آیا میدانستید؟سلامتویتامین ها

8 نشانه هشدار دهنده کمبود ویتامین D که باید بدانید

8 نشانه هشدار دهنده کمبود ویتامین D که باید بدانید. ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به بدن برای جذب کلسیم در رژیم غذایی ، ماده معدنی مورد نیاز استخوان ها ، دندان ها و سایر بافت ها دارد. کمبود آن ممکن است شما را در معرض اسپاسم عضلانی ، درد مفاصل ، شکستگی مکرر استخوان ، ریزش مو و تاخیر در ترمیم زخم ، عفونت های تنفسی مکرر به دلیل نقص در ایمنی بدن قرار دهد.

8 نشانه هشدار دهنده کمبود ویتامین D که باید بدانید

ویتامین D یک ویتامین ساخته شده از کلسترول و نور خورشید است و به یک هورمون تبدیل می شود! همچنین در برخی از غذاها مانند ماهی های چرب و لبنیات غنی شده یافت می شود ، اگرچه دریافت کافی از رژیم غذایی بسیار دشوار است.

میزان توصیه شده برای مصرف روزانه معمولاً حدود 400-800 واحد بین المللی است ، اما بسیاری از کارشناسان می گویند باید بیش از این مقدار دریافت کنید. از آنجا که ویتامین D می تواند سمی باشد ، بنابراین برای مدتی کنترل میزان آن مهم است. کمبود ویتامین D بسیار شایع است. تخمین زده شده است که حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دارای سطح پایین ویتامین در خون خود هستند.

طبق مطالعه ای در سال 2011 ، تقریباً 42٪ در ایالات متحده کمبود دارند. این تعداد در کشورهای اسپانیایی تبار تا 69.2 درصد و در آفریقایی-آمریکایی ها به 82.1 درصد می رسد.

اینها عوامل خطر شایع کمبود ویتامین D هستند:

  • داشتن پوستی تیره.
  • پیر بودن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • زیاد ماهی یا شیر نخورید.
  • دور از خط استوا که در طول سال خورشید کمی وجود دارد زندگی می کند.
  • همیشه هنگام بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در خانه ماندن.

افرادی که در نزدیکی خط استوا زندگی می کنند و به طور مکرر در معرض آفتاب قرار می گیرند کمبود کمتری دارند ، زیرا پوست آنها ویتامین D کافی برای تأمین نیازهای بدن تولید می کند.

بیشتر افراد متوجه کمبود آنها نیستند زیرا علائم به طور کلی ظریف هستند. ممکن است به راحتی متوجه آنها نشوید ، حتی اگر تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشند.

8 نشانه کمبود ویتامین D در شما

در اینجا هشت علامت و نشانه کمبود ویتامین D آورده شده است. این علائم لزوماً کمبود ویتامین D را تشخیص نمی دهند ، زیرا می توان آنها را به دلایل مختلفی نسبت داد …

1. بیماری مکرر

یکی از مهمترین نقشهای ویتامین D ، تقویت سیستم ایمنی بدن شما است تا بتوانید با ویروس ها و باکتری های عامل بیماری مقابله کنید.

اگر غالباً مریض می شوید ، به ویژه با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، سطح پایین ویتامین D ممکن است یک عامل باشد.

چندین مطالعه مشاهده ای بزرگ ارتباط بین کمبود و عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی ، برونشیت و ذات الریه را نشان داده است و تعدادی از مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های ویتامین D در دوزهای حداکثر 4000 واحد بین المللی روزانه می تواند خطر عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

در یک مطالعه روی افراد مبتلا به اختلال مزمن ریه COPD ، کسانی که به شدت کمبود ویتامین D داشتند ، پس از مصرف یک سال مکمل با دوز بالا ، مزیت قابل توجهی را تجربه کردند.

2. خستگی 

احساس خستگی می تواند دلایل زیادی داشته باشد و کمبود ویتامین D یکی از آنهاست. متأسفانه ، اغلب به عنوان یک علت بالقوه نادیده گرفته می شود. مطالعات موردی نشان داده است که سطح بسیار پایین خون می تواند باعث خستگی شود که تأثیر منفی شدیدی بر کیفیت زندگی دارد.

با این حال ، حتی سطح خونی که خیلی پایین نیست ممکن است تأثیر منفی بر سطح انرژی داشته باشد. یک مطالعه مشاهده ای بزرگ رابطه بین ویتامین D و خستگی در زنان جوان را بررسی کرد.

این مطالعه نشان داد که زنان با سطح خون زیر 20 نانوگرم در میلی لیتر یا 21-29 نانوگرم در میلی لیتر بیشتر از کسانی که سطح خون بالای 30 نانوگرم در میلی لیتر دارند ، از خستگی شکایت دارند.

یک مطالعه مشاهده ای دیگر بر روی پرستاران زن ، ارتباط قوی بین سطح پایین ویتامین D و خستگی گزارش شده توسط خود را نشان داد.

3. درد ارتوپدی

ویتامین D از طریق تعدادی مکانیزم در حفظ سلامت استخوان نقش دارد. به عنوان مثال ، استفاده از کلسیم در بدن شما بهبود می یابد. درد استخوان و کمردرد ممکن است نشانه هایی از سطح ناکافی ویتامین D در خون باشد.

چندین مطالعه مشاهده ای بزرگ ، رابطه ای بین کمبود و کمردرد مزمن پیدا کرده است. یک مطالعه ارتباط بین سطح ویتامین D و کمردرد را در بیش از 9000 زن مسن بررسی کرد.

محققان دریافتند کسانی که کمبود دارند بیشتر دچار کمردرد می شوند ، از جمله کمردرد شدید که فعالیت های روزمره آنها را محدود می کند.

در یک مطالعه کنترل شده ، افرادی که دچار کمبود ویتامین D بودند تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که سطح خون در محدوده طبیعی داشتند ، درد استخوان در پاها ، دنده ها یا مفاصل خود را تجربه کردند.

نکته: سطح پایین ویتامین در خون ممکن است دلیل ایجاد کننده یا در ایجاد درد در استخوان و کمردرد باشد.

4. افسردگی

روحیه افسرده همچنین ممکن است نشانه کمبود باشد. در مطالعات مروری ، محققان کمبود ویتامین D را به ویژه در بزرگسالان مسن با افسردگی مرتبط دانستند.

در یک تجزیه و تحلیل ، 65 درصد از مطالعات مشاهده ای ارتباط بین سطح پایین خون و افسردگی را نشان داد.

برخی مطالعات کنترل شده نشان داده است که دادن ویتامین D به افرادی که کمبود دارند به بهبود افسردگی کمک می کند ، از جمله افسردگی فصلی که در ماه های سردتر اتفاق می افتد.

5. تاخیر در بهبودی زخم

بهبود آهسته زخم ها پس از جراحی یا آسیب دیدگی ممکن است نشانه کم بودن سطح ویتامین D باشد. نتایج حاصل از یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که این ویتامین تولید ترکیباتی را که برای تشکیل یک پوست جدید به عنوان بخشی از روند ترمیم زخم بسیار مهم هستند ، افزایش می دهد.

یک مطالعه بر روی بیمارانی که جراحی دندان انجام داده بودند نشان داد که برخی از جنبه های بهبودی توسط کمبود ویتامین D به خطر افتاده است.

همچنین گفته شده است که نقش ویتامین D در کاهش التهاب و مبارزه با عفونت برای بهبودی مناسب مهم است.

در یک تحلیل بیماران مبتلا به عفونت پای دیابتی بررسی شدند. این مطالعه نشان داد که کسانی که کمبود شدید ویتامین D دارند ، به احتمال زیاد سطح مارکرهای التهابی بیشتری دارند که می تواند بهبودی را به خطر بیندازد.

متأسفانه ، در این مرحله ، تحقیقات بسیار کمی در مورد اثرات مکمل های ویتامین D بر بهبود زخم در افراد کمبود وجود دارد.

6. از بین رفتن استخوان

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد.

بسیاری از افراد مسن که از نظر استخوان تشخیص داده شده اند معتقدند که نیاز به مصرف کلسیم بیشتری دارند. با این حال ، ممکن است کمبود ویتامین D نیز داشته باشند.

تراکم کم مواد معدنی استخوان نشانه از بین رفتن کلسیم و سایر مواد معدنی از استخوان است. این امر افراد مسن ، به ویژه زنان را در معرض خطر افزایش شکستگی قرار می دهد.

در یک مطالعه مشاهده ای بزرگ بر روی بیش از 1100 زن میانسال در یائسگی ، محققان ارتباط قوی بین سطح پایین ویتامین D و تراکم کم مواد معدنی استخوان را پیدا کردند.

با این حال ، یک مطالعه کنترل شده نشان داد که زنانی که کمبود ویتامین D داشتند ، حتی در صورت بهبود سطح خون ، هیچ بهبودی در تراکم مواد معدنی استخوان نداشتند.

صرف نظر از این یافته ها ، مصرف کافی ویتامین D و حفظ سطح خون در حد مطلوب ممکن است یک استراتژی خوب برای محافظت از توده استخوان و کاهش خطر شکستگی باشد.

7. ریزش مو

ریزش مو اغلب به استرس و مشکلات عاطفی نسبت داده می شود که قطعاً یکی از دلایل عمده آن است. با این حال ، هنگامی که ریزش مو شدید است ، ممکن است نتیجه یک بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد.

ریزش مو در زنان با میزان کم ویتامین D مرتبط است ، اگرچه تاکنون تحقیقات بسیار کمی در این مورد انجام شده است.

آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمنی است که با ریزش شدید مو از ناحیه سر و سایر قسمت های بدن مشخص می شود. این بیماری با راشیتیسم همراه است ، این بیماری به دلیل کمبود ویتامین D در کودکان باعث نرمی استخوان می شود.

سطح پایین ویتامین D با آلوپسی آره آتا در ارتباط است و ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماری باشد

یک مطالعه در افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا نشان داد که کاهش سطح خون تمایل به ریزش موی شدیدتری دارد.

در یک مطالعه موردی ، استفاده موضعی از یک شکل مصنوعی از ویتامین برای درمان موفقیت آمیز ریزش مو در یک پسر جوان با نقص در گیرنده ویتامین D پیدا شد.

نکته: ریزش مو ممکن است نشانه کمبود ویتامین D در ریزش موهای زنانه یا وضعیت خود ایمنی آلوپسی آره آتا باشد.

8. درد عضلانی

مشخص کردن دلایل درد عضلانی اغلب دشوار است. برخی شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است دلیل بالقوه درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد.

یک مطالعه بر روی 120 کودک مبتلا به کمبود ویتامین D که دردهای فزاینده ای داشتند ، نشان داد که یک وعده از این ویتامین به طور متوسط 57 درصد از نمرات درد را کاهش می دهد.

به صفحه اینستاگرام و آپارت ما بپیوندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا