خواص میوه ها و گیاهانسلامت

12 مزایای سلامتی زیره که باید بدانید

12 مزایای سلامتی زیره که باید بدانید. زیره یک ادویه خوش طعم است که می تواند به هضم ، سهولت IBS (سندرم روده تحریک پذیر ) و تقویت حافظه و ایمنی بدن کمک کند.

این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است و میزان فشار خون ، کلسترول و قند خون را کنترل می کند. همچنین ممکن است با استرس مقابله کند و محافظت در برابر برخی از سرطان ها مقابله کند. همچنین منبع خوبی از آهن است.

12 مزایای سلامتی زیره که باید بدانید

زیره های معطر کوچک ممکن است فراتر از قدرت عطر و طعم آن ،به عنوان غذای فوق العاده ای که به طور برجسته در داروهای جایگزین سنتی برای طیف وسیعی از بیماری ها ظاهر می شود. در اینجا نگاهی به خواص زیره برای سلامتی شما داریم.

1. منبع خوبی از آهن است

آهن یک ماده معدنی مهم برای رشد و نمو بدن است. این ماده به ساخت هموگلوبین ، پروتئین موجود در گلبولهای قرمز خون شما کمک می کند که به انتقال اکسیژن به سلول ها و دی اکسید کربن به ریه ها کمک می کند.

کمبود این ماده معدنی می تواند منجر به کم خونی شود. اما زیره می تواند به شما در تامین سهمیه روزانه آهن خود کمک کند. فقط 1 قاشق چایخوری از این ادویه 1.39 میلی گرم آهن به شما می دهد ، یعنی 17.3 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای یک فرد بالغ و 7/7 درصد از مقدار توصیه شده برای خانم ها.

و این همه چیز نیست. زیره همچنین حاوی مواد مغذی مهم دیگری مانند ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین K ، پتاسیم ، مس و کلسیم است ، اگرچه مقادیر کمتری دارد.

2. هضم را بهبود می بخشد

ظب های سنتی و سایر روشهای درمانی طبیعی توانایی زیادی در عملکرد گوارشی دارند. تمام طب های سنتی زیره را به عنوان درمانی فوق العاده ذکر می کند که به هضم غذا کمک می کند و درد معده را کاهش می دهد.

زیره با افزایش اسید صفراوی به بهبود هضم غذا کمک می کند. این گیاه همچنین دارای اثرات مخرب ، از بین بردن نفخ شکم است.

اگر هضم غذای شما مشکل دارد ، دانه های زیره را بجوید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری دانه زیره را در یک فنجان آب بجوشانید ، بگذارید یک شب بماند و صبح آن را بنوشید تا هضم را تقویت کند .

3. علائم سندرم روده تحریک پذیر را آسان می کند

سندرم روده تحریک پذیر بر روده بزرگ شما تأثیر می گذارد و باعث بروز مشکلاتی مانند نفخ ، گرفتگی شکم ، یبوست یا اسهال می شود.

اولین پریود بعد از بارداری: چه انتظاری بعد از زایمان دارید
بخوانید

در یک مطالعه مشخص شد ، بیمارانی که روزانه 20 قطره روغن زیره مصرف کرده اند ، کاهش قابل توجهی در علائم مانند نفخ ، درد شکم ، دفع ناقص و نیاز فوری به حرکت روده مشاهده کرده اند.

حتی به افرادی که دارای یبوست بودند الگوی غالب سندرم روده تحریک پذیر کمک کرد. افراد دریافتند که تعدا دفعات دفع مدفوع و قوام مدفوع بهبود یافته است.

4- خواص ضد میکروبی دارد

همانطور که میدانید میکروب های عفونت زای خطرناک در اطراف ما زیاد هستند. اما مطالعات نشان می دهد که زیره ممکن است از ما در برابر بسیاری از این عوامل بیماری زا محافظت کند.

قارچهای متداول مانند آسپرژیلوس ، پنیسیلیم ، ساکارومایسس و کاندیدا در مقابل اجزای زیره مانند روغن زیره و کومینالدئید آسیب پذیر هستند. زیره همچنین در برابر باکتری هایی مانند Escherichia coli و Staphylococcus aureus عمل می کند.

باکتری های استاف در تعدادی از بیماری ها دخیل هستند ، از مشکلات پوستی مانند فولیکولیت و سوزش پا تا عفونت های پستان و حتی ذات الریه میشود.

از طرف دیگر ، E. coli می تواند باعث بروز مشکلات شدید روده و همچنین عفونت هایی در اندام هایی مانند غده پروستات یا کیسه صفرا شود .با استفاده از انرژی زیره وعده های غذایی خود را با مقداری قدرت زیره ممکن است در از بین بردن این میکروب های کشنده کمک کند.

5. ممکن است حافظه را بهبود بخشد

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که زیره ممکن است به تقویت حافظه کمک کند. در یک مطالعه ، به افرادی که عصاره زیره داده شده بودند ، آموزش داده شد تا یک کار را انجام دهند. هنگامی که آنها یاد گرفتند که این کار را انجام دهند ، به آنها یک داروی القاکننده فراموشی داده شد.

برخلاف گروه کنترل که عصاره زیره را دریافت نکردند ، افراد عصاره زیره فرسودگی کمتری نشان دادند و کار را خیلی سریعتر انجام دادند. تصور می شود که توانایی اصلاح رادیکال آزاد آنتی اکسیدان های زیره حداقل تا حدودی مسئول این اثر است.

6. به مبارزه با استرس کمک می کند

ما در دوران استرس زا زندگی می کنیم. و اگرچه ما به عنوان یک بخش غیرقابل اجتناب از زندگی ، استرس را پذیرفتیم ، اما در سیستم های غدد درون ریز ، عصبی و سیستم ایمنی بدن ما تغییراتی ایجاد می کند و ممکن است درگیر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون ، زخم ، اختلال عملکرد جنسی و از دست دادن حافظه باشد.

4 علامت و نشانه کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
بخوانید

اما زیره نیز می تواند به اینجا کمک کند. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داد که درمان با عصاره زیره باعث تغییر و تحولات بیوشیمیایی ناشی از استرس می شود. محققان گفته اند كه این اثرات مفید زیره می تواند به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی قوی آن باشد.

7. فشار خون را کاهش می دهد

یکی دیگر از مشکلات شایع که زیره ممکن است بتواند آن را برطرف کند فشار خون بالا است. مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف عصاره زیره می تواند فشار خون سیستولیک (اولین شماره در خواندن فشار خون شما) را با بهبود سطح اکسید نیتریک در خون کاهش دهد.

اکسید نیتریک به عضله صاف اطراف رگهای خونی شما علامت می دهد و از این طریق فشار خون را کاهش می دهد . زیره همچنین استرس التهابی و اکسیداتیو ، نشانگر فشار خون را در افراد کاهش داده است.

8- قند خون را کاهش داده و ایمنی را در مبتلایان به دیابت بهبود می بخشد

اگر در تلاش هستید که قند خون خود را کنترل کنید ، زیره ممکن است بتواند به شما کمک کنند. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که زیره ممکن است قند خون را با تحریک سلولهای β که سلول های موجود در لوزالمعده شما که انسولین را آزاد ، ذخیره و تولید می کنند ، کاهش دهد تا ترشح انسولین را افزایش دهد.

افراد دیابتی نیز با خطر بیشتری از عفونت و عوارض روبرو هستند زیرا این بیماری می تواند باعث نقص سیستم ایمنی شود. اما زیره نیز ممکن است در اینجا مفید باشد زیرا ممکن است ایمنی بدن را بهبود بخشد.

این اثر مفید می تواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی زیره باشد و به مقابله با استرس اکسیداتیو و به کمبود ایمنی در افراد دیابتی کمک کند.

9- دارای خواص ضد التهابی است

تحقیقات نشان می دهد که زیره دارای اثرات ضد التهابی است. التهاب مداوم با طیف وسیعی از موضوعات بهداشتی مانند سرطان ، دیابت ، آرتریت ، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی همراه بوده است.

بنابراین مطمئن شوید که به شام خود کمی زیره اضافه کنید تا با التهاب مقابله کند. داشتن غذاهایی که می توانند با التهاب مبارزه کنند ، بسیار مهم است زیرا غذاهای زیادی که مرتباً از آنها استفاده می کنیم مانند گوشت قرمز ، غذاهای سرخ شده ، کربوهیدراتهای تصفیه شده و چربیهای ناسالم باعث التهاب می شوند.

10 خاصیت صابون کاستیل که شما نمی دانید
بخوانید

10. به مدیریت وزن کمک می کند

تلاش برای کاهش وزن؟ زیره ممکن است این کار را برای شما انجام بدهد. یک مطالعه تأثیر مصرف پودر زیره را در خانمهای دارای اضافه وزن که رژیم کم کالری داشتند ، بررسی کرد.

در گروه شاهد 3 گرم پودر زیره با ماست در 2 وعده غذایی هر روز به مدت 3 ماه در حالی که گروه کنترل ماست بدون زیره داشت. مشخص شد که پودر زیره در کاهش BMI ، وزن ، توده چربی و دور کمر به طور معنی داری مؤثر است.

11. سطح کلسترول را کاهش می دهد

کلسترول بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد و متأسفانه تقریباً از هر 3 آمریکایی 1 نفر از این بیماری رنج می برند .

اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیره می تواند کلسترول LDL یا کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهد. تصور می شود گلیکوزید ساپونین موجود در زیره عامل این اثر مفید است زیرا مانع از جذب کلسترول و افزایش دفع آن در مدفوع می شود.

12. می تواند در برابر سرطان محافظت کند

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند که زیره ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سرطان کبد اثر محافظتی داشته باشد.

تصور می شود این اثر مفید به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی زیره و همچنین توانایی آن در تقویت آنزیم های سم زدایی کبد است.بنابراین افزودن این ادویه خوش طعم به غذاهای شما نیز ممکن است بدن شما را در برابر سرطان محاظت کند.

زیره به عنوان ادویه!

نمی دانید چگونه مهارت های آشپزی خود را ارتقا دهید تا این ادویه شگفت انگیز را شامل شود؟ دانه های زیره را روی یک صفحه داغ بریزید تا زمانی که رایحه ای گرم از آن منتشر شود و بعد از خنک شدن آنها را خرد کنید. (یا به صورت پودر تهیه کنید)

از این پودر هم اکنون می توانید برای طعم سوپ ها ، خورشت ها و کاری استفاده کنید. حتی می تواند به سالادها اضافه کنید . از آزمایش کردن نترسید!

به صفحه اینستگرام ما بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا