهد سیگار را ترک کند. این فرد متقاعد شده است که می خواهند کنار بگذارند و حاضر است در کمتر از یک ماه یک تلاش جدی انجام دهد. در اینجا ، حرفه ای باید:

  • به بیمار تبریک می گویم و تأکید می کنم که ترک سیگار احتمالاً بهترین تصمیمی است که تاکنون در مورد سلامتی و سلامتی اطرافیان خود گرفته اند.
  • تاریخی را انتخاب کنید که در آن بیمار دیگر سیگار نکشید . اگر بیمار کاهش تدریجی را انتخاب کرده است ، باید از قبل آن را شروع کند تا بتواند سیگار کشیدن را  ترک کند.
  • بیمار را تشویق کنید تا تصمیم خود را به همه دوستان و خانواده خود منتقل کند. هرچه مردم بیشتر بدانند ، بهتر.
  • گزارش از بروز مشکلات احتمالی (هوس ، تحریک پذیری ، اضطراب ، عصبی بودن ، خستگی ، تغییر در الگوهای خواب ، افزایش اشتها ، یبوست ، سردرد ، مشکل در تمرکز و تأثیر منفی بر محیط اجتماعی از جمله دیگران) و در مورد راهکارهای مفید برای کاهش صحبت کنید.

در این مرحله اولویت تهیه بیمار برای ترک سیگار است. در اینجا ، ضروری است که آنها را به روند مثبت در نظر بگیریم. همچنین ، آنها باید درک کنند که می توانند سیگار را ترک کنند زیرا آنها راهکارهای لازم را برای رویارویی با موفقیت در برابر هر گونه مشکلی دارند.

نحوه ترک سیگار در زمان بارداری
بخوانید

مرحله عمل برای ترک سیگار

در این مرحله ، بیمار قبلاً سیگار را متوقف کرده است و هدف اصلی آنها جلوگیری از استفاده مجدد است. برای این کار ، متخصص بهداشت باید مشکلاتی را که بیمار با آن روبرو است ارزیابی کند و استراتژی هایی را برای کاهش موثر آنها مفید خواهد ساخت.

علاوه بر این ، مهم است که بخاطر بسپار که سندرم ترك از روز هفتم ناپدید می شود. پزشک در مورد احساس پوچی که در حدود روز دهم پس از ترک ظاهر می شود صحبت خواهد کرد و نسبت به احساس غلط امنیتی که بین روز 15 و 30 بعد از ترک وجود دارد هشدار می دهد.

ادامه کار: به مدت شش ماه بدون دخانیات

ترک سیگار

مرحله نگهداری از زمانی شروع می شود که فرد شش ماه سیگار استعمال نداشته باشد. با این حال ، آنها تا مدت 12 ماه که عاری از تنباکو نیستند ، سیگاریهای سابق محسوب نمی شوند. در این مرحله ، متخصص بهداشت باید مشکلات احتمالی را مجددا ارزیابی کرده و راهکارهایی را برای مقابله با آنها تلفیق کند.

علاوه بر این ، ممکن است کمک به بیمار بخاطر داشته باشد که چرا سیگار را ترک کرده است. همچنین ، آنها باید فوایدی را که از قبل آشکار شده و نتایج به دست آمده را مرور کنند. به همین ترتیب ، ممکن است لازم باشد بیمار به یاد داشته باشد مضرات مربوط به مصرف دخانیات را به خاطر بسپارد.

ترک سیگار

در این مرحله ، بسیار مهم است که متخصصان بهداشت و درمان ، همدلی نشان دهند ، از حمایت خودداری کنند ، از هرگونه رفتار تنبیهی خودداری کنند و به بیمار بفهمانند که اسعمال مجدد فرصتی برای یادگیری و امتحان مجدد است ، زیرا احتمال موفقیت آنها بیشتر خواهد بود.

 

منبع: steptohealth

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا